ضرورت ایجاد پارکِ بازی‌های بومی و محلی

محسن حموله در مراسم پایانی جشنواره‌ استانی بازی‌های بومی و محلی کانون پرورش فکری گلستان، ایجاد پارک بازی‌های بومی و محلی به منظور ترویج و گسترش این نوع از بازی‌ها را ضروری دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این آیین که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، توسعه و ترویج فرهنگ بازی‌های بومی و محلی در جامعه است.

محسن حموله خطاب به مسوولان و دست‌اندرکاران بازی و سرگرمی به‌ویژه حوزه کودک و نوجوان افزود: بازی‌های بومی و محلی بخشی از فرهنگ نامحسوس جامعه ما هستند، پژوهندگان بازی‌های بومی و محلی بیشتر زبان‌شناس و مردم‌شناس هستند، از این‌رو در بیشتر این بازی‌ها به مقوله زبان و اصالتِ بازی در بطن فرهنگ منطقه توجه شده است، از طرفی چون مخاطب این بازی‌ها خردسالان، کودکان و نوجوانان هستند، باید به مناسب‌سازی این بازی‌ها به دو نگاه اصالت و زبان توجه شود و مورد عنایت دست‌اندرکاران قرار گیرد.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون خاطرنشان کرد: مسأله دیگر در بازی‌های بومی و محلی توجه به انواع روایت‌های مختلف بوده که از یک بازی در بین اقوام ایرانی موجود است، مثلاً ۴۸ روایت از بازی «اتل‌متل» موجود است که در دسته‌بندی و تیپ‌شناسی فرمی هر بازی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته حموله، بر اساس پژوهش منتشر نشده‌ای ما حدود ۵۰۰ تیپ بازی از ۸هزار روایت بازی داریم، البته تمام این بازی‌ها مختص کودکان نبوده و بزرگسالان هم بازی‌های مختص خود را داشته‌اند.

وی همچنین اضافه کرد: جمع‌آوری، ثبت، ضبط و ترویج بازی‌های بومی و محلی سنتی در هر اقلیم جغرافیایی و قومی باید از دغدغه‌های فرهنگی مسوولان آن منطقه و کشور باشد که در استان گلستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این موضوع توجه داشته و جشنواره‌ای را برگزار کرده است.

حموله توضیح داد که در اداره‌کل انتشارات کانون پرورش فکری نیز مدتی است پژوهشی ارزشمند در این خصوص در هفت جلد از سوی کارشناسان متخصص در حال انجام است و به‌زودی منتشر خواهد شد.

وی تأکید کرد: توجه و ایجاد پارک بازی‌های بومی و محلی به منظور ترویج و گسترش بازی‌های بومی و محلی در هر استان کشور و آشنایی کودکان و نوجوانان و انتقال به نسل‌های آینده، از ضروریات است.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان با مساعدت شهرداری و سازمان‌های مسوول و متولی، اولین پارک بازی‌های بومی و محلی را در کشور افتتاح کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =