ویژه‌برنامه«دانایی، توانایی» در کانون استان گیلان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان ویژه‌برنامه «دانایی، توانایی» را با حضور صاحبان قلم و علاقه‌مندان به کتاب برگزارکرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه به مناسبت بیست‌ و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی و با حضور اصحاب قلم و اندیشه‌ورزی، اعضا و خانواده‌ها، صبح روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان ۱۴۰۰ در سالن سینمای  اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان در رشت صورت‌گرفت.

نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی، لازمه توسعه فرهنگی

این ویژه‌برنامه با سخنان سرپرست کانون استان گیلان و تاکید وی براهمت پرداختن به مقوله فرهنگ و ضرورت فرهنگ‌سازی آغازشد.

سید جلیل‌میرعظیمی، سرپرست کانون استان گیلان

سید جلیل‌میرعظیمی ضمن گرامی‌داشت هفته کتاب و خیر مقدم به حاضران، از فرهنگ به‌عنوان مهم‌ترین برگه هویتی ملت‌ها یادکرد و بسط و گسترش فرهنگ و مطالعه و کتاب‌خوانی را نقطه آغاز توسعه‌یافتگی خواند.

او در تبیین اهمیت مطالعه و نقش آن در ارتقای دانایی و توانایی انسان، به آموزه‌های دین مبین اسلام و آغاز رسالت نبی‌مکرم(ص) با تاکید بر واژه «خواندن» اشاره و اظهارکرد: تجمیع آیات قرآن کریم درقالب یک کتاب مرجع و انسان‌ساز نیز گویای جایگاه این ابزار ارزش‌مند تربیتی است.

این مدیرفرهنگی توضیح‌داد: قرآن کریم، معجزه‌ای جاودانی است و تاکید پروردگار بر ارزش‌قلم و جایگاه آن،  گواهی روشنی بر کاربردهای اثربخش کتاب در هدایت انسان به‌شمارمی‌رود.

وی در همین زمینه سوگند قرآن کریم به قلم و ارجح ‌دانستن قلم علما بر خون شهیدان را خاطرنشان‌کرد و این امر را ناشی از نقش روشنگرانه قلم و کتاب در زندگی بشر دانست.

سرپرست کانون گیلان در این میان اشاره‌ای به نقش‌آفرینی کانون و مربیان آن در اُنس هرچه بیش‌تر نسل کودک و نوجوان با کتاب داشت و افزود: افزایش دایره‌ واژگانی، فراگیری شیوه‌های تفکر خلاق و اندیشه‌ورزی و درعین‌حال، کسب مهارت‌های  مبتنی بر فعالیت‌های کتاب‌محور، از دست‌آوردهای این مجموعه فرهنگی است.

او پایان سخنان خود را به قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه و همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها اختصاص‌داد و با  تاکید بر لزوم افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور گفت: لازم است کتاب جزء جدانشدنی زندگی قرارگرفته و در سبد خرید خانواده‌ها گنجانده‌شود.

ادامه‌بخش ویژه‌برنامه «دانایی، توانایی» با صحبت‌های یک نویسنده و مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رودسر همراه‌شد.

تجربه‌اندوزی، دست‌آورد مطالعه است

آناهیتا آروان که از نویسندگان نام‌آشنا و برگزیده دوسالانه ادبی «پروین اعتصامی» است نیز از تجربه‌های خود در کسوت مربی کانون و نویسنده برای حاضران صحبت‌کرد و تبیین اهمیت کتاب برای حاضران را با تاکید بر نقش آن در بازنمایی آمال، آرزو و تجربه‌های انسانی به‌پیش‌برد.

آناهیتا آروان ، نویسنده و مربی کانون گیلان

نویسنده رمان «بگذار تروا بسوزد» اظهارکرد: کشف شهود و پندآموزی، مهم‌ترین دست‌آورد مرور تجربه‌های انسانی درسایه خلق آثار فرهنگی و هنری محسوب‌می‌شود.

وی درعین‌حال، از رسالت یک شاعر و نویسنده نیز صحبت‌کرد و گفت: آن‌چه یک اثر را برجسته‌می‌کند، ارایه محتوا در ورای تجربه‌های شخصی افراد عادی و الهام‌بخشی آن فرای کتاب است.

آروان که کارشناس زبان و ادبیات فارسی و کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر است، به پرسش‌های کودکان و نوجوانان نیز پاسخ‌گفت و در تشریح چگونگی حرکت در مسیر توفیق ادبی گفت: «مسیر هنر و ادبیات، میان‌بُرندارد» و برای موفقیت در این عرصه، فراگیری از بزرگان، دریافت‌دانش و خودسازی، لازم و ضروری به‌نظرمی‌رسد.

نویسنده مجموعه داستانی «پسرم قدش بلند ‌است» موفقیت را نیازمند صبر و ثبات قدم دانست و گفت: رنگین‌کمان سهم‌ کسانی‌است که در باران می‌مانند و با کوشش است که دریچه و درهای شعر و داستان به روی فرد گشوده‌می‌شود.

مربی فرهنگی کانون گیلان هم‌چنین، جستجوگری را زمینه‌ساز بخشش پروردگار عنوان‌کرد و با مهم‌خواندن شناخت واژه‌ها و شخصیت‌های ناشناخته یک کتاب اظهارداشت: با دست‌یابی به ناشناخته‌ها، فرآیند مطالعه را طی کرده و روند دریافت آموزه‌های کتاب را تکمیل‌می‌کنیم.

نویسنده مجلات کودک و نوجوان درهمین‌حال، از مقدمات خلق یک اثر ادبی نیز صحبت کرد و طی‌کردن این مسیر را نیازمند تمرین، تلاش و هدیه آن را الهام‌های سازنده خواند.

تاکید بر ضرورت آشنایی با صاحبان قلم و اندیشه و مطالعه منابع مناسب مطالعاتی، ازدیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه این نویسنده قرارداشت و وی با مهم توصیف‌کردن «موضوع‌یابی» گفت: «تجربه‌های زیستی»، «دیده‌ها و شنیده‌ها» و «تخیّل،» از معادن ارزش‌مند سوژه‌یابی است که کشف و واکاوی آن لازمه خلق اثر محسوب‌می‌شود.

او در پایان سخنان خود «نوشتن» را یک فرآیند لذت‌بخش توصیف‌کرد و با مهم برشمردن خلق اثرگفت: این مهم افروختن یک چراغ‌است و روشنی‌بخش اندیشه نسل‌ها خواهدشد.

پایان‌بخش ویژه‌برنامه «دانایی و توانایی» نیز معرفی‌کتاب و قصه‌گویی از سوی اعضا،  نمایش کلیپ معرفی شخصیت زنده‌یاد عبدالرضا جلالی، از  نویسندگان نام‌آشنا و همکار فقید کانون استان گیلان، اجرای سرود «یار مهربان کتاب» و برگزاری مسابقه کتاب‌محور بود  که با تجلیل  از ۱۶ فعال عرصه کتاب و کتاب‌خوانی همراه‌شد.

قصه‌گویی با محوریت کتاب
معرفی‌کتاب
اجرای مسابقه کتاب‌محور
اجرای سرود «یار مهربان کتاب»
نمایش کلیپ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =