مواد اولیه با یارانه و بدون نوسان قیمت در اختیار تولیدکننده قرار گیرد/ پیش به‌سوی صادرات

سه تولیدکننده و توزیع‌کننده صنعت اسباب‌بازی حاضر در نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره مسائل صنعت و بازار اسباب‌بازی ایرانی به اظهارنظر پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سه تولیدکننده و توزیع‌کننده اسباب‌بازی درباره چالش‌ها و نیازمندی‌های عرصه ساخت و عرضه محصولات داخلی صحبت کردند.

در حوزه اسباب‌بازی انجمن و اتحادیه داریم اما صدایمان به جایی نمی‌رسد

محمدعلی اسدی مدیرعامل شرکت اسباب‌بازی اسدی درباره مسایل و مشکلات تولید اسباب‌بازی در کشور عنوان کرد: مهم‌ترین مسأله ما در تولید، نبود مواد اولیه مخصوصا مواد پلاستیکی است. پتروشیمی‌ها مواد اولیه را با قیمت چندبرابر بیشتر از صادرات به تولیدکنندگان داخلی می‌فروشند.

او با تاکید بر لزوم همکاری با تولیدکنندگان داخلی در زمینه گفت: باید مواد اولیه را با قیمت کمتری به تولیدکنندگان داخلی بدهند تا شرکت‌های داخلی بتوانند در این عرصه روی پای خود بایستند و درنهایت محصولاتشان را به خارج از کشور هم صادر کنند.
به گفته وی، این وضعیت برای همه محصولات داخلی که مواد اولیه را با قیمت بالاتر از خارج از کشور می‌خرند، وجود دارد.

اسدی درباره رسیدگی به این امور از مسیر مطالبه صنفی خاطرنشان کرد: در حوزه اسباب‌بازی انجمن و اتحادیه داریم اما صدایمان به جایی نمی‌رسد. دولت هنگام تصمیم گیری در این حوزه ارتباط بیشتری با صنعتگران برقرار کند تا از مشکلات و نیازهای آنها باخبر شود و براساس آن تصمیم بگیرد. 

از کشورهای دیگر که پرقدرت اسباب‌بازی تولید و صادر می‌کنند، چیزی کم نداریم

همچنین میلاد عسگری مدیرعامل شهر اسباب‌بازی فینگیلی‌ها نیز درباره مشکلات تولید محصولات داخلی در صنعت اسباب‌بازی تصریح کرد: اسباب‌بازی در کشور ما صنف کوچکی است ولی از آنجا که حوزه پردرآمدی است، به‎راحتی می‌توان این عرصه را گسترش داد.

او افزود: اگر به کشورهای دیگر و تجربه‌های آنها دقت کنیم، می‌توانیم از این طریق درآمد زیادی کسب کنیم.
این تولیدکننده اسباب‌بازی درباره نقش دولت‌ها توضیح داد: در کشورهایی که چرخه مالی خوبی از صنعت اسباب‌بازی دارند، دولت زمینه این نوع فعالیت‌ها را برایشان فراهم می‌کند اما در کشور ما، هنوز شرایط به گونه‌ای است که تولیدکنندگان ضرر مالی می‌بینند.

او ادامه داد: ما از کشورهای دیگر که پرقدرت اسباب‌بازی تولید و صادر می‌کنند چیزی کم نداریم. اگر همین تولیدات را با کشوری مانند چین مقایسه کنیم یا در جایگاه برابر هستیم یا در مواردی بالاتر از نمونه خارجی، زیرا خود ما پتروشیمی داریم اما مشکل ما در تامین مواد اولیه است و این فقط در تهیه پلاستیک نیست بلکه در همه مواد است.

مدیرعامل شهر اسباب‌بازی فینگیلی‌ها درباره حمایت دولت از این صنف گفت: ما نباید روی محصولات‌مان سود بکشیم بلکه دولت باید به ما بابت هر کارگری که در کارخانه استخدام و از این طریق اشتغال‌آفرینی می‌کنیم، یارانه بدهد.

عسگری با اشاره به اینکه ۱۸ سال است که در صنف اسباب بازی فعالیت می‌کند درباره مشکلات چند سال اخیر گفت: یک و سال و نیم است که ۱۲ دستگاه در کارخانه من خاموش شده است زیرا قیمت مواد اولیه به طور بی رویه بالا رفت و به تبع آن قیمت محصولات ما نیز بالا می‌رود. 

او در پایان صحبت‌هایش درباره برگزاری نمایشگاه اسباب بازی که به همت کانون برگزار می‌شود، بیان کرد: نمایشگاه باید به صورتی برگزار شود تا ما بتوانیم برای صادرات اقدام کنیم زیرا نمایشگاه خرده فروشی برای تولیدکننده کافی نیست. چنین نمایشگاه‌هایی باید در سال چندین بار برگزار شود و مخصوص تجار و سرمایه‌دارها باشد تا به تولیدکنندگان رجوع کنند و محصولات در تعداد بالا به فروش برود.

اگر مرجعی داشته باشیم که طرح‌ها را ثبت کند، از هدررفت سرمایه جلوگیری می‌شود
 
و اما پیام مسلمی مدیرعامل شرکت بازی‌تاب به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اسباب بازی که در نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی حضور دارد، گفت: من به عنوان تولیدکننده و توزیع کننده اسباب بازی با سی سال سابقه، یکی از دغدغه‌هایم تهیه مواد اولیه است.

او افزود: دغدغه دیگر ما این است که بتوانیم طرح‌های متنوع و جذاب مورد نظر خود را داشته باشیم؛ طرح‌هایی که مورد قبول و پسند بچه ها باشد ولی متاسفانه با فیلترها و ممیزی‌هایی مواجه می‌شویم که باعث می‌شود درنهایت امکان تولید و توزیع محصول خوب را نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بازی‌تاب آسیب این اتفاق را چنین توصیف کرد: وقتی محصولات ما جذابیت‌های لازم را نداشته باشد، مشتری‌ها و بچه‌ها این نیاز را از بازار محصولات خارجی تامین می‌کنند و سود آن در جیب یکسری واسطه‌ها و دلال‌ها می‌رود و ارز هم از کشور خارج می‌شود. 

مسلمی نکته دیگری را که به عنوان یک فعال صنعت اسباب‌بازی با آن روبه روست، اینگونه تشریح کرد: ضرورت دارد که امور مربوط به اسباب بازی از طراحی و توزیع یک جا متمرکز باشد و همه فعالان صنف از هم خبر داشته باشند تا کار موازی انجام ندهیم.
او اضافه کرد: یک تولیدکننده میلیون‌ها تومان هزینه کرده و محصولی را ساخته و عرضه می‌کند و آنگاه متوجه می‌شود شبیه آن را به تازگی تولیدکننده دیگری به بازار عرضه کرده است. اگر مرجعی داشته باشیم که طرح ها ارایه و ثبت شود حتما از هدررفت سرمایه جلوگیری می‌شود.

این تولیدکننده اسباب بازی تاثیر نوسان قیمت را هم مشکل دیگر این صنعت دانسته و گفت: نوسان قیمت ها ضربه زیادی به ما زده است. در مسیری که ما کالا را تولید کرده و به دست مصرف کننده می رسانیم قیمت مواد اولیه سی تا چهل درصد  گران می شود.

مسلمی در پایان تصریح کرد: امیدواریم این جشنواره و نمایشگاه به گونه‌ای ادامه یابد که ارتباط ما با دیگر کشورها به ویژه کشورهای منطقه را بیشتر برقرار کند. ایران ظرفیت بسیار خوبی دارد زیرا مواد اولیه از خود ما است. لازم است از مدیران و تجار کشورهای دیگر دعوت کنیم که از محصولات ما دیدن کنند زیرا ما واقعا ظرفیت فروش و عرضه محصولاتمان را داریم.
چهارمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی با عنوان «آداب شهروندی» نام‌گذاری شده است.
نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =