ویژه‌برنامه‌ی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان: اگر با «سیمرغ» عقل و خرد به مسایل پیرامون خود بنگریم می‌توانیم درست و نادرست بودن آنها را تشخیص دهیم و در نتیجه «رستم‌های» آگاه و توانمندی باشیم برای خدمت به آینده‌ی خود و سرزمین‌مان

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، ویژه‌برنامه‌ی مشترک کانون‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با عنوان «از تابران تا سیستان» به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در بخشی از این برنامه با اشاره به سخنان رهبری در خصوص حکیم فردوسی با این مضمون که: فردوسی حکیمی بزرگ است و در شاهنامه حکمت‌های الهی و قرآنی موجود است و این مایه‌ی مباهات ماست که مفاخر ما در ایران اسلامی اینگونه بوده‌اند، گفت: ما و نسل‌های امروز و فردای ما باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم و تلاش کنیم این گنجینه‌های فرهنگی را حفظ و به آیندگان منتقل کنیم.

معصومه هادی سپس با بیان این نکته که چرا فردوسی بزرگ، که شیفته‌ی فرهنگ و زبان ایران بود و عمر خویش را بر سر سرودن شاهنامه گذاشت، قهرمان قصه‌ی خود را از سرزمین اساطیری سیستان برگزید، عنوان کرد: یکی از دلایل این موضوع ویژگی‌ها و خصلت‌های مردم این دیار چون شجاعت، دلاوری و غیوری است که در طول تاریخ مرزداران بسیار خوبی برای ایران بوده‌اند.

وی ادامه داد: در روزگارانی که فرمان رسمی لعن حضرت علی(ع) صادر شد، به گواه تاریخ، مردم سیستان با وجود هزینه‌های شدید روحی، مالی و خانوادگی که متحمل شدند، حاضر به انجام این کار نشدند.

مدیرکل کانون استان در برشمردن دلیل دیگری برای این کار از مردم سیستان به عنوان اولین قومی که به خونخواهی امام حسین(ع) قیام کردند و شجاعت‌های فراوانی از خود نشان دادند، اشاره کرد و افزود: بی‌شک حکیم فردوسی بزرگ از این مسایل آگاه بوده و در انتخاب قهرمان قصه و سرزمین محل سکونت او، به آن توجه داشته است.

هادی در بخش دوم سخنان خود، خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر در برنامه با بیان این پرسش که در شاهنامه چه نمادها و شخصیت‌هایی حضور دارند، از سیمرغ به عنوان نماد خرد و روشنی نام برد که در بزنگاه‌ها به کمک رستم می‌آید و ما متوجه می‌شویم پهلوانی چون رستم هرگاه زور بازوی خویش را با خرد همراه می‌کند، از سخت‌ترین آوردگاه‌ها سربلند خارج می‌شود.

وی سپس با تاکید بر اهمیت استفاده از نیروی تفکر و تعقل گفت: در دنیای امروز که اطلاعات فراوانی به صورت پیوسته در دسترس همه‌ی ما قرار دارد، اگر با «سیمرغ» عقل و خرد به آنها بنگریم می‌توانیم درست و نادرست بودن آنها را تشخیص دهیم و در نتیجه «رستم‌های» آگاه و توانمندی باشیم و برای خدمت به آینده‌ی خود و سرزمین‌مان برنامه‌های بهتری تدارک ببینیم.

هادی در پایان به مخاطبان کودک و نوجوان خود گفت: ایران به دست شما ساخته می‌شود؛ نیرومند می‌شود و پرچم پر افتخار آن در سرار جهان در اهتزاز خواهد ماند.

مدیرکل کانون خراسان رضوی نیز در این برنامه گفت: برنامه‌ی از تابران(نام قدیم توس) تا سیستان با هم‌اندیشی کانون‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی هم‌چنین شاعران و نقالان خراسان و سیستان برنامه‌ریزی شده بود که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور شاعران و نقالان از کشورهای همسایه در آرامگاه فردوسی و موزه‌ی بزرگ جنوب شرق در زاهدان برگزار شد.

ابراهیم زره‌ساز در ادامه افزود: پاسداشت زبان فارسی و بازیابی هویت تاریخی به زبان امروز برای کودکان از اهداف اصلی این برنامه بود.

گفتنی است در بخشی از این برنامه گروه سرود اعضای کانون در سیستان و بلوچستان هنرنمایی کردند و در ادامه، نقال نوجوان عضو کانون استان برای مهمانان، که به صورت حضوری و مجازی برنامه را دنبال می‌کردند، نقالی خود را اجرا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =