قطار مجازی انجمن نویسندگان کانون سمنان به ایستگاه ۲۱ رسید

آثار داستانی اعضای نوجوان انجمن نویسندگان آفرینش کانون پرورش فکری سمنان با دعوت از نویسنده و منتقد ادبی کانون خراسان رضوی در ایستگاه بیست‌ویکم، نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری بیست‌ویکمین جلسه‌ی مجازی انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ با دعوت از معصومه موسویان نویسنده و منتقد ادبی کانون خراسان رضوی، خبر داد و گفت: در این جلسه‌ سه اثر داستانی اعضای انجمن، مورد نقد و بررسی گروهی قرار گرفت.

موسویان درخصوص فضاسازی در داستان به‌عنوان موضوع اصلی و محوری نقد آثار اعضا، اظهار داشت: بهتر است برای پرداختن به فضاسازی داستان، در شروع نوشتن با طرح چند پرسش مبنی بر این‌که داستان در چه مکانی اتفاق می‌افتد؟ و یا محیطی که داستان در آن شکل می‌گیرد تحت تأثیر عوامل طبیعی است یا خیر؟، نزدیک دریا روی داده یا در کوهستان؟ چه آب و هوایی دارد؟ در شهر است یا روستا؟ نخستین چیزی که در لحظه‌ی ورود به آن شهر یا روستا یا منطقه، توجه نویسنده را به آن جلب می‌کند چیست؟ آب و هوا؟ بوهایی که استشمام می‌شود؟ یا چیزی که آن‌جا بدان شهرت دارد؟ و پرسش‌هایی از این قبیل که می‌توانند نقشه‌ی مکان و فضای داستان را در ابتدا برای خود نویسنده و پس از آن، برای مخاطب اثر، ترسیم کند.

مهمان انجمن نویسندگان کانون سمنان در ادامه ضمن بررسی آثار اعضا از یکایک آن‌ها به خاطر توانایی و شجاعتی که در نوشتن داشتند، قدردانی و خاطرنشان کرد: نیاز است در کنار استفاده‌ی خوب و درست از دیالوگ‌ها به پرداخت شخصیت‌هایی که اصلی و یا نقشی نزدیک به شخصیت اصلی دارند، توجه بیش‌تری صورت گیرد تا ارتباط عاطفی مخاطب با آن‌ها برقرار شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، رفع ابهامات و سئوالات پیش‌آمده در داستان تا پایان آن را از کارهای اصلی و صحیحی دانست که یک نویسنده خوب می‌بایست در نظر داشته باشد تا بیش‌ترین و بهترین لذت از داستان برده شود.

گفتنی است، این جلسه‌ی مجازی با همراهی بیش از ۱۰۰ عضو و مربی در واقع ادامه‌ی هشتادمین جلسه‌ی  حضوری انجمن آفرینش کانون استان تا پیش از همه‌گیری بیماری کرونا بوده و کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی استان در تلاشند تا ادامه‌ی این جلسات را به شکل حضوری در فصل‌های پیش رو، برگزار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =