برآیند ‌فعالیت‌های کانون، آمادگی کودکان برای زندگی‌ست

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان فعالیت‌های کانون را مهم و برآیند آن را آمادگی کودکان برای زندگی بهتر ارزیابی‌کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، محمد فائزی در جمع مسئولان ستادی و مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون زبان استان گیلان با تاکید بر این موضوع افزود: به کانون باورداریم و معتقدیم به ارتقای سطح توان‌مندی‌های آینده‌سازان کمک‌می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در ادامه به قضاوت جامعه درباره خروجی‌های نظام آموزشی کشور اشاره و با خاطرنشان‌کردن این موضوع که تربیت‌شدگان آموزش و پرورش در معرض داوری قرارمی‌گیرند، گفت: این قضاوت‌ها بازتاب تاثیرگذاری مجموعه‌های هم‌افزا و نا هم‌افزاست.

محمد فائزی، مدیر کل آموزش و پرورش گیلان

وی برهمین اساس نیز کانون پرورش فکری را مجموعه‌ای همراه و هم‌افزا توصیف‌کرد و با بزرگ و موثر خواندن برنامه‌های آن گفت: همراهی و هم‌افزایی این مجموعه نقشی اثربخش در خنثی‌سازی مجموعه‌های ناهم‌افزا ایفامی‌کند.

حضور اختیاری و قرین اراده کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری کانون نیز از دیگر شاخصه‌های  این نهاد فرهنگی است که در صحبت‌های فائزی مورد توجه قرارگرفت و وی با بیان این که خلاقیت‌ورزی و محتوای مناسب، بیان‌گر ارزش‌مندی فعالیت‌ها است، توضیح‌داد: همراهیِ با رغبت مخاطبان در برنامه‌های کانون پرورش فکری، بیان‌گر توفیق این مجموعه در جلب نظر و جذب مخاطب محسوب‌می‌شود.

نقش کانون به عنوان مکمل آموزش و پرورش و غنی‌سازی وقت‌های آزاد دانش‌آموزان، از دیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان این مسئول به آن اشاره‌شد و وی با بیان این که حضور درمراکز فرهنگی هنری کانون بستری مناسب برای جداسازی کودکان و نوجوانان از «ناکجاآبادهای مجازی» فراهم‌می‌کند، تصریح‌کرد: شرکت آینده‌سازان در محیط‌های مناسب تربیتی کانون، یک اتفاق خوب و مبارک به‌شمارمی‌رود.

گردآوردن کودکان و نوجوانان در مجموعه‌های فرهنگی و فراگیری مهارت‌های هم‌زیستی و مداراگری اجتماعی، دیگر رهاورد عضویت در کانون از منظر مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان بود و وی با سودمند خواندن فعالیت‌های این نهاد افزود: لازم است با هم‌گرایی افزون‌تر به مؤلفه‌های مشترک و دلخواه نظام تعلیم و تربیت نزدیک شده وبرای آینده کودکان تلاش‌کنیم.

این مدیر فرهنگی دیگر بخش سخنان خود را به جایگاه کانون زبان ایران اختصاص‌داد و با مهم برشمردن آن به عنوان یک مجموعه آموزشی ‌گفت: در بسیاری اوقات، موفقیت‌های آموزش و پرورش ریشه در فعالیت‌ چنین ‌مجموعه‌هایی داشته و دارد.

تاکید بر ضرورت همراهی هرچه بیش‌تر مسئولان آموزش و پرورش استان با کانون پرورش فکری و کانون زبان، تسهیل در امر ارایه مجوز برای راه‌اندازی مراکز پیش‌دبستانی و حضور مسئولان این مجموعه در شورای آموزش و پرورش، ازدیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان محمد فائزی مورد تاکیدقرارگرفت.

تربیت نسلی مومن، متعهد و متخصص اولویت کانون

سرپرست کانون استان گیلان هم ضمن خوش‌آمدگویی به مدیرکل آموزش و پرورش و دیگر حاضران، به تشریح اهداف این نهاد پرداخت و با چشم‌انداز توصیف‌کردن تحقق اهداف سند بنیادین آموزش و پرورش و نیل به حیات طیبه اظهارکرد: تربیت نسلی، مومن، انقلابی، متعهد و متخصص در همین راستا صورت‌می‌گیرد و  برای دست‌یابی به این اهداف عالیه، با تکیه بر اعتماد جامعه، توان‌مندی همکاران و حمایت مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی تلاش‌می‌کنیم.

سید جلیل میرعظیمی ، سرپرست کانون گیلان

سید جلیل میرعظیمی درهمین‌حال، اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون را مورد توجه قرارداد و  این فعالیت را بن‌مایه دیگر فعالیت‌های کانون قلمدادکرد.

وی در همین حال از ارزش‌مندی کتاب و مطالعه در دین مبین اسلام سخن‌گفت و نزول‌قرآن کریم و نخستین آیه این کتاب نجات‌بخش که بر خواندن تاکیددارد را گواهی بر اهمیت و اثربخشی فعالیت‌های کانون دانست.

این مسئول فرهنگی در ادامه از حرکت‌های کانون برای توسعه عدالت اجتماعی صحبت‌کرد و حمایت‌های دستگاه‌های فرهنگی، به ویژه آموزش و پرورش را سازنده و راه‌گشا دانست.

فعالیت‌های حضوری و مجازی کانون پرورش فکری و کانون زبان به ویژه در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا، لزوم  شرکت همکاران این دو مجموعه هم‌خانواده در شورای اداری و آموزش و پرورش استان و شهرستان‌ها و هم‌چنین، فراهم‌سازی تعامل و همکاری‌های هرچه بیش‌تر میان مراکز این مجموعه با آموزش و پرورش، دیگربخش‌ صحبت‌های  سید جلیل میرعظیمی در این نشست بود.

وی  آسان‌سازی  ارایه مجوز برای راه‌اندازی مراکز پیش‌دبستانی را از دیگر خواسته‌ها دانست و گفت: کانون پرورش فکری در جایگاه مکمل آموزش و پرورش، نقشی اساسی در افزایش توان‌مندی‌های نسل کودک و نوجوان کشور دارد و لازم است به‌عنوان «پَر پرواز» نظام آموزشی ایران اسلامی مورد توجه بیش‌تر قرارگیرد.

نقش کانون در ارتباط میان نسلی و انسجام ملی سازنده است

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم صحبت‌های خود را با اشاره به پیشینه روشن و اعتماد خانواده‌ها به این مجموعه آغازکرد و جهت‌دهی به هنجارهای ایرانی‌اسلامی و بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه و انتخابی را رسالت  این نهاد فرهنگی عنوان‌کرد.

خدیجه تقی‌پور، معاون فرهنگی کانون گیلان

خدیجه تقی‌پور به کارگیری هم‌زمان شیوه‌های نوین و تجربه‌شده، جذاب‌سازی فعالیت‌ها و ارتقای دانش، آگاهی و بینش اعضا با بهره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری و درعین‌حال، بهره‌گیری از متخصصان و کارشناسان با تجربه را از شاخصه‌های کانون برشمرد و ظرفیت‌های آن را امکانی برای بهبود ارتباط میان نسلی و انسجام ملی دانست.

او در ادامه به فعالیت‌های این مجموعه در قالب مراکز فرهنگی هنری ثابت، فراگیر(ویژه کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص)، کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی و کارگاه‌های عمومی و تخصصی برخط پرداخت و از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از مراکز تخصصی علوم و نجوم، استودیوی کارگاه‌های برخط، نگارخانه و مرکز تخصصی هنرهای نمایشی سخن‌گفت.

برپایی کارگاه‌های مهارت‌افزایی و حضور موثر در رویدادها و مناسبت‌های ملی و مذهبی، موفقیت‌های گسترده در فراخوان‌ها و مسابقات بین‌المللی، ملی، استانی و همراهی با نظام آموزشی کشور، دیگر نقطه‌های روشن فعالیت‌های کانون است که در سخنان خدیجه تقی‌پور به آن اشاره‌شد.

تلاش‌برای جذب منابع مالی ضرورت دارد

معاون اداری و مالی کانون گیلان در این نشست که روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان در رشت صورت‌گرفت، به  ترسیم چشم انداز برنامه‌های عمرانی سال جاری پرداخت و پیگیری مسئولان ستادی و مراکز فرهنگی هنری را برای آشناسازی هرچه بیش‌تر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان با برنامه‌ها و خواسته‌های این مجموعه در مرکز استان و شهرستان‌ها خواستارشد.

حمیدرضا قاسمی، معاون اداری مالی کانون گیلان

حمیدرضا قاسمی در این میان از ضرورت انضباط مالی و اداری سخن‌به‌میان آورد و صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی، پسماند و مدیریت سبز را از اولویت‌ها دانست.

رشد همه‌جانبه، نیازمند تعامل با مجموعه‌های فرهنگی

مدیرکانون زبان استان گیلان هم به تشریح فعالیت‌های این مجموعه آموزشی پرداخت از آموزش زبان‌های انگلیسی، عربی، آلمانی و روسی به ۸ هزار ۶۰۰ زبان آموز در ۱۷ مرکز آموزشی خبرداد.

سید مجید محمدنژاد هم‌چنین از تعامل و هم‌گرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با کانون زبان و در راستای آن هم‌گرایی با مجموعه متولی تعلیم و تربیت سخن‌گفت و حضور مدیرکل آموزش و پرورش در نشست مسئولان ستادی و مراکز آن را گویای افزایش روز افزون این تعاملات و توسعه فرهنگی خواند.

سید مجید محمدنژاد، مدیر کانون زبان استان

خاطرنشان‌کردن روند رو به رشد فعالیت‌های کانون زبان استان گیلان و قدردانی از تلاش‌های همکاران ستادی و مراکز این مجموعه، پایان‌بخش سخنان سیدمجید محمدنژاد به‌شمارمی‌رفت.

صحبت‌های اکرم‌السادات حسینی و حمیرا خدابنده، به ترتیب کارشناسان مسئول فرهنگی و ادبی و هم‌چنین، سخنان کارشناسان فرهنگی، هنری، اداری-‌مالی و روابط‌عمومی و بیان خواسته‌ها توسط الهام کمال‌پور، به نمایندگی از مسئولان مراکز فرهنگی هنری، دیگر برنامه‌های این نشست  بود و با نمایش کلیپ فعالیت‌های کانون، سرود برگزیده «پروانه‌های بی‌نشان» و تجلیل از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همراه‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =