کد خبر: 311846
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
صد و سی و پنجمین انجمن ادبی آفتاب

صد و سی و پنجمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان و با حضور خانم راضیه احمدی نویسنده و منتقد پنجشنبه ۲ دی۱۴۰۰ از ساعت ۱۲.۳۰ الی ۱۴ به صورت حضوری در دفتر استان و مجازی در فضای اسکای روم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، در آغاز جلسه عزت صدیقی کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان، داستان «ویل» اثر زونا گیل را خواند و پس از آن توضیحاتی درباره فعالیت‌های ادبی مهمان نشست راضیه احمدی نویسنده و منتقد ارائه داد.

داستان «باغ خزان‌زده» توسط نویسنده اثر، محمد نوری خوانده شد. راضیه احمدی مهمان این نشست درباره نقش، جایگاه و شناسنامه شخصیت در داستان کوتاه مطالبی را عنوان کرد. احمدی یادآور شد: «شخصیت در داستان نباید مبهم و گنگ باشد. تصویر درست و واضحی از شخصیت در داستان ارائه کنید. شخصیت باورپذیر باشد. با ایجاد عدم تعادل در داستان، زندگی شخصیت را از روال عادی خارج کنید. در واقع حادثه مهمی اتفاق بیفتد که شخصیت اصلی دچار مشکل بشود.»

نویسنده کتاب «فرار چرخ و فلکی» افزود: «تمام اتفاقات داستانی لازم است با تخیل نویسنده ترکیب شده، نویسنده آن‌ها را درونی کند و در نهایت بنویسد.»

احمدی در نقد داستان علی خاتمی به ایده خوب داستان اشاره کرد و در ادامه به انتخاب درست واژگان با توجه به شخصیت، کاربرد لهجه برای صمیمی کردن و تشخص دادن به داستان تاکید و با توجه به داستان خوانده شده کتاب «گیرنده شناخته نشد» اثر «کاترین کرسمن» تیلور معرفی کرد.

در انتها راضیه احمدی به نقش مطالعه مداوم و تمرین زیاد و تاثیر مستقیم آن در گسترش دید نویسنده و نوشتن موفق اشاره کرد.

 تعدادی از اعضا نیز در نقد داستان‌ها مشارکت لازم را داشتند و به نکات مفیدی چون فراز و فرود داستان‌ها، توصیف‌های موجود در متن، فضاسازی و تعلیق اشاره داشتند. این جلسه در ساعت مقرر و با حضور ۱۸ شرکت کننده به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =