لذت بی‌انتهای قصه‌گویی را به کودکان ناشنوا هدیه دهیم

قصه‌گویی بهانه‌ای برای ارتباط‌گیری با کودکان و نوجوانان و در عین حال روشی برای فراهم‌آوردن اوقات فراغتی پربار است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهتاب شهیدی داور بخش زبان اشاره بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با بیان این مطلب گفت: کودکان با قصه به دنیای تخیل پرواز می‌کنند و این سفر به ناممکن‌ها، باعث شادی آنها می‌شود بنابراین کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه نیز حق دارند از این لذت بی‌انتها استفاده کنند.

شهیدی تصریح کرد: کودکان با نیازهای ویژه به تخیل ارتباط و قصه نیاز دارند و مربیان کانون و قصه‌گویان وظیفه دارند این لذت را با قصه‌گویی به زبان اشاره به آنها هدیه دهند.

داور بخش زبان اشاره جشنواره قصه‌گویی در رابطه با اختصاص بخشی به کودکان با نیازهای ویژه گفت: اینکه مربیان می‌توانند برای همه کودکان قصه‌ بگویند چه آنهایی که نیاز ویژه دارند و چه آنهایی که ندارند جای خوشحالی دارد چرا که جشنواره قصه‌گویی متعلق به همه کودکان است و همه باید از آن لذت ببرند.

وی افزود: به عنوان عضوی از کانون معتقدم در بخش داوری می‌شد از کودکان با نیازهای ویژه در کنار داوران بزرگسال استفاده کرد زیرا مخاطبان اصلی، این کودکان هستند و نظر آنها تاثیرگذار است.

شهیدی تاکید کرد: کودکان با نیازهای ویژه مانند همه کودکان دوست دارند به تمام سرگرمی‌ها و آموزش‌ها دسترسی داشته باشند اما متاسفانه این امکان برای آنها وجود ندارد، به طور مثال هیچکدام از برنامه‌های سرگرمی و آموزشی تلویزیون برای این کودکان قابل استفاده نیست.

داور بخش زبان اشاره جشنواره در ادامه در رابطه با مواردی که در قصه‌گویی برای کودکان با نیازهای ویژه باید رعایت شود، گفت: اشاره‌ها برای ناشنوایان باید به درستی انجام شود. همچنین برای نابینایان باید از کلام صحیح استفاده کرد تا به راحتی بتوانند قصه‌ را درک کنند.

شهیدی حضور مربیان در بخش قصه‌گویی با زبان اشاره جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امسال مربیان زیادی را در جشنواره دیدم که با زبان اشاره قصه گفتند و این جای خوشحالی است که تا این اندازه انگیزه در آنها وجود دارد. تعداد زیادی از مربیان که در مراکز فراگیر نیز نبودند زبان اشاره را یاد گرفتند و قصه‌گویی با زبان اشاره انجام می‌دادند که این اتفاق بسیار عالی است.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =