چراغ انجمن نویسندگان آفرینش کانون سمنان در سال ۱۴۰۱ روشن شد

بیستمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان آفرینش کانون پرورش فکری سمنان با دعوت از نویسنده و منتقد ایلامی با موضوع «حادثه در داستان» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری بیستمین جلسه‌ی مجازی انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ با دعوت از مرتضی حاتمی نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار ایلامی در بستر فضای مجازی خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ عضو و مربی در نخستین جلسه‌ی سال جاری این انجمن با موضوع «حادثه در داستان» به نقد و گفت‌وگو پیرامون سه اثر داستانی پرداختند.

حاتمی در نقد اولین اثر عضو نوجوان انجمن آفرینش کانون سمنان ضمن تبریک بابت نگاه و توجه‌اش به یک سوژه‌ی اجتماعی، اظهار داشت: در این اثر با یک داستان کوتاه‌ِ کوتاه یا به‌اصطلاح از گونه‌های مدرن داستان‌نویسی short short story روبه‌رو هستیم که در این‌گونه از داستان‌ها به‌دلیل محدودیت حجم، دست نویسنده بسته است و نمی‌تواند به شخصیت‌پردازی و توصیف بپردازد و با توجه به اشارات عضو نوجوان به جنبه‌های شخصیتی و تک‌گویی‌های شخصیت اصلی داستان، نیاز به طولانی‌کردن حجم اثر است تا بیش‌تر به جزییات مورد نیاز در داستان بپردازد، ازجمله اشاره به موقعیت زمانی با توصیف‌های ساده و جذابی مانند «بخاری که از لبوهای داغ بلند می‌شد و احساس گرما در آن هوای یخ‌زده به آدم می‌بخشید»، می‌تواند حس و حال سرما و وضعیت کار کردن در پارک را بیش‌تر و بهتر به خواننده منتقل کند، آن‌وقت دست نویسنده نیز برای پرداختن به عناصر دیگر بازتر خواهد بود.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در ادامه درخصوص کامل‌تر و جذاب‌تر شدن داستان پیشنهاد داد تا نوجوان در داستانش، گریزی به دنیای واقعی داشته باشد و نگاه جامعه و مردم را به دست‌فروشان بهتر و واقعی‌تر نشان دهد.

وی در ادامه افزود: این نشان دادن می‌تواند با بیان این‌که پدر روی ویلچر نشسته و دخترک در کنار پدر مشغول لبوفروشی است و یا توصیف‌های دیگر این‌چنینی همراه باشد.

روزنامه‌نگار و منتقد ایلامی، حادثه‌ی اصلی داستان را که رویکردی طنز هم دارد از نکات برجسته‌ی این اثر، عنوان و خاطرنشان کرد: نویسنده که ادامه و عواقب این حادثه را در ذهن شخصیت داستان دنبال می‌کند بایست به اتحاد داستانی در داستان‌های این‌چنین کوتاه به‌ویژه در داستان‌های واقع‌گرایانه، ویرایش داستان‌ها پس از نوشتن و در نظر گرفتن هدف اصلی نوشتن داستان تا پایان آن برای این‌که خواننده دچار ابهام نشود، دقت داشته باشد.

توجه به معضلات اجتماعی، دیدگاه ارزشمندی برای عضو نوجوان است

حاتمی در نقد اثر دیگری از اعضای انجمن که دربرگیرنده‌ی موضوعی اجتماعی و توجه به یکی از معضلات جامعه و قشر ضعیف مانند اشخاص فالگیر در جامعه بود ضمن ابراز خرسندی از دقت نظر و انتخاب چنین موضوعی از سوی عضو نوجوان، پرداختن او به برشی از زندگی اجتماعی سطح ضعیف و انتخاب زن فالگیر را از نگاه‌های بزرگ انسان‌مدارانه در نویسندگی، عنوان و اظهار کرد: این توجه به لایه‌های حاشیه‌ای در جامعه با دقت انسانی در داستان‌های مدرن امروزی، جایگاه کم‌تری داشته و می‌توان زبان صمیمانه، برقراری ارتباط ساده با مخاطب و داشتن ویژگی‌های طنز را از نکات مثبت این اثر برشمرد.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان یادآور شد: در داستان کوتاه، ضرورتی به آوردن چند ماجرا در کنار هم نیست، تعدد شخصیت‌ها و حوادث در این حجم از داستان می‌تواند تمرکز مخاطب را کاهش دهد و ابهامات بسیاری بجا بگذارد.

حاتمی با پیشنهاد این‌که نویسنده می‌توانست با توجه به شخصیت فالگیر که برای نوشتن انتخاب کرده، لایه‌ای دیگر بشکافد و وارد دنیای درونی این شخصیت شود، تأکید کرد: نویسنده با پرداختنن به خانواده، افکار و مسائل زن فالگیر، می‌تواند پله‌های مؤفقیت بیش‌تری را در دنیای نویسندگی طی کند و با توجه به نگاه طنزی که در اثرش داشته نیاز است تا کتاب‌های داستانی موجود در کتابخانه‌های مراکز فرهنگی‌هنری کانون را که جنبه‌ی طنز دارند مانند قندآباد، بابا حق نداشت، هندوانه به شرط عشق، شاهنامه آخرش خوش است و... مطالعه کند.

اثرپذیری از نویسندگان بزرگ موجب خلق آثاری زیباتر و خلاقانه‌تر می‌شود

روزنامه‌نگار و منتقد ایلامی در نقد سومین اثر اعضای انجمن با اشاره به قابل درک بودن اثر و تأثیرپذیری زیاد آن از کتاب «بابالنگ دراز» نوشته‌ی «جین وبستر»، گفت: اثرپذیری از نویسندگان بزرگ در مجموع پدیده‌ی بدی نیست و چه‌بسا می‌تواند موجب خلق آثاری نو و زیباتر هم شود و می‌تواند به نویسنده کمک کند تا مسیر بهتری در نوشتن طی کند.

حاتمی در ادامه افزود: پرداختن به واکنش‌های عاطفی شخصیت‌های داستان و هم‌چنین جزییات مبهم زندگی  که نیاز به بیان آن‌ها بود، توجه به انتخاب عنوان مناسب و موضوع تازه در داستان‌نویسی و انتخاب نکردن موضوع‌های خیلی تکراری که می‌تواند لذت خواندن را کاهش دهد از نکات مهمی است که بایست نویسنده به آن دقت داشته باشد.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در پایان سخنانش بر نوشتن خاطرات روزانه یا ماجراجویی شخصی، حادثه در داستان، نوشتن و یادداشت‌کردن هر حادثه یا شخصیت جالبی که در زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم، نوشتن چندباره‌ی صحنه‌های داستان منطبق بر ذائقه‌ی مخاطب  و... تأکید کرد.

گفتنی است، با توجه به آغار بهار و سال نو، آهنگ‌های بهاری خاطره‌انگیز از آغاز تا پایان جلسه در لابه‌لای سخنان اعضا و مربیان، بارگذاری و پخش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =