مربیان ادبی با کاربردهای زبان محاوره و معیار در شعر فارسی آشنا شدند

مربیان ادبی کانون فارس، در نشست‌های ادبی، تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، بر اساس پیش‌بینی برنامه‌های سال ۱۴۰۰ آفرینش‌های ادبی استان فارس، با هدف بهره‌مندی از تخصص ادبی مربیان، سلسله نشست‌های آموزشی با محتوای ادبی برگزار در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برگزار می‌شود.

بر این اساس هر یک از مربیان ادبی استان فارس با توجه به تجارب موفق و ارزنده خود، به عنوان کارشناس تخصصی نشست، موضوعی را در راستای فعالیت‌های ادبی کانون انتخاب و در رابطه با آن، با همکاران شرکت‌کننده در نشست به بحث و گفتگو می‌نشیند.

 این فعالیت ۲۴ آبان همزمان با روز کتاب و کتاب‌خوانی آغاز شد و تازه‌ترین جلسه این نشست را جلیل نجفی، رابط ادبی مراکز اقلید با موضوع «کاربرد زبان معیار و محاوره در زبان فارسی» هدایت کرد.

به گفته‌ی نجفی، دغدغه‌ی اصلی یک شاعر توانمند آفرینش زبانی و خارج شدن از قید و بندهای سنتی زبان است و این زبان سرشار از عواطف شاعر در لحظات شور و جذبه‌ی ناخودآگاهی اوست.

او گفت: شعر چیزی جز رسیدن به موسیقی درکلام و زیبایی‌آفرینی در زبان نیست.

نجفی در ادامه به ویژگی‌های زبان گفتار و زبان معیار اشاره کرد و گفت: زبان گفتار (محاوره و معیار) در دهه‌های اخیر مورد توجه شاعران قرار گرفته که هم مورد  انتقاد و هم توجه قرار گرفته است.

او شعر گفتار را شعر مخاطب‌محوردانست که صراحت زبانی دارد، ازکیفیت حسی و عاطفی بالایی برخوردار است و از شکست‌های زبانی و کلمه در آن استفاده می‌شود که  بارقه‌های اول آن در شعرهای فروغ فرخزاد دیده شده وبا اشعار سید علی صالحی ساماندهی و معرفی شده است.

نجفی در ادامه گفت: زبان معیار، زبانی است که رسانه‌ها،کتب درسی و اشخاص با رده بالای علمی از آن استفاده می‌کنند و عمده اشعار فارسی به زبان معیار سروده شده است.اما زبان محاوره زبانی است که نوشته‌ها در آن ساده‌تر و  قابل فهم‌تر می‌شود ولی در تمامی آثار نمی‌شود از آن استفاده کرد.

   رابط ادبی کانون فارس گفت: ویژگی‌های زبان محاوره جابجایی ارکان دستوری، شکست کلمات، استفاده از واژه‌های عامیانه ساده و بی‌تکلف و مهم‌تر از همه صمیمیت می‌باشدکه بیشتر در شعر کودک و ترانه استفاده می‌شود؛ اما یک شاعر توانا می‌تواند در تمامی اشعار خود از آن استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =