بررسی بافت عکس در انجمن عکاسی کانون سمنان

هجدهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع «بافت در عکاسی» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هجدهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، یک‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ با دعوت از لیلاسادات خوانساری مدرس عکاسی و کارشناس هنری همدان، برگزار و پیرامون بافت عکس و انوع آن در عکاسی، گفت‌وگو شد.

خوانساری در ابتدای سخنانش با بیان این‌که بافت در هنرهای تجسمی یکی از مشخصه‌های مهم اثر و از اصول زبان بصری به حساب می‌آید، اظهار داشت: بافت بصری کاملاً دو بعدی است و با چشم، مشاهده و درک می‌شود؛ البته ممکن است حس لامسه را نیز تحریک کند.

وی در ادامه افزود: بافت‌های بصری به سه نوع تزئینی، خودجوش و مکانیکی تقسیم می شوند که بافت تزئینی برای تزئین سطح به‌کار می‌رود و تابع شکل است و این بافت را می‌توان با دست یا وسایل مخصوص به‌وجود آورد و ممکن است بسیار منظم یا نامنظم باشد؛ اما معمولاً نظمی نسبی دارد.

خوانساری یادآور شد: بافت خودجوش، حالت تزئینی ندارد؛ بلکه جزیی از روند خلاقیت بصری است وشکل و بافت از هم جدا نیستند؛ زیرا بافت روی سطح نیز نوعی شکل محسوب می‌شود و فرم‌های دستی یا اتفاقی، اغلب بافتی خودجوش دارند.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با ارائه‌ی چند قطعه عکس، خاطرنشان کرد: بافت مکانیزه یا مکانیکی، بافتی نیست که با ابزار ترسیم مکانیکی مانند خط‌کش و پرگار رسم شده باشد؛ بلکه بافتی است که وسایل مکانیکی خاصی آن را به‌وجود آورده‌است، بنابراین تابع الزامی شکل نیست و رگه‌های بافت در عکس یا ترام که اغلب در چاپ دیده می‌شود، مثال‌های خوبی از این نوع بافت است.

وی در ادامه تأکید کرد: بافت یکی از راحت‌ترین عناصر عکاسی برای توصیف و انتقال احساسات است؛ چراکه معمولاً کلماتی‌که برای توصیف بافت یا سوژه به‌کار می‌گیریم همان کلماتی هستند که برای توصیف احساسی که از لمس آن‌ها به ما دست می‌دهد استفاده می‌کنیم.

خوانساری با بیان این‌که از تکنیک بافت، خیلی‌خوب می‌توانیم برای خلق تصاویر انتزاعی و جذاب، استفاده کنیم، گفت: بافت زبر مانند صخره، کوه، آجر، دیوارهای سیمانی، ظاهر و احساسی خشن به عکس می‌دهد و بافت نرم مثل شن‌های کنار دریا، پارچه‌ها، ابرها، حسی نرم و ملایم را منعکس می‌کند و هرچه بافت، فضای بیش‌تری از عکس را اشغال کند، پیام احساسی که حمل می‌کند واضح‌تر خواهد بود.

وی، مهم‌ترین فاکتور در عکاسی را نور، عنوان و خاطرنشان کرد: در بحث بافت هم فوق‌العاده نور می‌تواند به عکاس کمک کند تا بافت یک سوژه را نمایان کند.

خوانساری در ادامه‌ی جلسه با اشاره به انواع بافت و ارسال چند تصویر به معرفی ایده‌هایی مانند عکاسی از بافت لباس و پارچه، عکاسی بافت از طبیعت مثل تنه‌ی درختان و برگ‌ گیاهان، عکاسی بافت از ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها، عکاسی بافت از آشپزخانه و مواد غذایی، عکاسی بافت از چهره و پوست انسان‌ها و حیوانات، عکاسی از فرم و رنگ اشیا پرداخت تا اعضا با بهره‌گیری از آن‌ها بتوانند عکس‌های بافت زیبا و منحصر به‌فردی تهیه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =