کارگاه داستان‌نویسی جشنواره خاتم در خراسان رضوی برگزار شد

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی و دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کارگاه داستان‌نویسی جشنواره خاتم را با حضور مصطفی رحماندوست برگزار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کارگاه داستان‌نویسی با محوریت راه‌های بازآفرینی تاریخ‌نگاری پیامبر اکرم(ص) در روزهای اول و دوم تیر با حضور اعضا و مربیان استان برگزار شد.

در این نشست که به‌صورت حضوری و همزمان مجازی اجرا شد، اعضای ارشد و نوجوان انجمن‌های ادبی آفتاب و مهتاب، فعالان و دانشجویان ادبیات کودک و نوجوان و مربیان کانون پرورش فکری استان حضور داشتند.

مصطفی رحماندوست در این کارگاه با اشاره به بازآفرینی متون دینی تأکید کرد: می‌توان از زبان حال به عنوان شیوه‌ای برای بیان احساسات قهرمان دینی داستان که گاه سند تاریخی هم ندارد بهره ببریم. باید در نوشتن متون دینی جسارت و شجاعت لازم را داشت؛ چرا که ترس از بیان دیدگاه در این حوزه، متعلق به فضای دینی ما نیست.  

شاعر مجموعه شعر «کاش حرفی بزنی» تصریح کرد: در حوزه بازنویسی یا بازآفرینی دینی، گاه ترجمه‌های ارائه شده تحت لفظی و با عبارات سنگین همراه است؛ به گونه‌ای که مخاطب با آنها ارتباط برقرار نمی‌کند و گاهی همچون کتاب «داستان راستان» شهید مطهری ترجمه سلیس و روان است و همچنان با اقبال مخاطبان خود همراه می‌شود؛ همچنین می‌توان از مفاهیم والای دینی و سخنان پیامبر رحمت نیز بهره برد و در عین حال با زبان داستان مدرن، آن را به مخاطب ارائه داد. پس علاوه بر اقتباس از یک داستان دینی می‌توانید از مفاهیم نهفته در سخنان معصومین نیز استفاده کنید.

سپس رحماندوست با خوانش داستان «این تری زی، آن تری زی» از مضمون این داستان که مفهومی قرآنی دارد یاد کرد و در مباحثه با شرکت‌کنندگان از ایده‌های متعدد قرآنی سخن گفت و درباره این ایده‌ها گفتگو انجام شد.

در بخش دیگری از این گارگاه ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی از تلاش‌های رحماندوست در حوزه نشر ادبیات کودک قدردانی کرد و گفت این آثار ارزنده قابلیت به یادسپاری و ثبت در حافظه تاریخی مردم را دارد.

زره‌ساز در پایان با اشاره به قفسه‌های بازی سرگرمی در کانون پیشنهاد داد زمانی به شنیدن ایده‌های خوب بچه‌ها اختصاص داده و در همین راستا کمیسیون‌های مشورتی با مخاطبان کودک و نوجوان درنظر گرفته شود.

شایان ذکر است مجید قیصری، مهدی کفاش، پرویز شیشه‌گران و محمدعلی رکنی از نویسندگان کشوری نیز در این نشست حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =