صنعت اسباب‌بازی نیاز به اتحادیه متمرکز دارد/ مقابله با قاچاق با حمایت از محصولات داخلی

مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه بازدید از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره تٲثیرات قاچاق بر بازار و جامعه و اولویت‌های مقابله با قاچاق گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا برازی مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه بازدید از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: در گذشته و به خصوص قبل از جنگ های جهانی اول و دوم، قدرت نظامی نشان دهنده برتری کشورها بر یکدیگر بود، ولی به‌تدریج بعد از گذار از این دوره، قدرت اطلاعاتی کشورهای ابرقدرت جهان، برتری آن‌ها را در مقایسه با دیگر کشورها تمیز می‌داد و شاهد این مسٲله بودیم که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، از مواد اولیه کشورهای تحت سلطه خود برای استفاده در صنعت، بهره‌برداری می‌کردند و بعد از فرآوری آن، محصول تولید شده را به کشورهایی که مواد اولیه محصول را در اختیار دارند، در بدترین میزان کیفیت می‌فروختند.
او بیان کرد: این مسٲله در کشور ما هم در گذشته وجود داشت اما با پیشرفت صنعت در سال‌های اخیر، توانستیم حجم خروج مواد اولیه را کمتر کنیم و تولید محصولات را در کشور رونق دهیم.
مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: باید توجه داشت که باتوجه به مواد اولیه موجود در کشور، گاهی ما از محصولات خارجی الگوبرداری می‌کنیم، گاهی کاملا از آن‌ها نمونه‌برداری می‌کنیم.
برازی با اشاره به اینکه می‌توان با الگو و نمونه‌برداری محصولات خارجی بازار این صنعت را از دیگر کشورها گرفت، افزود: من در نمایشگاه شاهد هر دو طیف تولید محصولات ایرانی بودم، هم تولید محصولات الگوبرداری شده و هم محصولاتی که کاملا در تمامی ابعاد حتی بسته‌بندی هم نمونه‌برداری کرده‌اند. پیشرفت محصولات بسیار قابل‌قبول است ولی باید به این باور و دیدگاه نزدیک‌تر شوند که از روایت‌ها، حکایت‌ها و حتی شخصیت‌های ایرانی مانند شخصیت‌های شاهنامه در تولید محصولات استفاده شود و در این شرایط کشورهای اروپایی از ما الگوبرداری کنند.
مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره تٲثیر منفی قاچاق بر جامعه اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی حضور من در نمایشگاه، پیگیری مسٲله مهم پیشگیری از قاچاق کالاها است. کالاهایی که به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شوند، فرهنگ خودشان را به کشور ما می‌آورند. وقتی مخاطبان با این محصولات آشنا شوند و بازی کنند، درگیر فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌های آن می‌شوند و سبک زندگی‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
او ادامه داد: من مسائل فرهنگی را در حوزه قاچاق محصولات تا مسائل اقتصادی بیشتر موثر می‌دانم. برای همین پیشگیری از قاچاق، امر بسیار مهمی در حوزه فرهنگی است. وقتی از تولید کالاهای داخلی حمایت شود و به نیازهای تولیدکننده داخلی احترام گذاشته شود، می‌توان انتظار داشت که بازار صنعت بازی و اسباب‌بازی از دست قاچاق کالاها مصون بماند.
برازی گفت: دستگاه‌های متعددی هستند که در این جریان یعنی حمایت از تولید کننده‌های داخلی، فعالیت می‌کنند مانند وزارت صمت، گمرک و یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مباحث سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای این سیاست‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند.
مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ادامه داد: آن چیزی که خلاء آن در نمایشگاه حس می‌شود، وجود نداشتن یک اتحادیه یا صنف تخصصی فعالان اسباب‌بازی به‌صورت رسمی است. در آن شرایط، می‌توان امیدوار بود که مشکلات این صنعت با هم‌افزایی فعالان آن به درستی حل شود، زیرا اعضای صنف، می‌توانند تجربه‌ها و اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.
او در پایان گفت: ما در حوزه قاچاق کالا و ارز، پیوست فرهنگی را مطرح کردیم که در راستای تولید کالاها، مسائل فرهنگی را لحاظ کنند و در صنعت بازی و اسباب‌بازی به دلیل برخورداری از مخاطب کودک و نوجوان، به این پیوست بسیار نیاز دارد.

هفتمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی با عنوان «مدیریت بحران» نام‌گذاری شده است.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =