بیست‌وپنجمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

کارشناس انجمن نویسندگان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان: یک داستان ممکن است به صورت تصادفی آغاز شود اما نمی‌توان آن را به صورت تصادفی پیش برد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، بیست‌وپنجمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان برگزار شد.

در این نشست، که به نقد آثار اعضا اختصاص داشت، کارشناس مهمان انجمن ابتدا نکاتی را با توجه به آثار ارایه شده به هر نویسنده یادآور شد و در ادامه یک کارگاه فشرده‌ی آموزش داستان را برای حاضران برگزار کرد.

سمیرا قیومی در این بخش از سخنان خود و در بیان یکی از آفت‌هایی که به نویسنده آسیب می‌زند از «قابل پیش‌بینی بودن» نام برد و گفت: مخاطب با پیش‌بینی پایان‌بندی‌های نویسنده، دیگر رغبتی برای خواندن آثار او نخواهد داشت.

نویسنده‌ی «خنده‌های تربچه‌ای» آثار این دست از نویسندگان را به «داستان لطیفه‌وار» تعبیر کرد و در توضیح آن گفت: داستان لطیفه‌وار داستانی است که نویسنده برای پایان‌بندی آن انرژی بسیار زیادی صرف می‌کند و باعث غافل‌گیری مخاطب می‌شود اما کسی دوباره آن داستان را نخواهد خواند.

«واقع‌پذیری» یکی دیگر از نکته‌هایی بود که به اعتقاد قیومی در استقبال یا عدم استقبال مخاطب از اثر تاثیر فراوانی دارد و در این‌باره عنوان کرد: یک داستان ممکن است به صورت تصادفی آغاز شود اما نمی‌توان آن را به صورت تصادفی پیش برد زیرا باورپذیری داستان را به مخاطره می‌اندازد.

صاحب اثر «لولو آلبالو» هم‌چنین با بیان یک مثال، تفاوت تیپ و شخصیت را برای اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شرح داد. قیومی از «تیپ» به عنوان ویژگی‌های ظاهری یک فرد، در هر صنف و دسته‌ای، تعبیر کرد و «شخصیت» را ویژگی‌های خاصی دانست که نویسنده به قهرمان داستان یا شخصیت مورد نظر می‌‎دهد تا او را از دیگران متمایز کند.

گفتنی است سمیرا قیومی، دانش‌آموخته‌ی دکترای زبان و ادبیات فارسی، عضو هیئت علمی دانشگاه، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی است که آثار و مقاله‌های متعددی از وی به چاپ رسیده است. در بخش موفقیت‌های این مربی ادبی کانون به برگزیده جشنواره بین‌المللی فارابی، برگزیده کارگاه‌های کتاب تصویری انتشارات علمی و فرهنگی، صدای پای آب و راه‌یافته به کاتالوگ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان فرانکفورت اشاره شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =