بهره‌مندی از گویش‌های محلی باعث خلق آثار نمایشی فاخر می‌شود

نویسنده، کارگردان و مدرس فن بیان معتقد است بهره‌مندی از گویش‌های محلی باعث خلق آثار نمایشی فاخر می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ سی‌ویکمین نشست انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان با موضوع «فن بیان در هنر نمایش» با حضور بهنوش بساک نویسنده، کارگردان و مدرس فن بیان برگزار شد.
بساک در ابتدای این نشست در باره شخصیت‌شناسی شخصیت‌های نمایش گفت: شناخت تک‌تک شخصیت‌ها مهم است. باید شخصیت‌های مختلف هر کدام یک صدای خاصی؛ یکی صدای ریز و یکی صدای بم‌تر و هر کدام از این‌ها یک شخصیت و صدای مختص خود را داشته باشند.
وی با بیان اینکه در هنر نمایش، شخصیت‌شناسی تک‌تک شخصیت‌ها برای ما مهم است؛ درباره نقش موش در نمایش «موش سر به هوا» نوشته فرهاد حسن‌زاده گفت: شخصیت این نمایش موش پررویی است که به سختی می‌پذیرد و برای این باید شخصیت‌های واقعی در جامعه را متصور شویم. می‌توانیم از کارکردهای طنز هم استفاده کنیم که زیاد که خارج از چهارچوب هم نباشد.
مدرس این دوره ادامه داد: استفاده از گویش‌های مختلف در نقش‌ها باعث می‌شود که یک کار فاخر در نمایش ارائه شود.
این کارگردان نمایش عروسکی گفت: کتاب «موش سر به هوا» دیالوگ‌های کوتاه دارد برای همین بچه‌ها از اینکه می‌توانند پایان داستان را بفهمند لذت می‌برند.
بساک افزود: انتقال ارزش کلمات در نمایش خیلی مهم است و می‌بایست احساس خود را در بیان، بالا و پایین ببریم. به طور مثال باید بتوانیم احساس ناراحتی شخصیت را به مخاطب بفهمانیم.
وی در پایان گفت: تمرین‌های متعدد از جمله نفس‌گیری و تلفظ درست کلمات و شخصیت‌پردازی باعث می‌شود شما در اجرای نمایش موفق شوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =