برگزاری جلسه نقد و بررسی آثار و آشنایی با مولفه‌های داستان کودک در کانون سیستان و بلوچستان

جلسه نقد و بررسی آثار همکاران و آشنایی با مولفه‌های داستان کودک با حضور کارشناس ادبی ستاد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان بلوچستان، جلسه نقد و بررسی آثار و آشنایی با مولفه‌های داستان کودک در کانون استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه‌ی مجازی چهار تن از همکاران داستان‌های خود را خواندند و در ادامه کارشناس حاضر در نشست با بیان این نکته که: قصه‌گویی موفق است که داستانش را از نقطه‌ی خوبی آغاز کند، گفت: آغاز داستان، برای کودک و نوجوان خسته‌ی امروز، باید آنقدر جذاب باشد که او را به خواندن ادامه‌ی داستان ترغیب کند.

فرزانه رحمانی ادامه داد: «انتخاب موضوع» نشانه‌ی دغدغه‌های ارزشمند یک مربی است و ضروی است مربی با استفاده از ابزارهای گوناگون و پرورش داستان، آن را دستمایه‌ی خلق یک اثر باکیفیت کند.

نویسنده‌ی «مهمان‌های وقت خواب» سپس «داشتن ماجرا» را مهمترین مولفه‌ی داستان کودک دانست و گفت: البته ماجرایی که حتما باید سر راست باشد و با ساده‌ترین جمله‌ها و توصیف‌ها بیان شود.

بازنویسی، دقت در شخصیت‌پردازی، باورپذیری، نگاه اقلیمی و استفاده از زبان معیار دیگر توصیه‌های رحمانی به مربیان صاحب اثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود.

کارشناس ادبی ستاد در پایان با معرفی چند کتاب، ضمن توصیه همکاران به مطالعه، «نوشتن یادداشت‌های روزانه» را بهترین تمرین برای داستان‌نویسی دانست.

گفتنی است فرزانه رحمانی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و نویسنده است که تا کنون ۱۵ اثر از منتشر شده و در طول سال‌های فعالیت خود در جشنواره‌ها و همایش‌ها رتبه‌های گوناگونی را کسب کرده که می‌توان به نفر اول همایش سراسری طنز سی قاف، برگزیده داستان در کنگره‌ی ملی شعر و داستان بندر عباس در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳، راه یافته به فهرست کتاب‌های لاکپشت پرنده در سال ۱۳۹۴ و رتبه دوم جشنواره‌ی ادبی- هنری باغ کودکی کانون در سال ۱۳۹۱ اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =