کد خبر: 313121
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
بررسی طرح‌های ادبی باهدف خاطره‌نویسی در کانون استان اردبیل

نشست فصلی مربیان ادبی کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با موضوع «بررسی طرح‌های ادبی باهدف خاطره‌نویسی» پانزدهم اسفندماه سال ۱۴۰۰ در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، در این نشست تخصصی زعفر احدزاده مدیرکل استان، ضمن ابراز خرسندی از تلاش مربیان ادبی در سال ۱۴۰۰ و کسب موفقیت‌های درخشان در مهرواره‌‎ها، جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری، گفت: مربیان نقش مهمی در تربیت اعضا دارند؛ بنابراین تلاش و دانش آن‌ها موجب رشد توان ادبی اعضا و موفقیتشان در عرصه‌های ادبی می‌شود.

او هم‌چنین از چاپ آثار اعضای انجمن در قالب کتاب خبر داده و اضافه کرد: با تلاش سمیه حسین‌زاده نماینده انجمن نویسندگان استان، کار ِگردآوری و ویراستاری آثار تولیدشده به اتمام رسیده است و این مجموعه با مشارکت اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تا پایان سال جاری به چاپ خواهد رسید.

در ادامه این نشست مهدیه علیقلی‌زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان به اهمیت کارگاه نوشتن خلاق و بررسی زیرساخت‌های عناصر ادبی اشاره‌کرده و افزود: باید توجه داشت که علاوه بر کشف و پرورش توان ادبی اعضا، پایه‌های کارگاه‌های شعر و داستان، با حضور اعضا پی‌ریزی شود.

وی یادآور شد: مربی باید در طراحی و تأثیرگذاری طرح‌های ادبی اجراشده در دوره نوشتن خلاق، مطالعه و دقت بیشتری داشته باشد؛ چراکه این دوره به عنوان پیش‌نیاز و زیرساخت کارگاه‌های تخصصی است و اعضا به شکل غیرمستقیم برخی از عناصر ادبی را در گام‌های نوشتن خلاق تجربه می‌کنند.

علیقلی‌زاده تصریح کرد: مربی که به اصول داستان‌نویسی و شعرسرایی تسلط دارد، به‌طور حتم زیرساخت‌های عناصر ادبی در مرحله نوشتن خلاق را شناسایی و با آگاهی مضاعف طرح‌های ادبی خود را اجرا خواهد کرد.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل بابیان اینکه خاطره‌نویسی اندوخته‌های ذهنی اعضا را افزایش می‌دهد، افزود: ثبت و ضبط تجربیات زیسته، یکی از گنجینه‌های مهم هر نویسنده و شاعر است و بدیهی است بسیاری از داستان‌نویسان از خاطرات خود و دیگران برای نوشتن آثارشان الهام گرفته‌اند.

سمیه حسین‌‎زاده از مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان نیز در این نشست به طرح‌های اجرایی خود باهدف خاطره‌نویسی اشاره‌کرده و گفت: داستان و خاطره اشتراکاتی دارند؛ یک خاطره مانند یک داستان مخاطب خود را با روش‌هایی چون حرکت به گذشته و آینده، بازسازی مکالمه‌ی باورکردنی، حرکت به جلو و عقب بین صحنه، کنترل پویایی و هیجان ماجرا درگیر و مشغول می‌کند.

او زبان داستانی و شخصیت‌پردازی را یکی از تفاوت‌های مهم داستان و خاطره عنوان کرد و افزود: ما می‌توانیم با کمک مشترکاتی که بین خاطره و داستان است اعضا را در مرحله خاطره‌نویسی به تجربه برخی از این مشترکات ترغیب و تشویق کنیم.

حسین‌‎زاده در ادامه به محرک‌های کلامی و تصویری اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از مکان‌ها مثل مدرسه، بازار و پارک برای اعضا خاطره‌انگیز است؛ «مدرسه یک مکان است که اعضا می‌توانند در کنار توصیف مکان و حس و حال خود ماجراهایشان را در قالب خاطره را روایت کنند».

یادآوری‌می‌شود در این نشست علاوه بر بررسی طرح‌های ادبی که باهدف خاطره‌نویسی و داستان و چگونگی تقویت آن در آثار اعضا انجام شد، پریناز ستونه از مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان به ارایه‌ی طرح ادبی خود پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =