کد خبر: 315393
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
 کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری میراث گذشتگان است

کتابخانه مرجع کانون یک کتابخانه تخصصی در حوزه ادبیات کودک است که نزدیک به ۴۵ سال فعالیت دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضوان مددی‌نژاد رئیس کتابخانه مرجع کانون با بیان این مطلب گفت: بیشترین مخاطبان این کتابخانه افرادی هستند که در حوزه ادبیات کودک و هنر معماری فعالیت دارند. سعی شده منابعی که در اینجا گردآوری شده تمام منابعی باشد که در قالب کتاب، نشریه، پایان‌نامه و مقاله برای کودک و درباره کودک است تا مخاطبان بتوانند به بهترین نحو استفاده کنند.

مددی‌نژاد با اشاره به تغییراتی که به دلیل بیماری کرونا در فعالیت‌های اجتماعی ایجاد شد اظهار کرد: متاسفانه باتوجه به شیوع کرونا که فرایندی مبهم و درگیری برای همه ایجاد کرد، کتابخانه‌ها از مکان‌هایی بود که ناخواسته درگیر شد و این درگیرشدن باعث شد مخاطبانش کم شوند. درحال حاضر کرونا کمتر شده و شرایط بهتری داریم؛ بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا ببینیم چه‌طور می‌توان گسترش بیشتری در جذب مخاطب داشته باشیم و با چه تعاملاتی این اتفاق به نحو مناسبی رقم می‌خورد.

وی افزود: یکی از تدبیرهای ما افزایش ساعت کار بود؛ ساعت کاری ما قبلا تا ۱۶ بعد ازظهر بود که آن را افرایش دادیم و درحال حاضر شش ماه اول سال ساعت ۸ تا ۱۷ حضور داریم تا امکان بیشتری برای حضور علاقه‌مندان به‌وجود آید.

رئیس کتابخانه مرجع کانون با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی کتاب گفت: این نمایشگاه‌ها با موضوع‌های مختلف به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود و هدف آن آشنایی بیشتر و برانگیختن حس کنجکاوی اعضا برای آمدن به کتابخانه و بررسی کتاب‌ها است. نمایشگاه‌ها ناخواسته ذهن افراد را درگیر می‌کند و درواقع روحیه جستجوگری به وجود می‌آورد.

وی افزود: همچنین در سال‌های گذشته در کتابخانه به‌صورت ماهانه و با موضوع‌های مختلف نشست‌های ترویج کتابخوانی برگزار می‌کردیم که آن هم بخاطر کرونا متوقف شد و شروع دوباره آن را در برنامه‌هایمان داریم.

رئیس کتابخانه مرجع کانون درباره وضعیت آماری منابع در کتابخانه مرجع بیان کرد: باوجود مشکلات مالی سعی شده منابع موجود در کتابخانه به‌روز باشد و تمام منابع فارسی و غیرفارسی گردآوری و سازماندهی شود. از نظر تعداد اعضا هم بیش از ۶ هزار عضو داریم اما تعداد اعضای فعال یعنی کسانی که مراجعه مستمر داشته باشند محدودتر است.

مددی‌نژاد ادامه داد: کتابخانه مرجع کانون یک کتابخانه تخصصی است که تعداد مراجع‌کننده به آن محدود است اما از نظر کیفیت و تعداد منابعی که دارد قابل توجه است.

وی درباره نگاه مسئولان کانون به کتابخانه مرجع بیان کرد: نگاه مسئولان به کتابخانه مثبت و البته لازم است اما زیرساخت‌های مناسب‌تری فراهم شود. اگر بخواهیم کتابخانه را به سمت فضای مجازی ببریم نیاز به یک سری زیرساخت دارد. همچنین ارتباط با نهادهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با نگاه مسئولان رده بالا اتفاق می‌افتد و حتما در آینده چشم‌انداز خوبی خواهد داشت.

رئیس کتابخانه مرجع کانون با بیان اینکه باوجود پیشرفت‌های حوزه فناوری، کتابخانه‌ها دیگر حالت سنتی گذشته را نخواهند داشت تصریح کرد: کتابخانه مرجع وب سایتی دارد که می‌شود منابع را در حد اطلاعات کتابشناسی براساس عنوان، ناشر و نویسنده جستجو کرد اما امکان دسترسی به فیزیک کتاب فراهم نیست. همچنین تعدادی مقاله در قالب تصویری وجود دارد اما برای کتاب این امکان وجود ندارد چون باید حق مولف رعایت شود و نیازمند یک سری زیرساخت است.

وی با تأکید بر معرفی کتابخانه‌ مرجع و ارتباط آن با سایر مراکز فرهنگی گفت: یک اطلاع‌رسانی دقیق به معرفی کتابخانه کمک می‌کند. به نظرم نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتری از طریق صداسیما، روزنامه‌ها، ارتباط با مراکز فرهنگی و دانشگاه‌ها دارد.

مددی‌نژاد ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی هم می‌تواند همانطور که در سایر کشورها اتفاق می‌افتد به کتابخانه به‌عنوان یک مکان گردشگری نگاه کند و مراجع‌کننده‌ها با تور بیایند و کتابخانه و فضایش را ببینند که چه منابع غنی و ارزشمندی دارد.

مددی‌نژاد در پاسخ به این سوال که نحوه ارتباط و تعامل کتابخانه مرجع با مراکز کانون در استان‌ها به چه شکل است تصریح کرد: در رابطه با کتابخانه‌هایی که در استان‌های مختلف وجود دارد کتابخانه مرجع کتابخانه تخصصی بزرگسال است اما کتابخانه‌هایی که در استان‌ها وجود دارد کتابخانه کودک است. تاکنون اگر در بحث کتاب‌های مرجع نیاز به راهنمایی وجود داشته در ارتباط با مربیان و کارشناسان انجام شده است.

رئیس کتابخانه مرجع ادامه داد: در سال‌های گذشته نمایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف برگزار می‌شد و تعدادی کتاب به صورت امانی در اختیار استان قرار می‌گرفت و بعد از نمایشگاه دوباره به کتابخانه ارجاع داده می‌شد، هنوز هم این امکان وجود دارد. اما در بحث اهدای کتاب چون کتاب‌ها اموال دولت محسوب می‌شود تنها می‌تواند به کتابخانه دیگری منتقل یا برای نمایشگاه‌ها و اتفاقات فرهنگی امانت داده شود.

رضوان مددی‌نژاد در پایان با بیان این‌که کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز شهر واقع شده و امکانات و شرایط یک کتابخانه خوب را دارد گفت: دسترسی به کتابخانه مرجع آسان است و خوب است فضای وسیعی در اختیار آن قرار بگیرد. سعی ما این است هرآنچه در حوزه کودک است در هر قالبی که وجود دارد (مجازی یا چاپی) گردآوری کنیم و در اختیار مخاطب قرار دهیم.

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، پلاک ۲۴،  مجتمع فرهنگی هنری شهید ملک‌شامران واقع شده است و علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۷ مراجعه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =