سِیرِ رویش «شجره طیبه» برای کودکان و نوجوانان تشریح‌ شد

مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با اجرای فعالیت‌های هدف‌مند حضوری و مجازی، سِیرِ شکل‌گیری و بالندگی «شجره طیّبه» را مرورکردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، نهال بسیج مستضعفان که با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ درخاک ایران اسلامی ریشه‌ دواند و در سایه رشادت‌ها و جان‌فشانی‌ها فرزندان این دیار آبیاری شد، به عنوان یک نیروی برخاسته از ملت، همواره به عنوان تکیه‌گاهی ارزش‌مند مورد توجه بوده و هست.

رویش‌های این شجره طیبه که در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی جلوه‌گرشد و در بزنگاه‌های تاریخی، پشتوانه ارزش‌مند نظام قرارگرفت، مشوق ایرانیان از هر طیف و گروه سنی برای همراهی با این نیروی مردمی‌شد تا نقشی در صیانت از اسلام و آرمان‌های انقلابی اسلامی داشته‌باشند.

نقش‌آفرینی نوجوانانی چون حسین فهمیده و ارایه الگویی از یک بسیجی نوجوان نیز فرصتی برای تمامی فعالان فرهنگی فراهم‌کرد تا با  آشناسازی هرچه بیش‌تر کودکان و نوجوانان با شخصیت‌های برجسته، به تبیین و تشریح ثمره‌های این شجره طیبه برای مخاطبان بپردازند.

از این رو، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با همراهی پایگاه مقاومت بسیج  سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی این مجموعه، هفته بسیج سال ۱۴۰۰ را بهانه‌ای دیگر برای نهادینه‌سازی تفکر بسیجی قراردادند و با شعار«بسیج پاره تن مردم است»، به اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی حضوری و مجازی پرداختند.

این درحالی‌است که هم‌گرایی با دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد، برگزاری کارگاه‌های عمومی برخط و تولید محتوا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز از نقطه‌های روشن این فعالیت‌ها به‌شمارمی‌رفت و نقشی سازنده در همراه‌سازی افزون‌ترکودکان، نوجوانان و خانواده‌ها داشت.

بازنمایی «تصویر عشق و ایثار» در مرکز شماره ۱ کانون انزلی

به همین مناسبت، مرکز شماره ۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرانزلی، ویژه‌برنامه «تصویر عشق و ایثار» را با همراهی مسئولان، مربیان و  اعضا برگزارکرد.

این ویژه‌برنامه که با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین نقش بسیج در عرصه‌های مختلف صورت‌گرفت، با هنرنمایی کودکان و نوجوانان همراه‌شد و اعضای این مجموعه فرهنگی اندیشه‌های خود را در ارتباط با مفاهیمی چون: شهادت، عشق، ایثار و رشادت، با قلمی از عشق و محبت نسبت به بسیجیان و دیگر نقش‌آفرینان صیانت از اسلام و انقلاب اسلامی به تصویرکشیدند.

معرفی کتاب«مثل‌چشم‌های بابا» با محوریت جانبازان هشت‌سال‌ دفاع‌مقدس و «قمقمه‌های آب» با موضوع ایثار و رشادت، ازدیگر برنامه‌های این روز بود.

مهدی خلیلی، شهردار بندرانزلی هم در این ویژه‌برنامه به جایگاه کانون و فعالیت‌های هدف‌مند مربیان آن اشاره‌کرد و با مهم برشمردن نقش این مجموعه در فرهنگ‌سازی و پرورش استعدادهای آینده‌سازان اظهارداشت: تلاش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اثربخش است و حمایت هرچه بیش‌تر از برنامه‌های مربیان آن را طلب‌می‌کند.

تجلیل از اعضای برگزیده، اهدای جوایز بنیاد شهید به آنان و هم‌چنین، بازدید حاضران از نمایشگاه دست‌آوردهای مرکز شماره ۱ کانون بندرانزلی،  پایان‌بخش این مراسم با حضور رئیسان اداره های بنیادشهید و آموزش و پرورش شهرستان  و شهردار بندرانزلی بود.

بازدید مسئولان از نمایشگاه دست‌آوردهای مربیان و اعضا

لاله‌های ابدی در مرکز فرهنگی هنری کانون شفت

مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان شفت نیز با برگزاری ویژه‌برنامه«لاله‌های ابدی» به آشناسازی افزون‌تر نسل کودک و نوجوان با مفهوم و تفکر بسیجی پرداخت و چگونگی شکل‌گیری این نیروی مردمی و حرکت‌های ماندگار آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی را برای آینده‌سازان تشریح‌کرد.

مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شفت طی این آیین که با همراهی و مشارکت سپاه ناحیه و بسیج خواهران شهرستان انجام‌گرفت، به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی پرداختند و با «اجرای‌سرود»، «برپایی کارگاه‌ آموزش کاردستی با بهره‌گیری از شیوه کاغذ و تا»، «خوانش شعر»،«معرفی کتاب» و «برپایی کارگاه نقاشی» از ظرفیت‌های گسترده این نیروی مردمی سخن‌گفتند.

قدردانی از کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این آیین و تقدیم هدایا از سوی مسئولان کانون، سپاه و بسیج شهرستان شفت، بخش پایانی ویژه‌برنامه‌های «لاله‌های ابدی» محسوب می‌شد.

کانون آستارا و بهره‌گیری از  ابزارهنر در ترویج تفکر بسیجی

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون آستارا نیز ظرفیت‌های هنری اعضا و مربیان را بستری برای فرهنگ‌سازی و آشناسازی نسل کودک و نوجوان با «بسیج  و تفکربسیجی» قرارداد.

برهمین اساس نیز در تعاملی سازنده با دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ، مربیان و اعضای این مجموعه در مسابقه نقاشی که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صورت‌گرفت، شرکت‌کردند و به  خلق اثر با محوریت بسیج پرداختند.

تجلیل از خالقان آثار برتر و اهدای لوح سپاس و جایزه به سه عضو برگزیده مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آستارا، پایان‌بخش این حرکت فرهنگی هنری به‌شمارمی‌رفت.

برگزاری همایش «غنچه‌های بهشتی» در کانون بندرانزلی

مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرانزلی هم با برگزاری همایش«غنچه‌های بهشتی» از فعالیت‌های هفته بسیج خود رونمایی‌کرد.

این مجموعه طی یک حرکت مشترک فرهنگی با بسیج خواهران کوثر شهرستان و همراهی خواهر شهید«رضا هویت‌طلب»، پذیرای اعضای کودک و نوجوان شد و با بهره‌گیری از فعالیت‌ «خوانش‌شعر»، «دکلمه‌خوانی»، «خاطره‌گویی»، «برپایی کارگاه ادبی» و «برگزاری مسابقه حضوری»، به تبلیغ و  ترویج تفکر بسیجی برداخت.

همایش«غنچه‌های بهشتی» هم‌چنین با بازدید از  نمایشگاه دست‌آوردهای مربیان و اعضای کانون بندرانزلی، تجلیل از خواهر شهید «رضا هویت‌طلب» و دعوت از آینده‌سازان برای شرکت در فعالیت‌های کانون و عضویت در پایگاه‌های بسیج همراه‌بود.

کتاب‌خانه سیار روستایی کانون رودبار در حلیمه‌جان

مربیان مرکز فرهنگی هنری رستم‌آباد و کتاب‌خانه سیار روستایی شهرستان رودبار هم روستای حلیمه‌جان را مقصد اجرای فعالیت‌های هفته بسیج قراردادند.

این فعالیت فرهنگی همراهی نقی‌غلامی، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج حلیمه‌جان و حضور فرهادحاجی‌پور، از شاعران و نویسندگان بسیجی را به همراه‌داشت و فرصتی برای معرفی آثاری با موضوع ادبیات پایداری شد.

شاعر و نویسنده میهمان برنامه در جمع اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی کانون شهرستان رودبار به اهمیت و جایگاه بسیج در جامعه پرداخت و با موثرتوصیف‌کردن فعالیت‌های آن گفت: تفکر بسیجی پویاست و محدود به گروه سنی و قشر خاصی نیست.

شاعر مجموعه‌های «شعر وصال» و  «شعر شقایق» درهمین‌حال، از مضمون شعرهایش برای دانش‌آموزان مدرسه «فتح » روستای حلیمه‌جان صحبت‌کرد و گرایش هرچه‌بیش‌تر آنان را به کتاب و مطالعه خواستارشد.

 برپایه این گزارش، «معرفی کتاب»، «اجرای مسابقه فرهنگی»، «معرفی شهدای  نوجوانان بسیجی» و اهدای یکصد جلد کتاب از مجموعه اشعار فرهاد حاجی‌پور به کودکان و نوجوانان، بخش پایانی این ویژه‌برنامه در روستای حلیمه‌جان شهرستان رودباربود.

پویش‌های فرهنگی با محوریت بسیج در کانون سیاهکل

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهرستان سیاهکل هم ضمن برنامه‌ریزی و برگزاری نشست‌های هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم‌نهاد، به استقبال هفته بسیج سال ۱۴۰۰ رفت.

راه‌اندازی پویش «من و رفیق شهیدم» و انتشار فراخوان عکاسی «رویش بسیج» در بستر فضای مجازی از جمله فعالیت‌های هفته بسیج این کانون بود.

برگزاری «نشست اعضا با مسئول بسیج خواهران شهرستان» و «برپایی کارگاه نوشتن خلاق» با نگاهی ویژه به وصیت‌نامه و سیره عملی شهدا، «شرکت در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه» و هم‌چنین، حضور مربیان و اعضای این کانون در رزمایش«اقتدار بسیجیان» از دیگر برنامه های هفته بسیج این مرکز فرهنگی به‌شمارمی‌رفت.  

این ایام دست‌آوردی برای اعضای صاحب‌قلم این کانون  داشت و  مسئولان سپاه ناحیه سیاهکل آمادگی خود را برای چاپ آثار مرتبط با هفته بسیج  اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان اعلام‌کردند.

مشق عشق در کانون رضوانشهر

مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رضوانشهر نیز با «مشق عشق» به استقبال هفته بسیج رفتند و  به انتشار دل‌نوشته و خوش‌نوشته‌ها در بستر فضای مجازی پرداختند.

این حرکت فرهنگی هنری با خوش‌نویسی مربی و خوانش ‌دل‌نوشته از سوی اعضای نوجوان شکل‌گرفت و در قالب نماهنگِ با موضوع بسیج، منتشر شد.

شایان‌ذکر است، ویژه‌برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان به مناسبت هفته بسیج، از ۲۹ آبان تا ۵ آذر ۱۴۰۰ با شعار«بسیج پاره تن مردم است»  از سوی همکاران ستادی و مراکز فرهنگی هنری این مجموعه برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =