دوره آموزش مجازی «تعلیم و تربیت در متون قرآنی و روایی»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان دوره آموزش مجازی «تعلیم و تربیت در متون قرآنی و روایی» را ویژه مربیان فرهنگی این مجموعه برگزارکرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این دوره آموزشی از ۲۸ تا ۳۰ دی ۱۴۰۰ و با حضور۴۰ مربی فرهنگی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در بستر فضای مجازی برگزارشد.

آشنایی با اهمیت تعلیم و تربیت از منظر دین مبین اسلام و تبیین نقش معلمان و مربیان در هدایت نسل کودک و نوجوان، از اهداف این دوره آموزشی ۱۲ ساعته به‌شمارمی‌رفت.

برپایه این گزارش، اصغر باقرزاده، پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه نیز میهمان این دوره آموزشی مجازی بود و ضمن محور قراردادن آیات قرآن کریم و رویات معصومین(ع)، به تشریح اهمیت تربیت کودک ونوجوان  و جایگاه مربی و معلم در دین‌باوری و تقویت باورهای دینی و اسلامی آینده‌سازان پرداخت.

معاون آموزش و پژوهش دانشکده دین و رسانه صدا و سیما، مأنوس‌سازی هر چه بیش‌تر فرزندان با تعالیم انسان‌ساز اسلام را در گِرو آگاهی و اشراف مربی به ظرایف نهفته در این آموزه‌ها دانست و با تاکید بر ضرورت ژرف‌اندیشی در این مفاهیم انسان‌ساز گفت: نخستین گام در این مسیر، خودشناسی، کاربرد آن در زندگی فردی و اجتماعی و در سپس انتقال این تجربه‌ها به مخاطبان است.

باقرزاده در توضیح این سخنان، تربیت پیامبران در سایه تعالیم الهی را خاطرنشان‌کرد و با رفیع‌برشمردن جایگاه انسان در مقایسه با ملائکه و حیوانات گفت: آن‌چه انسان را از دیگر آفریده‌ متمایزکرده و زمینه تربیت وی را فراهم‌می‌کند، تعقل و اندیشه‌ و تربیت‌پذیری است.

وی هم‌چنین اختیار و اراده انسان را مورد توجه قرارداد و با مهم توصیف‌کردن مسئولیت‌پذیری و استمرار در مسیر رشد و بالندگی اظهارکرد: دست‌یابی به سعادت، حرکت و تلاش مستمر را طلب‌می‌کند و این مهم‌ترین موضوعی است که باید به نسل کودک و نوجوان یادآورشد.

تاکید بر نقش مهم خانواده و هم‌سالان نیز مورد توجه باقرزاده قرارداشت وی با ضروری ‌خواندن تعامل و همکاری  تمامی متولیان تعلیم و تربیت کودک و نوجوان افزود: ایجاد پل‌های ارتباطی از سوی مربیان و معلمان با خانواده‌ها، امری ضروری است که می‌تواند نقش به‌سزایی در تربیت‌پذیری مخاطب داشته‌باشد.

او درعین‌حال آرامش، صبوری و ایجاد بسترهای لازم برای پرسش‌گری و پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان و نوجوانان را با اهمیت قلمدادکرد و با بیان‌این‌که محبت‌ورزی و مهربانی با فرزندان، زمینه‌ فراگیری هرچه بهتر آنان را فراهم‌می‌کند، اضافه‌کرد: تجلیل پروردگار متعال از پیامبر گرامی اسلامی (ص) برای نرم‌خویی و صبوری در برابر منتقدان، بر اثربخشی این شیوه تاکیددارد.

فراهم‌سازی زمینه‌های لازم برای پژوهش‌گری و آزادی عمل در سایه نظارت و هدایت، از دیگر مقدمات تربیت نسل کودک و نوجوان است که در این دوره آموزشی بر آن تاکیدشد و اصغرباقرزاده با مهم‌ارزیابی‌کردن بهره‌گیری هم‌زمان از تذکر و موعظه و به تصویر کشیدن شیوه‌های درست زندگی در قالب فعالیت‌های عملی و عمل‌گرایی گفت: این  امر لازمه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان محسوب‌می‌شود.

ارایه دیدگاه‌ها و پاسخ‌گویی میهمان برنامه به پرسش‌های مربیان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، پایان‌بخش دوره آموزش مجازی «تعلیم و تربیت در متون قرآنی و روایی» به‌شمارمی‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =