برگزاری نشست تخصصی «مشق زندگی» در روستاهای دامغان

سلسله‌نشست‌های تخصصی مهارت‌آموزی «مشق زندگی» با موضوع آداب معاشرت با همکاری کانون پرورش فکری دامغان و حمایت مدیران مدارس و دهیاری برای کودکان و نوجوانان روستای حسین‌آباد و کلاته‌ملا، برگزار و درخصوص آداب معاشرت، گفت‌وگو شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، در ادامه‌ی برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، چهار کارگاه مهارت‌آموزی «مشق زندگی» در راستای شعار «ما وطن را مشق می‌کنیم» با موضوع «آداب معاشرت»، «ارتباط مؤثر»، «گفت‌وگو و تعارض فکری والدین با فرزندان» به‌همت فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان و اعضای کمیته فرهنگی خانه‌ی تسنیم این شهرستان و حمایت مدیران مدارس و دهیاری، چهارشنبه سوم آذر ۱۴۰۰ با دعوت از رضا هوشمند نویسنده، ناشر، پژوهشگر حوزه‌ی فرهنگ، دبیر انجمن روابط‌عمومی و رئیس کانون خرد و توسعه ایران و با حضور سیدمیثم حیدرهایی رئیس و حجت‌اله رستمیان معاون پرورشی آموزش و پرورش دامغان، سعید صادقی مشاور مدیرکل، سکینه پارسا کارشناس فرهنگی و طاهره جعفرزاده کارشناس روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی کانون سمنان، ویژه دانش‌آموزان مدرسه‌سیدالشهدا روستای حسین‌آباد دولاب و دانش‌آموزان و والدین مدرسه‌ی حکیم‌نظامی روستای کلاته‌ملا، اجرا و با استقبال آن‌ها روبه‌رو شد.

هوشمند ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس آموزش و پرورش شهرستان دامغان در این کارگاه، ابراز امیدواری کرد که مدیران و آموزگاران، ترویج‌دهنده‌ی مهارت‌های زندگی باشند.

وی در ادامه با برقراری ارتباط دوستانه با دانش‌آموزان مدارس و بیان پرسش درخصوص مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که دارند به اهمیت موضوع گفت‌وگو و چرایی توجه به سخن‌گفتن از روی علم و آگاهی، دوری از صفت‌های نهی‌شده هم‌چون دروغ، عیب‌جویی و دشنام، سخن‌نگفتن در وقت خشم، رعایت حجب و حیا در سخن‌گفتن، سخن‌گفتن با فنّ بیان خوب و توانمند، شنونده‌ی خوب بودن برای شنیدن سخنان طرف مقابل، دقت در زبان بدن، بی‌مقدمه سخن‌نگفتن بین سخن دیگران، لبخند زدن و...، اشاره کرد.

رئیس کانون خرد و توسعه ایران با بیان این‌که هر چیزی از خداوند بخواهیم، اتفاق می‌افتد، گفت: هدف‌گذاری اصل برنامه‌ریزی است و به شرطی می‌توانیم فرد مؤفقی باشیم که بتوانیم با مهارت‌های زندگی آشنا شویم.

زبان بدن در برقراری ارتباط، نقش بسزایی دارد

هوشمند اظهار داشت: بیش‌تر افراد در پنج ثانیه اول در مورد مخاطب خود قضاوت ذهنی دارند و پس از آن، زبان بدن، نحوه‌ی ورود، نوع نشستن، نوع نگاه و لحن کلام آن شخص می‌تواند قسمتی از ویژگی‌های شخصیتی او را ابراز کند.

وی در ادامه افزود: اولین اتفاق در معاشرت، شروع خوب است که می‌تواند با سلامی گرم همراه باشد و لحن سلام هم می‌تواند مفاهیم مختلفی ازجمله مهربانی، دوست‌داشتن، عشق و حتی ناراحتی، بغض یا نگرانی را در برداشته باشد.

دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران یادآور شد: فرد روبه‌رو با حرکات زبان بدن به ما نشان می‌دهد که شنونده‌ی حرف‌های ما هست یا نیست، پس مهارت خوب گوش‌کردن از خوب حرف‌زدن، بهتر است و بایست توجه داشته باشیم که گفت‌وگو با حرف‌زدن فرق دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: یکی از مظاهر ارتباط، صورت است که انتقال‌دهنده‌ی بسیاری از احساس‌ها و حتی خواسته‌های درونی ما است و هرچه مهارت‌های بیش‌تری بلد باشیم قدرتمندتر هستیم.

هوشمند در پایان کارگاه از دانش‌آموزان خواست تا خوب نگاه‌کردن، خوب گوش‌دادن، خوب لبخند زدن، قضاوت سالم داشتن و پرهیز از پیش‌داوری را تمرین و تقویت کنند، اول درباره‌ی خودشان، رفتار و پوشش‌شان دقت کنند بعد درباره‌ی دیگران نظر دهند و به محیط اطراف‌شان هم دقت داشته و آگاه باشند که این تمرین‌ها در توانمندسازی فردی مؤثر است و برای خودشان ارزش قائل شوند و به خودشان احترام بگذارند؛ چون تا این اتفاق نیفتد اجتماع هم آن‌ها را نخواهد پذیرفت.

گفت‌وگوی سالم، لذت‌بخش‌ترین نوع ارتباط است

رئیس کانون خرد و توسعه ایران در نشست با والدین در راستای موضوع «بررسی تعارض بین والدین و فرزندان» نیز خاطرنشان کرد: اگر کودکان با  فطرت ذاتی خود بزرگ شوند حال‌شان خوب است، پس والدین به دنبال این باشند که چیزی یاد بگیرند و از تعارض دوری کنند تا بتوانند پاسخ‌گوی نیازها و پرسش‌های فرزندان خود باشند.

وی با بیان این‌که دانش با آگاهی فرق دارد، گفت: آگاهی مبتنی بر دانش نیست؛ بلکه فهمِ اطلاعات است.

هوشمند در ادامه افزود: گفت‌وگوی سالم، لذت‌بخش‌ترین نوع ارتباط است و والدین بایست مهارت صبر را در خود تقویت کنند تا به نتیجه برسند و اولین موردی که می‌توانند به خودشان قول دهند این است در تعارضی که منطقی است بین والدین و فرزندان روی می‌دهد به نتیجه برسند.

دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران با اشاره به چهار نوع ارتباط، تصریح کرد: ارتباط خوب ارتباطی است که دو طرف با یک‌دیگر خوب حرف می‌زنند، ارتباط بد یعنی این‌که وقتی به مکانی می‌رویم احساس ناخوشایندی به ما دست می‌دهد، نوع سوم ارتباط خنثی بوده که بیش‌تر ارتباطات خانوادگی از این نوع است و نوع چهارم، ارتباط مؤثر نام دارد که اثرگذار و نتیجه‌بخش بوده و ممکن است گاهی با یک شروع خوب، آغاز و به یک پایان بد ختم شود و گاهی هم برعکس، با یک ارتباط بد، شروع و به یک پایان خوب برسد.

وی یادآور شد: تهاجم، گفت‌وگو را از مسیر اصلی خود دور و به مسیر انحراف وارد می‌سازد؛ چراکه گفت‌وگو یک جریان مثل رودخانه است و در مسیر خود نقطه‌های پستی و بلندی و نقطه‌ی هموار دارد.

رئیس کانون خرد و توسعه ایران تأکید کرد: در تعارض برای این‌که گفت‌وگو به نتیجه برسد بایست به این فکر کرد که در این تعارض چه چیزی هدف ما هست و می‌خواهیم چه هدفی را دنبال کنیم.

هوشمند در بخش پایانی سخنانش از والدین خواست تا به فرزندان خود تربیت صحیح را آموزش دهند و از طرفی چون آن‌ها به نوعی الگوی فرزندان خود هستند بایست قدردان یک‌دیگر باشند تا فرزندان هم این قدرشناسی را یاد بگیرند و شرایط را برای ایجاد گفت‌وگوی سالم در خانه و خانواده فراهم کنند تا زندگی سالم و آرامی داشته باشند.

گفتنی است؛ هدف از این برنامه، افزایش مهارت‌های کودکان و نوجوانان با موضوع شناخت و تقویت آداب گفت‌وگو در جامعه بین افراد در محیط‌های خانوادگی و دوستان، عنوان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =