کد خبر: 315068
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
بازدید 142
مربیان ادبی کانون سمنان به صرف گفت‌وگو، گردهم آمدند

گردهم‌آیی مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با عنوان «به صرف گفت‌وگو» در مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهمیرزاد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، گردهم‌آیی مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با عنوان «به صرف گفت‌وگو» در قالب اولین نشست سیر مطالعاتی مربیان ادبی با محوریت کتاب رستاخیز کلمات، یک‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ به‌صورت حضوری در مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهمیرزاد برگزار شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل به‌همراه فروهر معدنی معاون فرهنگی و سمیه مجیدی مسئول حراست کانون سمنان با حضور در جمع کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی در بخش دوم این نشست، ضمن قدردانی از فعالیت‌های اجرایی در بخش ادبیات کودک و نوجوان، اظهار داشت: خوشحالیم که فرصتی دست داد تا دوباره از نزدیک با مربیان، گفت‌وگو داشته و امیدواریم این سلسله‌برنامه‌ها در استان افزایش یافته و حس هم‌دلی و هم‌افزایی به بخش‌های دیگر نیز انتقال داده شود تا در فضایی آرام و دوستانه به خروجی‌های مثبت بیش از پیش دست یابیم. 

مهرناز نصیری کارشناس ادبی کانون سمنان در ابتدای نشست، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری کارگاه‌های ادبی فصل بهار و روند رو به رشد فعالیت‌های مربیان ادبی در بستر فضای مجازی از تلاش یکایک آن‌ها قدردانی و اظهار کرد: این گردهم‌آیی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌ی کتاب کار سال جاری استان بوده که به‌منظور همکاری و همراهی بیش‌تر مربیان و کارشناسان، نقد و بررسی فعالیت‌ها و ویژه‌برنامه‌ها و با هدف افزایش دانش ادبی و ترغیب و تشویق کارشناسان، مربیان و رابطان ادبی به مطالعه‌ به‌ویژه موضوعات کتاب «رستاخیز کتاب» نوشته‌ی محمدرضا شفیعی‌کدکنی، به‌صورت تخصصی و گفت‌وگومحور اجرا شده است.

نسرین قربانی کارشناس بخش مکاتبه‌ای کانون سمنان در ادامه به‌عنوان مدرس نشست، ضمن اشاره به چرایی مطالعه‌ی مربیان و بررسی گزیده‌ای از کتاب رستاخیز کلمات درخصوص نقش خیال و اندیشه در شعر، زبان، فرم، اصول بنیادین جریان فرمالیسم و تأثیرات آن در پیدایش جریان‌های دیگر، خاستگاه طبیعی فرمالیسم در نخستین سال‌های قرن بیستم و نگاهِ حسی، مادی، تجربی و علم‌گرای قوم روس و دل‌بسنگی آن‌ها به تجرید و مفاهیم فلسفی، معرفی مؤلفه‌های فرم‌گرایان و جریان و ریشه‌های فرمالیسم روسی، نقش کم‌رنگ تصویرها و تأکید بر ارزش ذاتی کلمه‌ها و فعال کردن تمام عناصر زبانی، آشنایی‌زدایی از منظر صورت‌گرایان، اثرات پنهان و آشکار جادوی مجاورت، اهمیت آن در زبان فارسی و بررسی شیوه‌های ایجاد آن در شعر کودک و... با ارائه‌ی نمونه‌هایی از آثار شاعران و نویسندگان، مطالبی را به شکل کارگاهی بیان کرد.

گفتنی است، در بخشی از این نشست مربیان ادبی ضمن مطالعه‌ی کتاب‌های شعر کودک و نوجوان به بررسی و شناسایی آشنایی‌زدایی و... پرداختند و دیدگاه‌ها و نظرهای خود را بیان کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =