بررسی جریان‌های شعر امروز در انجمن شاعران لبخند انار کانون سمنان

اعضای انجمن شاعران نوجوان لبخند انار مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری سمنان در هشتمین جلسه با جریان‌های شعر امروز، آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری هشتمین‌ جلسه‌ی اعضای انجمن شاعران نوجوان «لبخند انار» کانون دامغان با دعوت از مسلم محمدی شاعر و منتقد ادبی کانون استان همدان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۸ اردی‌بهشت ۱۴۰۱ در پیام‌رسان وانساپ، خبر داد و گفت: در این جلسه، ضمن نقد و بررسی آثار اعضا پیرامون «جریان‌های شعر امروز» و معرفی چندگونه‌ی مهم‌تر و ویژگی‌های این‌گونه‌ها، گفت‌وگو شد.

محمدی اظهار داشت: شعر «موج نو» که احمدرضا احمدی از بنیان‌گذاران آن به‌شمار می‌رود، در واقع متأثر از سینمای موج نو فرانسه است و سر ستیز با شعر کلاسیک و نیمایی دارد.

وی در ادامه افزود: داشتن تصویرسازی‌های بی‌اندازه، ایماژهای بی‌رابطه، پارادوکس‌های بی‌اندازه، دشواری‌های دستوری و زبانی که به علت شکست دستور زبان است، همه‌ی این‌ها منجر به ساخت دنیای دیگری با زبان می‌شود و در دنیا به شاعران موج نو، «نثرگویان مشکل‌گو» می‌گویند.

شاعر و منتقد ادبی کانون استان همدان یادآور شد: جریان دیگری در شعر امروز به نام «شعر حجم» وجود دارد که در سال ۱۳۴۸ توسط یداله رؤیایی پایه‌گذاری شده و با تغییراتی در شعر موج نو، پدید آمده و از ویژگی‌های آن، بیگانه‌سازی بیش‌تر در زبان و بیان، آشنایی‌زدایی و ساختارشکنی فراوان است و به این نوع شعر، «پست‌مدرن» نیز می‌گویند.

وی در ادامه با بیان این‌که شاعران پست‌مدرن و یا حجم‌گرایان بر پرش تصاویر تکیه داشتند، به معرفی شعر گفتار، شعر لحظه و هم‌چنین شعر حرکت با شاعری مطرح در آن‌حوزه و ارائه‌ی چند نمونه اثر و خوانش آن‌ها پرداخت.

ایجاد ایستگاه‌ها و توقفگاه‌ها؛ یک تکنیک در شعر سپید

مهمان انجمن شاعران نوجوان لبخند انار با اشاره به کتاب «گزاره‌هایی در ادبیات معاصر ایران» نوشته‌ی علی تسلیمی، خاطرنشان کرد: یکی از تکنیک‌هایی که می‌توان در شعر سپید برای فاصله‌گرفتن از نثر به‌کار برد، ایجاد ایستگاه‌ها و توقفگاه‌ها همراه با مکث است.

وی هم‌چنین تأکید کرد: ایجاد تعلیق در شعر، تغییر در ارکان جمله، توجه و پرداختن از زوایای متفاوت به موضوعاتی که شاعران بسیاری به آن‌ها پرداخته‌اند می‌تواند به شعریت بخشیدن بیش‌تر نوشته‌ها کمک کند.

محمدی در بخش نقد و بررسی اثر ضمن بیان محاسن و ویژگی‌های مثبت آن، به‌منظور شعریت بیش‌تر بخشیدن به آثار، پیشنهادهایی به اعضا داد و از آن‌ها خواست تا در همه‌ی گونه‌ها و قالب‌های شعری به وجود عنصر خیال توجه داشته باشند و در تمامی جریان‌های شعری به‌ویژه شعر سپید اگر از سه عنصر «اندیشه»، «ایجاز» و «ایماژ یا تصویر» در کنار خیال بهره گیرند، اثری که خلق کردند، شعر نام دارد و در غیر این‌صورت، متن نامیده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =