دومین مهرواره ملی «پرواز لالایی‌ها» برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی دومین مهرواره کشوری «پرواز لالایی‌ها» با معرفی برگزیدگان در چهار بخش کودک، نوجوان، بزرگسال، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین پایانی مهرواره «پرواز لالایی‌ها» صبح روز دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در گنبدکاووس با حضور مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، مدیرکل کانون گلستان، رئیس شورای شهر و شهردار گنبدکاووس، معاون فرماندار، مسوولان شهرستانی و علاقه‌مندان به‌صورت نیمه حضوری و مجازی برگزار شد.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری در بخشی از این برنامه گفت: ادبیات شفاهی یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی هر کشور است؛ ادبیاتی که سینه به سینه در طول هزاران سال از نسلی به نسلی دیگر منتقل و ماندگار شده است و بخشی از هویت ملی هر ملتی را در دل خود دارد.

افسون امینی افزود: لالایی‌ها، یکی از شکل‌های این نوع از ادبیات هستند، دل‌خاسته‌هایی از عواطف، مشکلات، آرزوها و امیدها لبریزند و بخشی از دنیای واقعی خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زمان خود را بازمی‌تابانند.

وی همچنین تأکید کرد پاسداشت فرهنگ کهن و حفظ ادبیات شفاهی بر هر فرد جامعه فرض است، چرا که زیرساخت‌های فرهنگی یک جامعه بر آن بنا شده است.

امینی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی با استمرار و مداومت نتیجه می‌دهند و به بار می‌نشینند؛ اظهار داشت: دومین مهرواره پرواز لالایی، برنامه‌ای امیدبخش است که ابراز با تداوم به عنوان یک برنامه‌ مهم فرهنگی در استان گلستان ماندگار شود و در سایر استان‌ها نیز ادامه یابد.

مدیرکل کانون گلستان در ابتدای برنامه ضمن تشریح اهداف این مهرواره شامل ترویج میراث معنوی لالایی، احیای لالایی‌های اقوام و خلق آثار جدید، گفت: لالایی‌ها طیف‌های رنگارنگی از آرزوها، نیایش‌ها، بیان درد و رنج مادران برای فرزندان، انتقال احساس‌ها، عواطف و عشق میان فرزند و والدین است.

محبوبه رجب‌نسب با توجه به تنوع قومی و زبانی در ایران اسلامی به‌ویژه استان گلستان، بیان داشت: یکی دیگر از اهداف برگزاری این مهرواره حفظ سنت و فرهنگ کهن اقوام مختلف است تا نسل جدید بتواند با پیشینه‌ خود ارتباط برقرار کند و برگزاری این برنامه در سنین مختلف یکی از دلایل آن بوده است.

وی با بیان اینکه لالایی‌ نوعی ادبیات شفاهی است گفت: سادگی زبان و کاربردی بودن آن رمز ماندگاری لالایی‌ها بوده است.

رجب‌نسب در ادامه با برشمردن بخش‌های مختلف مهرواره شامل چهار بخش «کودک»، «نوجوان»، «بزرگسال»، «پدربزرگ و مادربزرگ‌ها» گفت: کانون استان گلستان، در سال قبل این برنامه را در سطح ملی برگزار کرده بود که امسال با افزایش بخش‌های آن، با همت بیشتری برگزار شد.

او با بیان اینکه هدف اصلی همه برنامه‌های کانون، تمرکز و توجه به مهمترین رکن توسعه فرهنگی یعنی توسعه نیروی انسانی ‌است، گفت: مهمترین حوزه توسعه نیروی انسانی تربیت فکر کودکان و نوجوانان است و کانون پرورش فکری با هدایتگری مربیان و برگزاری آموزش‌های مهارت‌های زندگی، این وظیفه مهم را بر عهده دارد و برای تحقق این رسالت مهم نیازمند همراهی و مشارکت همه بخش‌های دولتی و خصوصی است.

مدیرکل کانون گلستان در پایان سخنان خود، با اعلام اینکه ۸۵۸ اثر ارسالی با گویش‌های مختلف از استان‌های کشور دریافت شد، از همراهی تمام کسانی که در برگزاری این مهرواره، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان را همراهی کردند، قدردانی کرد.

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس نیز در این مراسم گفت: نگرش شورای شهر و شهرداری در دور جدید فعالیت، توجه به حوزه فرهنگ و تهیه پیوست فرهنگی برای همه برنامه‌ها و اقدام‌ها است و در همین ارتباط تاکنون چند جشنواره فرهنگی با مشارکت سایر دستگاه‌ها انجام شده و در سال آینده نیز بیشتر برگزار خواهد شد.

پرویز ناصری افزود: گنبدکاووس با تنوع اقوام و فرهنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای در استان گلستان و کشور دارد و تلاش داریم با اجرای برنامه‌های فرهنگی که ریشه در فرهنگ، آداب و سنن اقوام ساکن در این شهرستان دارد، به حفظ و ماندگاری آن کمک کنیم.

شهردار گنبدکاووس نیز در ارتباط تصویری مجازی در خصوص این مهرواره گفت: مجموعه شهرداری گنبدکاووس و شورای اسلامی شهر با همکاری کانون پرورش فکری استان گلستان نسبت به برگزاری دومین مهرواره ملی «پرواز لالایی‌ها» با هدف ماندگاری و ایجاد صمیمیت بین اعضای خانواده و با استفاده مناسب و درست از فضای مجازی  امکاناتی را فراهم کرده تا بتوانیم در برقراری تعامل بین نسل‌ها، قدم‌های مؤثر و ارزشمندی برداریم.

علی‌اصغر موسوی افزود: از دیگر اهداف مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها آشنایی و شناخت بیشتر با فرهنگ و هویت اقوام ایرانی اسلامی، ترویج آداب و رسوم محلی، ایجاد پویایی و نشاط در بین کودکان ونوجوانان، تاثیر لالایی‌ها در صمیمیت حاکم برفضای خانواده‌ها، افزایش ارتباط چشمی وشنیداری اعضای خانواده با یکدیگر بود.

پخش لالایی‌های برگزیده، اجرای رقص خنجر از سوی نوجوانان گنبدی، اجرای موسیقی زنده و اهدای جوایز از جمله برنامه‌های دیگری بود که در این آیین برگزار شد.

هیات داوران نخستین مهرواره ملی «پرواز لالایی‌ها» متشکل بودند: از لطیفه انصاف، اکرم گلسرخی و سیده‌محدثه حسینی.

اسامی برگزیدگان دومین مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها

برای دیدن گزارش تصویری این مراسم «اینجا» مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =