نکوداشت سردار جنگل در کانون استان گیلان

کارکنان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان یکصدمین سال‌گرد شهادت روحانی‌مبارز، میرزا کوچک جنگی را گرامی‌داشتند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، ۱۱ آذر سال ۱۳۰۰ه.ش، تاکیدی بر ضرورت آبیاری اندیشه‌های مبتنی بر باورهای اسلامی و استکبارستیزی‌ و استمرار جریانی است که طی سال‌ها با رشادت و دلاورمردی فرزندان این دیار آغازشد؛ با نهضت جنگل ادامه‌یافت و درسایه پیروزی انقلاب اسلامی به سرمنزل مقصودرسید.

این درحالی‌است که پاس‌داشت این حرکت ماندگار و تبیین دلایل آغاز و تشریح ثمره‌های نهضت جنگل برای افراد جامعه، به ویژه آینده‌سازان ایران اسلامی و خاطرنشان‌کردن اهمیت این حرکت مردمی که با هدایت روحانی آزادیخواه گیلانی شکل‌گرفت، رسالت فعالان فرهنگی و دلسوزانی بوده که پرچم پیام‌رسانی و ایجاد پُل‌های میان‌نسلی را برعهده‌داشتند.

برهمین‌اساس همکاران ستادی، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در قامت یک مجموعه فرهنگی یکصدمین سال‌گشت شهادت این شخصیت برجسته را بستری برای نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار، میهن‌دوستی و استکبارستیزی قراردادند و به اجرای فعالیت‌های حضوری، برپایی کارگاه‌های عمومی برخط و انتشار محتوای مناسب درفضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداختند.

درهمین‌حال، روابط‌عمومی و پایگاه بسیج سردار شهید، حاج‌قاسم سلیمانی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان گیلان طی پیامی به تجلیل از مقام شامخ این روحانی آزادی‌خواه‌ پرداخت.

این پیام با سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در ارتباط با پرچمداری مردم استان گیلان در مبارزه با استعمار و استبداد و نقش‌آفرینی میرزاکوچک‌خان آغازشده و در ادامه آمده‌است:

گستره‌ی سبز گیلان زمین، خاستگاه اندیشه‌های بلند و البرز گونه‌ای است که ‌چون سپیدرود این دیار، پیچ و تاب تحولات تاریخی ایران اسلامی را در مسیر دریای فردا به پیش رفته و در جهت اعتلای اسلام، عدالت‌گستری و سرفرازی مسلمین گام برداشته اند؛ بزرگ‌مردان و زنانی  که با باورمندی به آموزه‌های اسلامی و روحیه میهن‌دوستی،  برای پی‌ریزی حکومتی دینیِ در تعارض با استعمار و استبداد کوشیده‌اند.

روحانی مبارز، شهید میرزاکوچک جنگلی نیز از این جرگه و نگینی درخشان بر انگشتری گران‌بهای این دیار است که  نهضت جنگل را روشنی‌بخش مسیر آزادی‌خواهی‌ قرارداد و سرمشقی برخط مبارزه با تاریکی‌ و پلیدی‌ قرارگرفت.

از این و  ۱۱ آذر، یکصدمین سال‌گرد شهادت این بزرگ‌مرد گیلانی را گرامی‌داشته و تلاش‌های ماندگار سردار جنگل را  ارج می‌نهیم.

شایان‌ذکر است، یونس استادسرایی، معروف به میرزا کوچک خان جنگلی  در سال ۱۲۵۷ ه.ش در محله‌ استادسرای رشت متولد شد. تحصیلات حوزوی و اندیشه‌های والای این بزرگ‌مرد گیلانی، نقش به‌سزایی در شکل‌گیری نهضت جنگل و آغاز بیداری اسلامی داشت.

این شخصیت برجسته سرانجام پس از سال‌ها مجاهدت در روز ۱۱ آذر  ۱۳۰۰ به شهادت رسید و مزار او در محله سلیمانداراب شهر رشت، میعادگاه مسلمانان و  آزادیخواهان محسوب‌می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =