«تتا برد» به کودکان آموزش می‌دهد که بازی طراحی کنند/ رشد خلاقیت و قوای ذهنی با بازی کردن

یک طراح بازی فکری و رومیزی و مربی مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره بازی «تتا برد» توضیح داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی پورمطلب روشنده طراح بازی‌های فکری و رومیزی و مربی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هفت سال است که به عنوان مربی هوش و خلاقیت و آموزش مکعب روبیک به روش داستان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنم و تا به امروز، پنج بازی «مکعب روبیک داستانی»، «دهکده»، «آتش‌نشان»، «تتا کارت» و «تتا برد» را ثبت اختراع کرده‌ام.

او ادامه داد: یکی از فعالیت‌های من به عنوان مربی، آموزش بازی‌های فکری به بچه‌ها و از طرفی، آموزش طراحی بازی به کودکان و نوجوانان است. 

به گفته وی، اینکه کودک بتواند بازی طراحی کند به واسطه رشد خلاقیت‌های ذهنی و تفکر هم‌گرا و واگرا انجام می‌شود.

مربی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: ما به واسطه بازی‌ها، معماها و پازل‌های مختلفی که به بچه‌ها آموزش می‌دهیم، تفکر همگرای آن‌ها را رشد می‌دهیم و برای رشد تفکر واگرا هم به آن‌ها یاد می‌دهیم که خلاقانه فکر کنند و با تغییر نظم یک بازی، یک بازی جدید را طراحی کنند.

پورمطلب روشنده افزود: این اصول که من سال‌هاست در آموزش از آن استفاده می‌کنم، شامل شاخصه‌هایی چون تقلید، ترکیب و ابداع است که واژه اختصاری «تتا» را می‌سازد. یعنی ابتدا به کودکان یک بازی مانند شطرنج را آموزش می‌دهیم تا بتوانند آن با شناخت کامل از بازی تقلید کنند و سپس، شرایط ترکیب بازی را با آن‌ها کار می‌کنیم تا بتوانند با اضافه یا کم‌کردن یک‌سری از مهره‌های اصلی به بازی و یا ترکیب دو یا چند بازی با یکدیگر، یک بازی جدید ابداع کنند.

طراح بازی «تتابرد» توضیح داد: این بازی شامل هفتاد بازی پیش فرض و شناخته شده جهان است که با استفاده از محتویات این مجموعه، می‌توانند این هفتاد بازی را پیاده‌سازی کنند و اگر خلاقیت آن‌ها رشد پیدا کند، می‌توانند با یک یا چند مجموعه «تتابرد» بیش از هفتاد بازی را برای بازی‌های گروهی و انفرادی به کمک مربی خود ابداع کنند.

او با بیان اینکه بازی «تتابرد» توسط کانون و شرکت بازی آل تهیه و تولید شده است، افزود: «تتابرد» شامل 26 مربع با 12 قطعه پازل است که بُرد بازی را شکل می‌دهند و 26 استوانه رنگی در رنگ‌های آبی و قرمز، که استفاده از آن‌ها خیلی ساده است و در عین سادگی، بسیار خلاقانه کار شده است. تعداد زیادی هم برچسب در این مجموعه بازی قرار داده‌ایم که استفاده از آن‌ها، کاملا به خلاقیت بازیکن‌ها بازمی‌گردد که امکان تولید قطعه‌های جدید توسط خود بازیکن‌ها هم وجود دارد.

پورمطلب روشنده در پایان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چندین سال است که رویداد اسباب‌بازی را برگزار می‌کند و افراد مختلف، طرح‌ها و ایده‌های جدید خود را مطرح می‌کنند و در انتها از بهترین ایده‌ها و طرح‌ها حمایت می‌شود تا محصولات به انبوه‌سازی برسند.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

هفتمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی با عنوان «مدیریت بحران» نام‌گذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =