دو نمایش کانون از گرجستان دیپلم افتخار دریافت کردند

نمایش‌های «قیچی‌ای که دنبال کار می‌گشت» و «دنیای خیال انگیز من» در جشنواره کودک و نوجوان گرجستان موفق به کسب دیپلم افتخار از طرف ITI و Unesco شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جشنواره از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در شهر تفلیس گرجستان برگزار شد.

نمایش «قیچی‌ای که دنبال کار می‌گشت» به نویسندگی محمدحسین ناصربخت و کارگردانی سعید زین العابدینی با اجرای موفق خود در این جشنواره، برای بهترین اجرای نمایش، بهترین طراحی و ساخت عروسک(مژده ذکریاپور) از سوی موسسه بین‌المللی تئاتر (ITI) یونسکو دیپلم افتخار دریافت کرد. همچنین مریم آشوری از بازیگران این نمایش، در بخش بهترین بازیگری کاندید شد.

این نمایش ویژه گروه سنی خردسال و کودک و از تولیدات طرح کتاب- تئاتر- مدرسه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در سال ۱۳۹۵ است که چندی پیش در پردیس تئاتر شهرزاد نیز به مدت ۳۰ شب اجرا داشت و با استقبال تماشاگران همراه شد.

در نمایش «قیچی‌ای که دنبال کار می‌گشت» مریم آشوری و عبد آتشانی بازیگر و بازی دهنده عروسک، عبد آتشانی آهنگساز، مژده ذکریاپور طراح صحنه و سازنده عروسک، مجتبی گیویان طراح نور، عباس شاه چراغی دستیار کارگردان، ریحانه مطهری و روژین ستاری روابط عمومی و روشنک کریمی مسئول تبلیغات حضور داشتند.

این نمایش بر اساس کتابی از کانون با همین نام نوشته «منیره‌ هاشمی»، روایت استاد آهنگری است که در کارگاهش قیچی تیزی می‌سازد، آن را برای روز مبادا در گوشه‌ای می‌گذارد. پس از چند روز که قیچی احساس تنهایی و طرد شدن می‌کند، برای پیدا کردن یک کار خوب از مغازه بیرون می‌رود.

همچنین نمایش «دنیای خیال انگیز من» از تولیدات سال ۱۳۹۸ مرکز تولید کانون به نویسندگی و کارگردانی بهناز مهدی‌خواه یکی از سه اثر برگزیده این جشنواره از نگاه داوران شناخته شد و دیپلم افتخار از موسسه بین‌المللی تئاتر (ITI) یونسکو Unesco  دریافت کرد. علاوه براین، مهدی‌خواه کاندید بهترین بازیگر زن شد.

«دنیای خیال انگیز من» پیش از این، نمایش برگزیده مرکز ملی اسیتژ ایران شناخته شده بود و همچنین در بیست‌وششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در سال ۹۸ نامزد دریافت جوایز بخش کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه شد و عنوان بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

داستان این نمایش به زندگی بازیگری اشاره دارد که به توصیف دنیایش می‌پردازد. او می‌گوید با اتفاقی در کودکی، دنیای سیاه و سفیدش، رنگارنگ مثل رنگین‌کمان شده است.

بهناز مهدی‌خواه نویسندگی، بازیگری، طراحی و ساخت عروسک نمایش «دنیای خیال‌انگیز من» را نیز بر عهده داشته است. همچنین آرش سلگی آهنگ‌ساز، آزاده فرهنگیان شاعر، فرزاد سلیمانی عکاس، مریم غلامی و بهناز مهدی‌خواه طراح صحنه و دکور این نمایش هستند.

در حاشیه جشنواره کودک و نوجوان گرجستان مهدی‌خواه دو کارگاه ساخت عروسک‌های خلاق را نیز به دعوت این جشنواره برگزار کرد که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد.

شایان ذکر است موسسه بین المللی تئاتر (ITI) یک موسسه غیردولتی زیر نظر یونسکو است که در زمینه هنرهای نمایشی فعالیت دارد. علاوه بر این، انجام فعالیت‌های مشترک از طرف سازمان‌های مرتبط با یونسکو با هدف گسترش و توسعه تئاتر به عنوان زبانی جهانی برای انتقال مفاهیم مشترک انسانی در جهان از دیگر ماموریت‌های این موسسه بین‌المللی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =