بررسی ژانرهای عکاسی در انجمن عکاسان کانون سمنان

اعضا و مربیان انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در بیستمین جلسه‌ی مجازی با ژانرهای عکاسی آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مژگان سیدمفید مربی هنری مجتمع و مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان و نماینده انجمن عکاسان نوجوان استان از برگزاری بیستمین‌جلسه‌ی این انجمن در روز دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ با دعوت از سهراب خواجه‌نژاد کارشناس‌مسئول آفرینش‌های هنری کانون خراسان رضوی، خبر داد و گفت: اعضا در این جلسه‌ی مجازی با ژانرهای عکاسی آشنا شدند.

مفید اظهار داشت: مهمان انجمن عکاسی کانون سمنان در ابتدای سخنانش عکاسی را به درخت بزرگی تشبیه کرد که سال‌ها، رشد کرده و شاخه‌های متعددی به آن اضافه شده و اکنون به درختی تنومند با شاخه‌ها و زیرشاخه‌های غیر قابل شمارش تبدیل شده است.

خواجه‌نژاد در ادامه افزود: دنیای عکاسی از شاخه‌های دنیای مدرن امروز است و به‌شدت تحت تأثیر نگاه‌های مدرنیسم قرار گرفته که یکی از این نگاه‌ها، طبقه‌بندی‌کردن همه‌چیز است و در عکاسی به آن، ژانر یا گونه می‌گویند و به بیانی دیگر، در عکاسی با انواع و اقسام موقعیت‌ها و سوژه‌ها روبه‌رو می‌شویم که نام آن‌ها را ژانر می‌گذاریم.

وی خاطرنشان کرد: ژانرها خیلی متنوع هستند و اغلب نیازها و ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ ولی نکته‌ی مهم اینجاست که ما قبل از این‌که وارد دنیای انتخاب ژانر بشویم بایست با مبانی عکاسی، نورپردازی، ترکیب‌بندی و..‌.آشنا باشیم و الفبای عکاسی را خوب بدانیم و به شناخت کافی در عکاسی رسیده باشیم.

کارشناس‌مسئول آفرینش‌های هنری کانون خراسان رضوی با اشاره به برخی ژانرها در عکاسی، یادآور شد: عکاسی پرتره هنر فهم آدم‌هاست و در این ژانر، بایست هنر و توانایی درک شرایط روحی سوژه را داشته باشیم، پس نیاز است تا با سوژه ارتباط برقرار و با او صحبت کنیم.

خواجه‌نژاد با بیان این‌که کنترل عواطف شخصیت سوژه، قدم مهمی در عکاسی پرتره است، گفت: در این ژانر، انتخاب لنز مسئله‌ی مهمی است و استفاده نامناسب از آن می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، هم‌چنین استفاده از نور مناسب مهم است، برای مثال نور با کنتراست بالا می‌تواند شخصیت سوژه را سخت و خشن و یا برعکس آن نشان دهد.

وی تأکید کرد: عکاسی پرتره در هر صورت، عکاسی سرعتی نیست؛ بلکه وقت‌گیر و زمان‌بَر است و از زیرشاخه‌های آن می‌توان به عکاسی از کودکان اشاره داشت که مشکلات خاص خود را دارد؛ چراکه بچه‌ها کم‌طاقت هستند و همکاری کمی دارند بنابراین اگر در این‌حوزه فعالیت می‌کنیم بایست شکارچی زمان مناسب باشیم که یکی از این زمان‌های مناسب، هنگام خواب است.

عکس خوب، راحت به‌دست نمی‌آید

کارشناس‌مسئول آفرینش‌های هنری کانون خراسان رضوی در ادامه افزود: نکته‌ی مهم دیگر در مورد عکاسی بچه‌ها این است که زیاد آن‌ها را وارد فضای تبلیغاتی نکنیم؛ چون ممکن است بعدها در مورد این مسئله به ما اعتراض کنند.

خواجه‌نژاد درخصوص عکاسی از طبیعت نیز به‌عنوان یک ژانر پرطرفدار، اظهار داشت: بایست به ویژگی‌های خاص محیط توجه کنیم و عکسی بگیریم که متفاوت از دیگران باشد، استفاده از بعضی فیلترها مانند فیلتر ماورای بنفش می‌تواند به عکاس در حذف رنگ‌های آبی مزاحم کمک کند و باعث شود عکس طبیعی‌تری از لحاظ رنگی داشته باشیم، هم‌چنین بایست به تنظیم تراز سفیدی دوربین دقت کافی داشته و بکوشیم از ساعت‌های طلایی؛ یعنی زمانی‌که سایه‌ها از خود شی، بزرگ‌تر هستند، صبح‌های زود و یا چند ساعت قبل از غروب آفتاب نهایت استفاده را ببریم.

مهمان انجمن عکاسی کانون سمنان در پایان به اعضا پیشنهاد داد تا تلاش کنند در هنگام انتخاب ژانر، ابتدا هدف خود را از عکاسی مشخص کنند که هدف‌شان کسب درآمد بیش‌تر است یا عکاسی هنری؟ چراکه برخی ژانرها بسیار پول‌ساز و برخی فقط هنری هستند، به‌عنوان مثال عکاسی از غذا جزء ژانرهای درآمدزا و عکاسی از صحنه‌ی تئاتر، صرفاً جنبه‌ی هنری دارد و برخی ژانرها هم مانند ژانر عکاسی از جواهرات به ابزار و وسایل ویژه‌ای ازجمله خیمه نور و... نیاز دارد، پس آگاه باشیم که عکس خوب، راحت به‌دست نمی‌آید؛ بلکه بایست تلاش کرد، با سوژه تعامل داشت و راه رفت و همه‌ی زوایا را بررسی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =