نشست سیر مطالعاتی کتاب/ رستاخیز کلمات

نخستین جلسه از مجموعه نشست‌های «سیر مطالعاتی کتاب» باهدف دانش‌افزایی و ترغیب کارشناسان و مربیان ادبی به مطالعه‌ی مباحث کتاب «رستاخیز کلمات» نوشته‌ی محمدرضا شفیعی کدکنی در تاریخ ۴ خرداد سال ۱۴۰۱ با مشارکت مربیان ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل و همراهی تعدادی از کارشناسان ادبی کانون سراسر کشور در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، در این نشست تخصصی داریوش علومی، معاون فرهنگی کانون استان اردبیل در رابطه بااهمیت مطالعه کتاب و بهره‌گیری از این کالای فاخر فرهنگی سخن گفت.

علومی تصریح کرد: مطالعه‌ی کتاب‌های مرجع در حوزه‌ی ادبیات موجب افزایش توان علمی کارشناسان و مربیان ادبی شده و تاثیر بسزایی در تربیت و هدایت نوجوانان شاعر و نویسنده خواهد داشت.

او برنامه سیر مطالعاتی کتاب را گامی مهم در راستای ارتقای دانش ادبی کارشناسان و مربیان عنوان و پیشنهاد کرد تا چنین برنامه‌هایی به شکل استانی و با مشارکت مربیان ادبی ادامه پیدا کند.

در ادامه مهدیه علیقلی‌زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل ضمن ارایه‌ی مطالبی در خصوص تاثیر جهانی نظریه‌های صورت‌گرایان روس و شکل‌گیری جریان فرمالیسم، در قالب کارگاه مفاهیم و اصطلاحاتی چون: ادبیات، هنر سازه، فرم و آشنایی‌زدایی تشریح و خاطرنشان کرد: فرمالیست‌ها در سه دهه‌ی آغازین قرن بیستم چشم‌انداز تازه‌ای در حوزه‌ی مباحث جمال‌شناسی و نظریه‌ی ادبیات ارایه کردند و تحولی نو در عرصه ادبیات و نقد متون ادبی به وجود آوردند.

وی ضمن اشاره به بهره‌گیری از این جریان در برگزاری گارگاه‌های شعر و داستان و به‌کارگیری آن در تحلیل و بررسی آثار اعضا، در خصوص شیوه‌های آشنایی‌زدایی در شعر با شرکت‌کنندگان به گفت‌وگو پرداخت.

شایان‌ذکر است کتاب «رستاخیز کلمات» اثری تحلیلی و تحقیقی در باب جریانات صورت‌گرایی روسی است که مولف با تسلطی که بر دانش نظری و هم شعر فارسی با تمام جوانب اعم از قدیم و جدید دارد، به تحلیل نظریه‌های ادبی روس پرداخته است.

علامه‌ی شهیر ایرانی محمدرضا شفیعی کدکنی در این اثر گران‌قدر با تطبیق نظریه‌های فرمالیستی با نظریه‌هایی که درباره صورت و شکل در فرهنگ ایران عصر اسلامی وجود دارد، گامی بزرگ در جهت بومی‌سازی نظریه ادبی روسی برداشته است.

گفتنی است دومین نشست هم‌زمان با گردهمایی فصلی مربیان ادبی در تیرماه سال جاری به شکل حضوری برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =