نشست تخصصی «تکالیف خلاق» در کانون سمنان

نشست تخصصی تکالیف خلاق هم‌زمان با هفته‌ی پژوهش در قالب ویدئوکنفرانس ویژه مربیان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هم‌زمان با هفته‌ی پژوهش نشست تخصصی «تکالیف و ایده‌های خلاق» با دعوت از بیتا نشان‌شاهجویی نویسنده، پژوهشگر و مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آرادان در قالب ویدئوکنفرانس ویژه مربیان و اعضای مراکز کانون استان برگزار شد.

شاهجویی در ابتدای سخنانش، هدف اصلی از برگزاری این نشست را چگونگی ایجاد موضوعاتی که قابلیت پژوهشی دارند و می‌تواند تبدیل به یک محصول کاربردی با هدف رفع موانع در زندگی باشد، عنوان و اظهار کرد: برای موضوعات پژوهش‌محور نیازمند تربیت حس پرسشگری است و در حال حاضر با این‌که سیستم آموزشی به سمت توصیفی تغییر کرد تا شیوه‌ی تفکر کردن در کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد؛ ولی به‌دلیل استفاده سهل‌الوصول از اینترنت، راه درست‌اندیشیدن و داشتن نگاه خلاق مورد آسیب قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: هرچند اقداماتی مانند برگزاری جشنواره‌ها انجام شده تا افراد مستعد، شناسایی شوند؛ اما مشکل خلاقیت هم‌چنان مشاهده می‌شود و این پرسش در ذهن پیش می‌آید که با وجود این‌همه افراد تحصیل‌کرده، چرا هنوز مشکل اقتصادی دامنگیر و شایع است و تغییر سیستم آموزشی هم می‌طلبد اقدامات تربیت‌محور در حوزه‌ی خلاقیت، تفکر و پژوهش به‌صورت جدی‌تر پیگیری شود.

گفتنی است، در این نشست درخصوص موضوعات متعددی ازجمله تفکر واگرا و تفکر همگرا، مؤلفه‌های خلاقیت، ویژگی‌های افراد خلاق و پیش‌بینی فرآیند برای اجرای یک طرح، مطالبی بیان و در پایان برای آشنایی بیش‌تر اعضای کارگاه با چگونگی فعال‌سازی ذهن، تمرین پرسشگری از کتاب «آموزش خلاقیت، ادراک روانشناختی ریاضی» نوشته‌ی شاهجویی، انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =