بیست‌ویکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان اردبیل برگزار شد

انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان اردبیل بیست‌و یکمین نشست خود را روز پنج‌شنبه ۱۲ اسفندماه سال۱۴۰۰ به صورت حضوری در مرکز شماره ۵ برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، در ابتدای این نشست تخصصی حسین یوسفی، کارشناس مسوول آفرینش‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون استان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اعضای انجمن و مشارکت فعال آن‌ها در نقد، گفت: انجمن‌های ادبی علاوه برافزایش دانش و توان ادبی، اعتمادبه‌نفس و قدرت بیان اعضا را تقویت کرده و نقش مهمی در اشاعه‌ی تفکر و نگاه انتقادی دارند.

یوسفی از خدمات سمیه حسین‌زاده از مربی آفرینش‌های ادبی و نماینده انجمن نویسندگان کانون استان تشکر کرده و یادآور شد: حضور فعال و افزایش توان ادبی اعضا نشان‌دهنده تلاش مربیان به ویژه مسوولان انجمن در کارگاه‌ها است.

هم‌چنین سمیه حسین‌زاده به عنوان کارشناس برنامه، به اهمیت شخصیت‌پردازی در داستان پرداخته و گفت: هر داستانی برای خلق شدن نیاز به شخصیت دارد و این شخصیت‌ها باید باورکردنی باشند؛ بنابراین نویسنده در داستانش روابط شخصیت‌ها را تشریح و مواجهه‌ی آن‌ها با وقایع و حوادث را به تصویر می‌کشد.

این نویسنده و منتقد ادبی به تفاوت‌های تیپ و شخصیت اشاره‌کرده و افزود: تیپ‌ها نمایندگان یک گروه یا طبقه هستند که رفتارهای مشترکی دارند، یعنی آنجایی که کاراکترها بسط و گسترش داده نشده‌اند و نویسنده به خصوصیات و حالات روحی و روانی و رفتارهای فردی نپرداخته، کاراکترها در حد یک تیپ مانده و به شخصیت داستانی تبدیل نخواهند شد.

او در ادامه‌ی سخنان خود به تکنیک‌ها و روش‌های شخصیت‌پردازی اشاره‌کرده و از اعضا خواست تا با وسواس و دقت بیشتری در این زمینه قلم آزمایی کنند.

گفتنی‌است پریناز ستونه مربی ادبی مرکز شماره یک و سه کانون اردبیل، مهدیه علیقلی‌زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان و کارشناس برنامه، اثر نرگس دانش با عنوان «کارت واکسن»، طوبی حسین‌زاده با عنوان «من کی‌هستم؟» و هستی جهانی با عنوان «چادر» را مورد نقد و بررسی قراردادند و هم‌چنین جوایز و لوح تقدیر مهرواره داستان آفرینش به برگزیدگان آن‌ها اهداء شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =