آشنایی با سوژه‌یابی در انجمن عکاسی کانون سمنان

اعضا و مربیان انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در نوزدهمین جلسه‌ی مجازی با چگونگی سوژه‌یابی در عکاسی آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مژگان سیدمفید مربی هنری مجتمع و مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان و نماینده انجمن عکاسان نوجوان از برگزاری نوزدهمین‌جلسه‌ی این انجمن در روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ با دعوت از لیلاسادات خوانساری مدرس عکاسی و کارشناس هنری همدان، خبر داد و گفت: اعضا در این جلسه‌ی مجازی با انواع سوژه و چگونگی سوژه‌یابی در عکاسی آشنا شدند.

مفید اظهار داشت: خوانساری در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور مستمر و فعال اعضای انجمن عکاسی درخصوص انواع سوژه‌ها مبنی بر «اتفاقی» و «چیدمانی» مطالبی بیان کرد.

وی در ادامه افزود: سوژه‌های اتفاقی شامل اتفاقاتی هستند که تصادفی در اطراف ما روی می‌دهند و ما هیچ دخل و تصرفی در آن‌ها نخواهیم داشت و این ما هستیم که بایست خودمان را با آن‌ها هماهنگ کنیم؛ اما سوژه‌های چیدمانی را ما انتخاب، کنترل و کارگردانی می‌کنیم.

خوانساری با بیان این‌که عکاسی؛ یعنی دوباره نگاه کردن، یادآور شد: برای پیدا کردن سوژه لازم نیست که خیلی به دنبال موقعیت‌های خاص و عجیب و غریب باشیم؛ بلکه با نگاه خلاقانه می‌توانیم سوژه‌های ساده را به عکسی خاص تبدیل کنیم و لازمه‌ی پیدا کردن سوژه‌های مناسب، صبر و حوصله است.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با ارائه‌ی چند قطعه عکس، تأکید کرد: ساده فکر کردن و استفاده مناسب از فضاهای منفی بسیار مهم است و مبحث قابل توجه دیگر، عکاسی از زوایای دید متفاوت از روش‌های ساده اطراف و در دسترس است.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته‌ی دیگری که بایست به آن توجه داشت این‌که سعی کنیم از هر سوژه، چند عکس در زمان‌های مختلف بگیریم؛ چون ممکن است وقتی عکس خود را در صفحه‌ی مانیتور می‌بینیم متوجه فلو بودن آن یا عیوب دیگر شویم.

خوانساری هم‌چنین از اعضا خواست تا سواد عکاسی خود را از راه مطالعه، تمرین و دیدن عکس‌های خوب زیاد کنند و برای تقویت نگاه خلاقانه، از سوژه‌های اطراف خود، بخشی از آن را انتخاب و عکاسی کنند نه از همه‌ی آن.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان در پایان سخنانش برای عکاسی از مشاغل انسان در حالت‌های گوناگون مثل خشم، خستگی، شادی، حرکت و ارتباط مردم با هم، طبیعت بیجان، مناسبت‌ها و اعیاد، سوگواری‌ها و...، پیشنهاداتی بیان کرد.

گفتنی است، پخش سرودهای انقلابی، اعلام اسامی برگزیدگان فراخوان استانی «مهر حسینی» و مهرواره‌ی کشوری «فصل تابستان»، پخش نمایشگاه مجازی از آثار عکاسی اعضای مجتمع و مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =