کد خبر: 313453
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
فعالیت‌های مراکز فرهنگی‌ هنری کانون به مناسبت عید نوروز

مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به مناسبت عید باستانی نوروز و با توجه به حضور مسافران نوروزی در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری برنامه‌های متعددی کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در همین راستا جشنواره نوروزی هنرهای شهری مشهد با همکاری شهرداری مشهد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی با حضور تماشاخانه سیار کانون در بوستان‌های سطح شهر برگزار شد.

تماشاخانه سیار کانون خراسان رضوی به مناسبت فرا رسیدن بهار طبیعت به اجرای برنامه‌های متنوع در بوستان‌های شهر مشهد پرداخت.

استقبال کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در زیرکوه خراسان جنوبی از مسافران نوروزی

کتابخانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی همزمان با ۹ فروردین ۱۴۰۱ و با مشارکت جمعیت هلال‌احمر این شهرستان در ورودی شهر حاجی‌آباد ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان برگزار کرد.

اجرای قصه‌گویی، معرفی کتاب، شعرخوانی و مسابقه و معرفی خدمات کتابخانه‌های سیار کانون از بخش‌های مختلف این برنامه بود که مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

کاروان نوروزی پیک امید کانون خراسان جنوبی همچنین با استقرار در ورودی شهر بیرجند با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع از کودکان و نوجوانان و مسافران نوروزی استقبال کرد.

مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی در این زمینه گفت: کاروان پیک امید کانون استان با استقرار در ورودی شهر بیرجند و با بهره‌گیری از خودرو هنرهای نمایشی کانون استان با عنوان «قاصدک» و اجرای نمایش عروسکی، پخش فیلم و مسابقه و اهدای بسته فرهنگی، از کودکان و  نوجوانان مسافر استقبال کرد.

طاهره حمیدی افزود: اجرای برنامه پیک امید کانون استان در این محل از صبح روز ۹ فروردین آغاز و تا ۱۱ فروردین از ساعت ۱۰ تا ۱۴ ادامه داشت.

مشارکت کانون خوزستان در جشن‌های نوروزی

با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان ویژه‌برنامه نوروزگاه اتابکان در ایذه برگزار شد.

در این میان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک نیز در ایام نوروز به مسافران راهیان نور در اردوگاه شهید کلهر خدمات ارایه دادند.

اجرای مربیان کانون لرستان در قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد

اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری با موضوع «کودک و موزه» را در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار کرد.

مدیرکل کانون لرستان در این رابطه گفت: در هشتمین روز از سال جدید کانون لرستان با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ویژه‌برنامه‌های نمایش طنز، ایستگاه نقاشی و اهدای کتاب با موضوع «کودک و موزه» را در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار کردند.

محمدجواد محمدی افزود: با هماهنگی‌هایی که بین کانون پرورش فکری و میراث فرهنگی استان صورت گرفت، با هدف معرفی مکان‌های باستانی و تاریخی شهر خرم‌آباد به کودکان و نوجوانان و مسافران نوروزی و آشنایی هر چه بیشتر آنها با پیشینه کهن و فرهنگ غنی لرستان، این برنامه تدارک دیده شد.

وی  اضافه کرد: در این مراسم علاوه بر اجرای نمایش طنز با عروسک پوپله (خروس کاکل زری) ایستگاه نقاشی با موضوع نوروز و مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، معرفی کانون، معرفی سرزمین، آداب و سنت‌های محلی لرستان، بازی‌های شاد بومی و محلی، مسابقه و اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان شرکت کننده در برنامه انجام شد.

استقبال کودکان و نوجوانان از برنامه‌های نوروزی کانون مازندران

هم‌زمان با ایام نوروز ۱۴۰۱، این کانون اقدام به اجرای سه طرح‌ نوروزی ویژه کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها کرد.

این طرح‌ها به منظور آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با نوروز و آداب و رسوم آیینی و ملی از سوی مربیان، اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون مازندران و عموم کودکان و نوجوانان با تولید محتوای فرهنگی، هنری و ادبی ویژه فضای مجازی صورت گرفت.

بر همین اساس، در طرح «چرخ و فلک نوروزی» ۱۳ چالش جذاب برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شد که شرکت کنندگان ۵۵۷ اثر تولید شده در بخش فرهنگی، هنری و ادبی خود را در صفحه اینستاگرام چرخ و فلک کانون مازندران به نشانی charkhofalak_mazandaran@ با یکدیگر به رقابت گذاشتند.

اما در طرح «عیدانه کانون» که به تولید محتوای فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع آداب و رسوم نوروز بود؛ مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری، ۲۰۰ اثر در قالب نماهنگ تولید کردند و در صفحه اینستاگرام مرکز بارگذاری کردند که در مجموع بیش از ۱۵هزار بازدیدکننده داشت.

طرح «دو قدم مانده به گل» نیز از دیگر طرح‌های کانون مازندران در نوروز ۱۴۰۱ بود که در آن ۱۳ قصه از سوی مربیان کانون مازندران ویژه ۱۳ روز نوروز ضبط شد و در صفحه اینستاگرام انجمن قصه‌گویی این کانون به نشانی ghesegouee_mazandaran@ بارگذاری شد.

شاهنامه‌خوانی اعضای کانون دامغان در کاروانسراها و بناهای تاریخی

اعضای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری دامغان، نوروز ۱۴۰۱ در کاروانسراها و بناهای تاریخی این شهرستان به شاهنامه‌خوانی پرداختند.

به گفته‌ مسوول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در قالب شاهنامه‌خوانی، نقالی، قصه‌گویی و... از سوی مربیان و اعضای کودک و نوجوان در محل کاروانسراها و بناهای تاریخی این شهرستان با مشارکت میراث فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد در نوروز ۱۴۰۱ اجرا شد.

 هدف از اجرای این برنامه‌ها شناساندن توانمندی‌های اعضا و مربیان کانون پرورش فکری و معرفی فعالیت‌های این مجموعه فرهنگی، هنری و ادبی به گردشگران و مسافران نوروزی بود.

بر همین اساس امیرعلی زارعی، حدیثه رئیسیان‌زاده، عطیه‌سادات شاهچراغ، فرانک دربانی، علی‌اصغر فراتی و بهار حزب‌الهی اعضای کودک و نوجوان مرکز شماره دو کانون دامغان در این برنامه به اجرای نقالی «خوان سوم»، «خوان چهارم»، «خوان هفتم» و «نبرد گردآفرید و سهراب» پرداختند.

هم‌چنین مجموعه‌ای از دست‌سازه‌های چوبی اعضا و مربیان این مرکز شامل زیورآلات، انواع دیوارکوب، آویزهای تزئینی، جاسوئیچی، دست‌بندهای سنتی و... نیز در نمایشگاه دائمی صنایع دستی دامغان در محل خانه تسنیم این شهرستان در معرض دید همگان و مورد فروش قرار گرفت.

در همین حال ویژه‌برنامه‌ی «شب‌های فرهنگی» با اجرای‌ مربی‌مسئول مرکز شماره دو کانون دامغان و شاهنامه‌خوانی توسط حدیثه رئیسیان‌زاده عضو نونهال این مرکز برای بیش از ۵۰۰ مسافر و گردشگر نورزی در محل کاروانسرای عباسی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =