داستان‌ها به آشنایی نوجوانان با تاریخ کمک می‌کنند

محسن هجری نویسنده کودک و نوجوان معتقد است روایت داستانی با ارتباط میان شرایط کنونی و گذشته، مخاطب را به دالان‌های تاریخ می‌کشاند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن هجری نویسنده کتاب «بی‌نشان‌های ارس» که در بخش داستان نوجوانِ جایزه کتاب سال برگزیده شده است، درباره موضوع این اثر بیان کرد: داستان این کتاب درباره مقاومت سه مرزبان ایرانی در شهریور ۱۳۲۰ است. این سه مرزبان در مرز جلفا علی‌رغم اینکه دولت مرکزی تسلیم شده بود، در برابر ارتش متفقین به مقاومت خود ادامه دادند و به شهادت رسیدند.

وی افزود: این رمان درواقع بیان جهان درونی این افراد است و به معنای تاریخ‌نگاری نیست، بلکه از جنس داستان است و من تلاش کردم جهان درونی این سه نفر را به‌نوعی بازنویسی کنم.

برگزیده جایزه کتاب سال درباره جذابیت موضوعات این‌چنینی برای مخاطب کودک و نوجوان امروز اظهار کرد: برای ارتباط با تاریخ هیچ راهی به غیر از داستان وجود ندارد؛ چون گروه سنی نوجوان گرایشی به تاریخ ندارد و شاید حوادثی که در گذشته اتفاق افتاده جذابیتی برای او نداشته باشد. با این حال اگر از زاویه روایت داستانی وارد شویم از این راه می‌توانیم ارتباطی میان شرایط کنونی و شرایط گذشته به وجود بیاوریم تا مخاطب را به دالان‌های تاریخ بکشانیم و او را با وقایعی که در گذشته اتفاق افتاده آشنا کنیم.

نویسنده رمان «بی‌نشان‌های ارس» با تأکید براینکه رساندن کتاب به مخاطب مهمترین اتفاق در بحث کتاب‌خوانی است عنوان کرد: معمولا کارکرد جشنواره‌ها در معرفی کتاب‌های برگزیده خلاصه می‌شود ولی مهمتر از آن، راهکار پیدا کردن برای راهیابی کتاب‌ها به کتابخانه است.

وی ادامه داد: در این دوره جایزه کتاب سال کانون پرورش فکری، کتاب‌هایی که از دید داوران و کارشناسان انتخاب شدند برای کتابخانه‌ها هم تهیه شدند و من فکر می‌کنم اتفاق اصلی در همین مرحله می‌افتد که کتاب به دست مخاطبان برسد تا بتوانند با آن ارتباط برقرار و سپس اثر را نقد کنند.

هجری در پایان گفت: کانون پرورش فکری یک نهاد معتبر است که پیشینه قابل اعتنایی دارد و من به‌عنوان یک نویسنده، انتخاب و گزینش کتاب سال را برای خود ارزشمند می‌دانم.

شایان ذکر است برگزیدگان جایزه کتاب سال کانون همزمان با بیست‌ونهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ طی مراسمی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =