کد خبر: 311848
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
صد و سی و چهارمین انجمن ادبی آفتاب

صد و سی و چهارمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت شعر و با حضور میثم متاجی شاعر و منتقد عصر پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، عزت صدیقی کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان با اعلام این خبر گفت: الناز بزم‌آرا، غزاله اسدی، آیدا پاکزاد و  غزل خاکسار اشعار خود را به نقد گذاشتند. مهمان این نشست برای سومین جلسه، میثم متاجی شاعر و منتقد بود. او در این نشست درباره انواع وزن‌ها (هجایی و عروضی) توضیحاتی ارائه داد. هم چنین انواع صامت و مصوت و نقش آن در اوزان شعری و قافیه را با شاهد مثال‌هایی توضیح داد.

متاجی گفت: رسیدن به شعر آزاد از مسیر توصیف و نشان دادن بسیار هنرمندانه‌تر از گفتن است. جان مایه و مضمون شعر را به تصویر بکشید. این تصویر می‌تواند تصاویر ذهنی و تصاویر عینی باشد. روایت یک سویه را متفاوت کنید و فقط گزارشی ارائه نکنید و آن را در دل یک روایت متفاوت ارائه کنید. بهتر است روایت ما براساس یک سری پدیده‌های عینی باشد. چنانکه نیما در شعر «داروک» این کار را می‌کند و زمانه بد و خشکسالی را با داروک که المان عینی است نشان می‌دهد.

شاعر کتاب «شیهه» ساختار سطر بندی در شعر بی‌وزن، ساختار نحوی، انتخاب و گزینش واژگان مناسب و پرهیز از کلیشه گویی و نگاه نو داشتن را از عناصر مهم شعر بی وزن شمرد.

تقدیر شده «هفتمین دور جایزه ادبی احمد شاملو» همچنین تخیل اولیه را برای سرودن شعر کافی ندانست بلکه پردازش و پرورش و گسترش تخیل و استفاده صحیح از آن در تصویرپردازی، توصیف و ارتباط با دیگر عناصر شعری را مهم دانست.

در مبحث ترانه نیز استفاده از زبان محاوره، تاثیر مطلوب وزن هجایی، روان خوانی، نوآوری، نگاه شاعرانه و آشنایی‌زدایی را در پیشبرد بهتر ترانه مؤثر دانستند.

قابل ذکر است اعضا نیز در نقد اشعار مشارکت داشتند و به نکات ارزنده‌ای چون ترکیب‌های نو، استفاده صحیح  از علائم سجاوندی در سطر بندی و جمله بندی، رعایت صحیح قافیه، توجه به عواطف و احساسات در شعر هم چنین کشف‌های ادبی در شعر اشاره داشتند.

صدیقی در پایان گفت: صد و سی و چهارمین انجمن ادبی آفتاب عصر پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ به صورت مجازی و با حضور ۲۳ عضو انجمن ساعت ۱۹:۳۰ به کار خود خاتمه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =