کد خبر: 312995
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
بازدید 171
اندیشه شعری در انجمن شاعران کانون سمنان بررسی شد

بیست‌ویکمین جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری سمنان با نقد آثار اعضا و بررسی اندیشه شعری برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، از برگزاری جلسه‌ی پایانی انجمن شاعران نوجوان آفرینش در سال ۱۴۰۰ با دعوت از مژگان خوش‌طبع، شاعر، منتقد و کارشناس ادبی کانون استان کرمانشاه، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۲ اسفند، خبر داد و گفت: در این جلسه که اعضای کارگاه‌ شعر، مربیان ادبی، کارشناسان و مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری استان حضور داشتند، چهار اثر اعضا با رویکرد نقش اندیشه در شعر، نقد و بررسی شد.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان در ابتدای سخنانش با اشاره به بیتی از حافظ اظهار داشت: افراد مختلف جامعه، علاقه‌های خاصی به خوانش شعر دارند به‌عنوان مثال توجه و علاقه‌ی جوانان به سمت شعرهای عاشقانه است و افراد میانسال به شعرهایی با موضوعات سیاسی علاقه دارند و توجه به مفاهیم پندآموز و اخلاقی در گروه علاقه‌مندی مبلغان دینی است.

خوش‌طبع در ادامه با بیان نمونه‌هایی از اشعار مولانا و هم‌چنین شاعران معاصر، مخاطبان را به کشف اندیشه‌های شاعرانه دعوت کرد.

وی در نقد اولین اثر تأکید کرد: شعر یک هدیه الهی است که به انسان داده شده و کسانی‌که شعر می‌سرایند؛ یعنی اهل کتاب و مطالعه هستند و ده‌ها پله از دیگران و هم‌سالان خود بالاتر قرار دارند.

شاعر و منتقد ادبی کانون کرمانشاه در نقد اثر عضو با اشاره به نداشتن وزن ظاهری و موسیقی داخلی که از به‌کار بردن کلمات مناسب و آرایه‌ها در شعر ایجاد می‌شود، گفت: تصویرهایی با این آرایه‌ها می‌توان خلق کرد که کمی در شعر عضو کمرنگ هستند و اندیشه‌های امیدوارانه وی به خوبی در شعر جا نیفتاده است.

خوش‌طبع در بررسی اثر دیگر عضو این انجمن با تعریف ادبی از عنصر اندیشه در شعر تأکید کرد: اندیشه عنصری است که مرتبط با عقل و منطق است و بسیاری از حقایق فلسفی، علمی و منطقی را در برمی‌گیرد و محرکی برای شاعر است تا شعر و حرف و پیامش را به مخاطب برساند.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان در بخش دیگری از سخنانش با خوانش بیتی از فردوسی مبنی بر «به نیکی گرای و میازار کس/ ره رستگاری همین است و بس»، اظهار داشت: در بسیاری از شعرها و ادبیات ایران و جهان، اشعار زیادی هستند که پیام و هدف خاصی را می‌رسانند و در کنار احساس و خیال، بازوی قوی و محرک پر رنگی به‌شمار می‌روند که شعر را پُر مفهوم و ماندگار می‌کند.

شاعر و منتقد ادبی کانون کرمانشاه هم‌چنین با اشاره به نمود حقیقت و ارائه‌ی آن به مخاطب در شعر، تأکید کرد: نیاز است برای همراهی مخاطب در کشف این حقیقت، تصویرهای شعری، تأثیرگذارتر، عمیق‌تر و ناب‌تر باشد.

خوش‌طبع در بررسی اثر پایانی عضو انجمن شاعران کانون سمنان، ضمن خوانش نمونه‌هایی از کتاب‌های شعر نوجوان امروز به شروع تأثیرگذار شعر و محکم بودن ابیات آن توسط عضو، اشاره و تصریح کرد: از نقاط قوت این شعر، «احساس و عاطفه» است که عضو را به رفع ابهامات در شعر تشویق می‌کند.

وی در بخشی از این جلسه از اعضا خواست تا به مطالعه‌ی کتاب‌های شعری موجود در قفسه‌های کانون پرداخته و به تصویرها و اندیشه‌های شعری شاعران نوجوان فکر کنند.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان در پایان سخنانش بر توجه به رابطه‌ی معنایی و منطقی ابیات با هم، توجه به پایان‌بندی مناسب در شعر، توجه به زبان و دنیای نوجوان امروز در سرودن، دقت در تنظیم قالب و وزن در شعرهای موزون تأکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =