برگزیدگان مهرواره‌ی شاهنامه‌خوانی کانون سمنان معرفی شدند

برگزیدگان نخستین مهرواره‌ی شاهنامه‌خوانی هفت‌خوان رستم از سوی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان معرفی شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فروهر معدنی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از پایان داوری و اعلام نتایج نهایی برگزیدگان نخستین مهرواره‌ی استانی شاهنامه‌خوانی «هفت‌خوان رستم» خبر داد و گفت: از مجموع ۴۱ اثر رسیده به دبیرخانه‌ی استانی، چهار اثر برگزیده و سه اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

معدنی اظهار داشت: این مهرواره به‌همت مریم کاشی کارشناس فرهنگی کانون سمنان در قالب برنامه‌ی کتاب‌محور استان برای بازه‌ی زمانی زمستان ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱، پیش‌بنی و اجرا شده و بر آن شدیم تا در کنار سایر متون کهن ادب پارسی، توجه خاص‌تری به شاهنامه و هفت‌خوان رستم داشته باشیم؛ چراکه داستان‌های این‌مجموعه، سرشار از مضامین تربیتی و نکات آموزنده و حاصل تجربه‌ی نیاکان ما بوده که با این داستان‌ها زیسته‌اند و تأثیر آن همیشه عمیق بوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که شاهنامه‌خوانی با نقالی تفاوت دارد، گفت: در شاهنامه‌خوانی، گفتار و رفتار اغراق‌آمیز وجود ندارد و قصه‌گو یا شاهنامه‌خوان با استفاده از لحن خود، داستان را بیان کرده و گاهی نیز از برخی حرکات برای رساندن معنی بهره می‌برد؛ اما نقالی به‌نوعی اجرای نمایش تک‌نفره و پیچیده‌تر از شاهنامه‌خوانی است.

معاون فرهنگی کانون سمنان، هدف از برگزاری این مهرواره را ایجاد شادی و لذت با درک مفاهیم، افزایش قدرت کلامی، آشنایی با مفاهیم پیمان‌بستن، دلاوری، راستی و دوستی، خردورزی و مهر، توجه‌دادن کودکان و نوجوانان به آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی ازجمله راستی، نیکی، جوانمردی، آزادگی، صلح و دوستی در متون کهن فارسی برشمرد.

معدنی افزود: از سوی هیئت داوران، اثر ارسالی کیارش رهبری عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان، امیرعلی زارعی، علی‌اصغر فراتی و هم‌چنین اثر مشترک عطیه‌سادات شاهچراغ و حدیثه رئیسیان همگی از اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان، به‌عنوان برگزیده، انتخاب و اثر فرانک دربانی عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان، یاسین آل‌داوود عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان و اثر مشترک زینب بذرکار و اسرا بذرکار اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون شاهرود، شایسته تقدیر معرفی شد.

وی در پایان یادآور شد: آیین اختتامیه‌ی این مهرواره با مشارکت مؤسسه مهر مانا، خانه تسنیم و شورای شهر دامغان، شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ اردی‌بهشت سال جاری با تجلیل از برگزیدگان در محل خانه تسنیم این شهرستان، برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =