بررسی گره‌افکنی در انجمن نویسندگان کانون سمنان

هفدهمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع بررسی گره‌افکنی در داستان به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هفدهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ با دعوت از معصومه موسویان، نویسنده و منتقد ادبی کانون خراسان رضوی، برگزار و ضمن نقد و بررسی آثار اعضا درخصوص گره‌افکنی در داستان، گفت وگو شد.

موسویان در نقد اثر یکی از اعضای انجمن با اشاره به جذاب نبودن گره بین نخ و طناب، تأکید کرد: با این کار، هیچ اثر هنری خلق نمی‌شود؛ اما اگر این گره‌ها را خیلی هدفمندانه و با یک نقشه‌ی مشخص انجام دهیم، حاصل کار به یک اثر هنری تبدیل می‌شود مانند هنر گره چینی یا هنر گره‌سازی که آثار از یک گره روی کاغذ یا چوب و... خلق می‌شوند.

وی در ادامه افزود: گره در واقع در هم پیچ‌خوردن دو مسیر، دو شکل، دو تکه کاغذ یا دو قطعه چوب بوده و در داستان و قصه هم همین اتفاق می‌افتد.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان یادآور شد: اگر نویسنده در داستانش صرفاً یک گره ایجاد کند، اثرش جذابیتی ندارد و در واقع اثر هنری خلق نشده؛ اما اگر برای آن، نقشه‌ای داشته باشد اثر بسیار زیبایی خلق خواهد کرد.

موسویان اظهار داشت: گره اصولاً حوادث و رویدادهایی است که با شخصیت، ارتباط تنگاتنگی دارد و در سرنوشت او بسیار مؤثر است و عموماً گره‌ها ایجاد دشواری و رنج را در داستان‌ها دارند.

وی هم‌چنین افزود: گره، نظم را در داستان ایجاد می‌کند، به بقیه ماجرای داستان، شکل و فرم می‌بخشد، کمک می‌کند تا مخاطب یا خواننده اثر، شخصیت‌های داستان را بیش‌تر بشناسد و هیجان و احساسات را در داستان، ایجاد و آن را به اوج برساند.

موسویان تصریح کرد: هر گرهی در داستان بایست به یک‌سری سؤالات درباره‌ی «کی(که)، کی(چه‌وقت)، کجا، چه(چی)، چرا و چگونه» پاسخ دهد و اگر بتواند به تمامی آن‌ها پاسخ درستی دهد می‌توان گفت نویسنده نقشه‌ی خوب و هدفمندانه‌ای برای گره‌ی داستانش ایجاد کرده است.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: عموماً ساختار سنتی داستان‌ها به این شکل است که با سه وضعیت پایداری اولیه، وضعیت ناپایداری و وضعیت پایداری بعد از ناپایداری، روبه‌رو هستیم که این وضعیت در داستان‌های کوتاه، خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

موسویان با اشاره به این نکته که می‌توان در داستان، ساختارشکنی کرد و باعث جذابیت داستان شد، گفت: گره‌افکنی، تکنیک‌های مختلفی دارد، می‌تواند در عین حالی‌که به ساختار بنیادین داستان، وفادار باشد؛ یعنی آن نقطه‌ی پایداری، کشمکش، گره‌گشایی، خلاقانه باشد، گاهی می‌تواند از کشمکش شروع شود، بعد اوج بگیرد و به گره‌گشایی برسد و اجزا و ابزار خاص خود را دارد.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در پایان سخنانش با بیان این‌که گره‌ها هرچه ظریف‌تر و در هم تنیده‌تر باشند، جذاب‌تر خواهند بود، از اعضا خواست تا برای گره داستان خود یک نقشه‌ی هدفمندانه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =