گرامیداشت دهه مبارک فجر در سراسر کشور

همزمان با چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراکز کانون پرورش فکری در استان‌ها با اجرای برنامه‌های متنوع ایام دهه فجر را گرامی داشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف به مناسبت چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

اجرای قصه‌های انقلاب در کانون آذربایجان شرقی

مراکز کانون در استان آذربایجان شرقی به مناسبت دهه فجر در شهرهای هادیشهر، آذرشهر، بناب، هشترود، کلیبر، شبستر، ورزقان، مراغه، بستان‌آباد، اهر و تبریز با اجرای برنامه‌های متنوع میزبان کودکان و نوجوانان و جمعی از خانواده‌ها بودند.

قصه‌های انقلاب، کارگاه‌های هنری، خوانش شعر و داستان، مسابقه‌های گوناگون، معرفی کتاب، نمایش خلاق و سرود از جمله برنامه‌های اجرا شده در این مراکز به همین مناسبت بود که با استقبال شرکت‌کنندگان همراه شد.

همچنین نوجوانان موفق و خلاق استان در قالب برنامه تلویزیونی «اکسیر» معرفی شدند. این برنامه‌ در قالب فعالیت‌های مشترک کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر و با هدف معرفی رویش‌های انقلاب در بین نوجوانان خلاق و موفق تولید می‌شود. نوجوانان موفق در عرصه‌های فرهنگ، هنر، شعر و داستان از جمله افرادی هستند که در این برنامه تلویزیونی به سوال‌های مجری برنامه پاسخ می‌دهند.

مربیان و جمعی از اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون آذربایجان شرقی نیز در شهرهای کلیبر، بناب، هشترود، ورزقان و اهر با حضور در مزار شهدا با اهدای گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره شهیدان والامقام را گرامی داشتند.

شایان ذکر است در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با آرمان‌های انقلاب اسلامی و تجلیل و تکریم شهیدان والامقام برنامه‌های متعددی در طول سال در مراکز کانون آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

علاوه‌ بر این اجرای کارگاه‌های شعر و داستان، خاطره‌گویی، خاطره‌نویسی، معرفی کتاب، معرفی شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و دیدار با خانواده‌های معظم شهدا از دیگر برنامه‌های دهه فجر است.

بازدید رایگان از موزه کودک ارومیه در آذربایجان‌غربی

به مناسبت دهه فجر بازدید از موزه کودک ارومیه تا پایان دهه فجر رایگان شد. موزه کودک ارومیه هم‌زمان با این ایام در چهار نوبت یک ساعته‌ قبل از ظهر پذیرای علاقه‌مندان است.

این موزه در اردیبهشت ۱۳۹۸ در مساحتی بالغ بر ۶۰۰ مترمربع، شامل غرفه‌های غارنشینی، پیدایش خط، مکتب‌خانه، کارگاه‌های هنری نجوم، سفالگری، قصه‌گویی و... در محل اداره کل کانون استان آذربایجان غربی ارومیه افتتاح شده است.

فضاسازی و آذین‌بندی، گلباران و عطرافشانی مزارشهدا، ساخت لوح‌های سفالی با شعارهای انقلابی، مسابقه شعارنویسی انقلابی، برگزاری ایستگاه نقاشی با موضوع من یک انقلابی‌ام، قصه‌گویی، دعوت از افراد فعال دوران انقلاب و بیان خاطره‌گویی، برپایی ایستگاه خلاقیت و ساخت پرچم و گل لاله، پرده‌خوانی وقایع انقلاب، برپایی میزگردهایی با موضوع انقلاب، پخش فیلم با موضوع انقلاب به صورت مجازی، برگزاری کارگاه انیمیشن با عنوان «رویش سبز»، مسابقه کتابخوانی«فجر جاویدان» عنوان‌های برخی از برنامه‌های مراکز ثابت، سیار و پستی کانون استان در ایام دهه مبارک فجر است.

شعرخوانی اشعار انقلابی در کانون البرز

انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز به مناسبت ایام‌الله دهه فجر به‌صورت زنده مخاطبان را به شنیدن قصه‌های انقلابی دعوت می‌کند.

در دومین روز از دهه فجر نیز در مرکز شماره ۲ کانون کرج شعرخوانی اشعار انقلابی از کتاب «خورشیدی اینجا خورشیدی آنجا» انجام شد. کاردستی ساخت هواپیما با تکنیک کاغذ و تا، آموزش چاپ لاله با دورریختنی‌ها، آموزش نقاشی از عناصر انقلاب (گل لاله، کبوتر، پرچم و...) و پخش سرودهای انقلابی از ویژه برنامه‌های اجرا شده در این مرکز بود.

همچنین به همین مناسبت سرپرست کانون البرز و رییس کمیته کودک و نوجوان استان به همراه مسوول امور ایثارگران، مسوول حراست و جمعی از همکاران فرزند شهید و ایثارگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با حضور در گلزار شهدای چهارصد دستگاه ضمن قرائت فاتحه برای این شهدا با آرمان‌های آنان تجدید میثاق کردند.

معرفی کتاب‌ با موضوع انقلاب در کانون بوشهر

در روزهای دهه مبارک فجر، اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان بوشهر دالکی، وحدتیه، کاکی، برازجان و شبانکاره در نشستی به معرفی کتاب، شعرخوانی و قصه‌گویی با محوریت پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند. در این نشست اعضا و مربیان مراکز یاد شده کتاب‌هایی با موضوع انقلاب معرفی کردند، شعرهایی با مضامین انقلاب اسلامی خواندند و به روایت قصه‌هایی از روزهای انقلاب پرداختند.

همچنین اعضا و مربیان مراکز خورموج، کاکی، بردخون، دیر، کنگان و جم با موضوع کتاب‌های خاطرات انقلاب کتابسازی کردند.

علاوه براین، اعضا و مربیان مراکز بندر ریگ، شبانکاره، دالکی، وحدتیه و اهرم به آموزش هنرهای دستی و بومی پرداختند. در این برنامه اعضا و مربیان مراکز یادشده هنرهای دستی و بومی شهر خود را به اعضا سایر مراکز آموزش دادند.

برگزاری نشست ادبی «لبخند انقلاب» در کانون خوزستان

در خوزستان به همت کانون این استان نشست ادبی «لبخند انقلاب» با هدف زنده نگه‌داشتن آرمان‌های انقلاب اسلامی، در جوار آرامگاه شاعر انقلاب، قیصر امین‌پور برگزار شد. این نشست ادبی ابتدا با خوانش اشعاری از قیصر امین‌پور آغاز و در ادامه آن اعضای نوجوان کانون گتوند به خوانش آثار خود پرداختند.

شاعران نوجوان گتوندی در پایان این برنامه ادبی با کاشت نهال در جوار آرامگاه قیصر امین‌پور و مزار شهدای گمنام یاد و خاطره‌ شهدای انقلاب و گمنام را گرامی داشتند.

برگزاری مسابقه «یک خاطره، یک تصویر» از دیگر برنامه‌های دهه فجر در کانون استان خوزستان است. این مسابقه ویژه گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال است و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند بهترین خاطرات بزرگ‌ترهای خود که از دوران انقلاب اسلامی شنیده‌اند، نقاشی کنند.

ترسیم ۴۳ نقاشی با عنوان «یاران انقلاب» در کانون زنجان

همزمان با آغاز دهه مبارک فجر ویژه برنامه‌ای با عنوان «خورشید حقیقت» و با حضور معاونت آموزش و پرورش و مربیان، معلمان و دانش‌آموزان پایه ششم مدرسه رجحان در سالن مطالعه مرکز فرهنگی هنری قیدار برگزار شد.

این برنامه با هدف تبین اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی برگزار شد و مربیان در تعامل با معلمان و همدلی اعضا، روزشمار دهه فجر را در قالب باز روایی شعارهای انقلابی، قصه‌گویی، کتابخوانی و سفالگری روایت کردند.

همچنین ویژه‌برنامه روز ملی فناوری فضایی در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان با یادی از دکتر مجید شهریاری از شهدای هسته‌ای شاخص در حوزه علم و دانش برگزار شد.

در این برنامه مربی نجوم مرکز کانون زنجان با ارائه اطلاعاتی از پیشرفت‌های ایران در حوزه فضایی و معرفی ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی و بیان ماموریت‌های هر کدام از آنها بیان کرد: روز ملی فناوری فضایی روزی است که ایران با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید در ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۷ به کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست، پس از آن در کشور عزیزمان هر ساله به مناسبت سالگرد پرتاب این ماهواره برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.

ترسیم ۴۳ نقاشی با عنوان «یاران انقلاب» و با موضوع‌های امام آمد، شاه رفت، راهپیمایی و ...، کاردستی و ساخت عناصر انقلاب مانند پرچم، کبوتر و لاله، معرفی کتاب‌هایی مربوط به ایام انقلاب از دیگر برنامه‌های مراکز کانون در استان زنجان است.

برگزاری نشست تخصصصی «گفتمان انقلاب با نوجوانان» در سمنان

در سمنان نیز نشست تخصصی «گفتمان انقلاب با نوجوانان» در محل اداره ‌کل کانون استان ویژه اعضای نوجوان مراکز فرهنگی ‌هنری شهرستان سمنان برگزار و به ابعاد مختلف پیروزی انقلاب اشاره شد.

به همین مناسبت مسابقه نقاشی با عنوان «امام آمد» به‌همت مرکز فرهنگی ‌هنری سیار روستایی کانون گرمسار، در مدرسه ام‌کلثوم روستای فروان برگزار شد.

همچنین مربیان مجتمع و مراکز فرهنگی ‌هنری سمنان در قالب «پیک امید» به روستای علاء سفر کرده و در دبیرستان دوره اول عترت با هدف برجسته‌سازی خدمات انقلاب و افزایش سطح آشنایی و معرفتی با آرمان‌ها و اهداف انقلاب به فعالیت‌های فرهنگی مانند قصه‌گویی، شعرخوانی، همخوانی سرود، معرفی شخصیت و چهره‌های برجسته انقلاب ازجمله آیت‌الله حاج شیخ لطف‌اله صافی گلپایگانی، معرفی وقایع، مسابقه و... پرداختند.

مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان نیز کارگاه‌های عمومی برخط را به اجرای فعالیت فرهنگی و کتاب‌محور در قالب معرفی شخصیت حضرت امام‌خمینی(ره)، قصه‌گویی، روخوانی کتاب «خاطرات بچه‌های انقلاب»، خوانش شعرهای انقلابی و بخشی از فعالیت‌های خود را به معرفی شخصیت و سیره زندگی عالم ربانی حاج شیخ لطف‌اله صافی گلپایگانی و خدمات برجسته‌ وی در نظام جمهوری اسلامی اختصاص دادند.

علاوه بر این در سومین ‌روز از دهه‌ فجر با همکاری اداره محیط زیست شهرستان میامی طی آئینی از اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی شرکت‌کننده در فراخوان استانی «گلدان خالی» با رویکرد استفاده بهینه از دور ریختنی‌ها و مواد بازیافتی و... تجلیل شد.

گفتنی است به همت کانون این استان چهار نشست تخصصی و آموزشی نیز از سوی واحد آموزش و پژوهش، انجمن شاعران نوجوان، انجمن هنرهای نمایشی و انجمن قصه‌گویی برگزار شد.

نمایشگاه «قاصدک‌های ایثار» نیز در کانون شاهرود با هدف زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و معرفی شخصیت و زندگی‌نامه‌ شهدای نوجوان عضو کانون برپا شده و با استقبال مسوولان و والدین اعضا روبه‌رو شده است.

این نمایشگاه تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود، دایر و همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۳ پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

برگزاری ویژه‌برنامه مجازی «واژه‌های انقلابی» در کانون قزوین

به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ویژه‌برنامه مجازی استانی «واژه‌های انقلابی» به همت مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شد.

نمایش نماهنگ معرفی مهمان برنامه، شعرخوانی و کتاب‌خوانی اعضا، نمایش فیلم انقلابی، قصه‌گویی، پخش سرودهای انقلابی، نمایش نماهنگ برنامه‌های دهه فجر سال‌های گذشته کانون استان و اجرای مسابقه ادبی از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین هم‌زمان با آغاز دهه مبارک فجر، مدیرکل و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در گلزار شهدای قزوین حاضر شدند و به مقام شامخ شهدای انقلاب و دفاع مقدس ادای احترام کردند.

شایان ذکر است واحد آفرینش‌های هنری کانون قزوین به این مناسبت فراخوان مهرواره استانی عکاسی «روزهای خوب ایران من» را منتشر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =