پاییزخوانی اشعار احمد خدادوست در«کودکانه تا کتاب»

ویژه‌برنامه«کودکانه تا کتاب» با محوریت «پاییزخوانی اشعار احمدخدادوست» از شاعران نام‌آشنای کودک و نوجوان در مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون رشت برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، عصر چهارشنبه، ۲۶ آبان ۱۴۰۰ رنگ شاعرانه گرفت و اعضای کودک و نوجوان این مجموعه فرهنگی فرصت هم‌نشینی با شاعر نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان را تجربه‌کردند.

احمد خدادوست که پیشینه ۳۰ سال فعالیت در کسوت مربی و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان گیلان را در کارنامه‌دارد و صاحب آثاری فاخر در حوزه‌ کودک و نوجوان است، به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در نشست ادبی مربیان و اعضای  کانون حضوریافت و دیدگاه‌های سازنده خود را با آینده‌سازان به اشتراک‌گذاشت.

احمد خدادوست، شاعر کودک ونوجوان

شاعر مجموعه شعر«تنها خدا فهمید» و «زیباترین پرواز» سخنان خود را با ابراز خرسندی از حضور در جمع کانونی‌ها و همراهی همیشگی با اعضای کانون آغازکرد و افزود: خودم را کودک جویا می‌دانم و برای پاس‌داشت کودکی درون  و بهره‌گیری از فرصت هم‌نشینی با کودکان و نوجوانان تلاش‌می‌کنم.

خدادوست در ادامه به هفته کتاب و کتاب‌خوانی اشاره‌داشت و با خاطرنشان‌کردن سرانه مطالعه کتاب در کشور گفت: «حال یار مهربان خوب‌نیست! شما که می‌نویسید و رابطه تنگاتنگی با کتاب دارید، با ورق زدن صفحه‌ها  و دریافتن ناگفته‌های کتاب، در مسیر رفع دلتنگی‌های این یار مهربان حرکت‌کنید».

خالق مجموعه شعر«دنیا چگونه شکل سیب‌است» در همین ارتباط افزود: کتاب، دنیای پنهانی است و از این رو برای کشف دریایی که شاعر و نویسنده با تلاش و ممارست در ظرفی گنجانده، نیازمند همواره نیازمند کنکاش و جستجو هستیم.

وی این میان به پرسش‌های اعضای به‌قالب رسیده کارگاه‌های ادبی کانون نیز پاسخ‌گفت و در ارتباط با چگونگی حرکت موثر و مستمر در عرصه ادبیات و سُرایش شعراظهارکرد: برای گام‌برداشتن در وادی ادبیات، مطالعه، دیدن فیلم‌های و شنیدن موسیقی خوب دارای اهمیت ویژه‌است.

این فعال عرصه ادبیات بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران و مطالعه محیط پیرامون را از دیگر مقدمات موفقیت نوقلمان عنوان‌کرد و گفت: «زمین» کتاب غنی و بزرگی است که با «چشمِ دل‌ دیدن» آن نقش بی‌بدیلی در خلق آثار دارد.

شاعر مجموعه‌های شعر«منگوله‌های برف» و «عکس یادگاری» تجربه‌های شخصی خود را نیز مورد توجه قرارداد و افزود: هم‌گامی با دانش‌روز، مطالعه تازه‌های کتاب، توجه به آموزش و فراگیری به عنوان یک مسیر دو سویه و هم‌چنین، بازخوانی آثار برای کشف ظرافت‌های پیدا و پنهان و درعین‌حال، برطرف‌سازی ایرادها ضروری‌است.

خدادوست ادامه‌داد: «گاهی واژه چون نگین بر انگشتری ابیات می‌نشیند و برخی وقت‌ها نیازمند ویرایش و پیرایش اشعارمان هستیم».

همکارپیش‌کسوت کانون استان گیلان ادامه این هم‌نشینی را به معرفی منابع مطالعاتی مناسب و آشناسازی کودکان و نوجوانان با شیوه ارایه آثار به مجله‌ها و نشر کتاب اختصاص‌داد و از لزوم کیفیت‌بخشی به آثار و جلب نظر ناشران صحبت‌کرد.

این شاعر کودک و نوجوان در پایان، کانون و مربیان آن را یک فرصت ارزش‌مند برای ارتقای توان‌مندی‌های فرزندان ایران اسلامی دانست. و از اعضا برای بهره‌گیری از دانش و راهنمایی‌های آنان دعوت‌کرد.

سرپرست کانون استان گیلان هم از حاضران این ویژه برنامه بود و ضمن خیرمقدم به حاضران، میهمان برنامه و گرامی‌داشت هفته کتاب گفت: هم‌نشینی با صاحبان و خرد و اندیشه و مطالعه کتاب، فرصتی ارزش‌مند است که بایستی به بهترین شکل مورد استفاده قرارگیرد.

سیدجلیل میرعظیمی، سرپرست کانون گیلان

سیدجلیل میرعظیمی در ادامه به اهمیت قرآن کریم به‌عنوان یک کتاب مرجع و ارزش قلم و صاحبان آن از منظر دین مبین اسلام اشاره‌داشت واز آینده‌سازان ایران اسلامی برای پاس‌داشت این گنجینه‌های ارزش‌مند دعوت‌کرد.

برپایی کارگاه ادبی، خوانش آثار از سوی «احمدخدادوست» و اعضای کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با محوریت نشانه‌های پاییز و نقد آثار از سوی میهمان برنامه و تجلیل از برگزیدگان فراخوان‌ و مهرواره‌های ادبی کشوری و استانی «آفرینش» و «سرو سرخ» از سوی مسئولان کانون، پایان بخش ویژه‌برنامه «کودکانه تا کتاب» به میزبانی مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون رشت بود.

خوانش آثار از سوی اعضا
برپایی کارگاه ادبی

شایان‌ذکر است، این ویژه‌برنامه به مناسبت بیست‌و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی که از ۲۴ آبان تا ۱ آذر ۱۴۰۰ برگزارمی‌شود، صورت‌گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =