انتقال آموزه‌های ادبی به کودکان و نوجوانان هنر است

سرپرست کانون پرورش فکری استان گیلان فعالیت‌ در عرصه ادبیات را ارزش‌مند و انتقال آموزه‌های ادبی به نسل کودک و نوجوان را رهاورد شیوه‌های هنرمندانه مربیان توصیف‌کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، سیدجلیل میرعظیمی که در نخستین نشست فصلی سال ۱۴۰۱ مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخن‌می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: رشد کودکان و نوجوانان ثمره تلاش‌های مربیان‌کانون است و همکاران واحد آفرینش‌های ادبی این مجموعه، نقش غیرقابل انکاری در پرورش استعدادها و معرفی شخصیت‌های برجسته ادبی به جامعه برعهده‌دارند.

سرپرست کانون استان گیلان در عین‌حال، اطمینان خانواده‌ها به کانون و باورمندی به نتیجه‌بخشی حضور کودکان و نوجوانان در این مجموعه فرهنگی را از دیگر دست‌آوردهای مربیان عنوان‌کرد و اظهارداشت: این امر سرمایه بی‌بدیلی است که باید به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرارگیرد.

سیدجلیل میرعظیمی ، سرپرست کانون گیلان

این مسئول فرهنگی بخش دیگر صحبت‌های خود را به گستره فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی کانون اختصاص‌داد و با اشاره به خدمات‌رسانی همکاران در شهرها و مناطق کم‌تر برخوردار گفت: تعامل بخش‌مکاتبه‌ای واحد آفرینش‌های ادبی با دیگر واحدهای کانون و خدمات‌رسانی به کودکان روستایی در قالب  برنامه فرآیندمحور«بابچه‌های روستا» از جمله این حرکت‌های اثربخش محسوب‌می‌شود.

لزوم توجه به خواسته‌های اداری و معیشتی همکاران ادبی و پیگیری‌های مستمر کانون استان در این زمینه، ازدیگرموضوع‌های محوری این نشست بود.

او هم‌چنین اشاره‌ای به آغاز فعالیت‌های حضوری و برخط فصل تابستان کانون استان گیلان داشت و با خاطرنشان‌کردن استقبال کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها اظهارکرد: پویایی و  شادابی، از  نقطه‌های روشن این ایام به‌شمارمی‌رود و برهمین اساس لازم است با برنامه‌ریزی‌های هدف‌مند، شاهد درخشش هرچه بیش‌تر اعضای کانون در روزهای پساکرونایی باشیم.

مخاطبان را برای ارایه استعدادها مهیا کنیم

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم از اهمیت فعالیت‌های واحد آفرینش‌های ادبی صحبت‌کرد و فرصت‌سازی برای آفرینش در عرصه‌های مختلف و بسترسازی جهت ارایه و عرضه‌ استعدادهای نسل کودک و نوجوان را از وجوه برجسته فعالیت‌های مربیان فعال در این حوزه دانست.

خدیجه‌تقی‌پور در ادامه، تفاوت‌های کودکان دیروز و امروز را خاطرنشان‌کرد و با تبیین این موضوع که آگاهی از روان‌شناسی کودک و نوجوان، شناخت علاقه‌مندی و خوراک‌های ذهنی مورد علاقه آنان از رسالت‌های مربیان است گفت: مربیان ادبی کانون به‌عنوان معماران زیرساخت‌های فکری مخاطبان، نقش مهمی در این زمینه ایفامی‌کنند.

ایجاد ‌موقعیت‌های هم‌اندیشی، گفت‌وشنود برای اعضا و آشناسازی کودکان و نوجوانان با مقوله‌های مختلف زندگی و درعین‌حال، دانش‌افزایی و کسب آگاهی‌های فراتر از آموخته‌های تحصیلی، از جمله اولویت‌های مربیان ادبی کانون گیلان است که در صحبت‌های تقی‌پور مورد توجه‌قرارگرفت.

او  ایجاد چالش‌های سازنده کاری از سوی مربیان را ضروری دانست و با بیان‌این که  ادبیات نیاز امروز جامعه است، گفت: برای ایجاد فردایی بهتر نیازمند ‌ایچاد پل‌های ارتباط میان علم مهارت‌های زندگی هستیم و فعالیت‌های ادبی یکی از ابزارهای دست‌یابی به این هدف محسوب‌می‌شود.

آغاز فعالیت‌های تابستانی کانون و تشبیه این ایام به فصل خوشه‌چینی فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی این مجموعه، بخش‌دیگری از صحبت‌های تقی‌پور ‌به‌شمارمی‌رفت و وی از همکاران خواست برای بهره‌گیری هرچه بیش‌تر از این ایام، تلاش‌ بیش‌تری داشته‌باشند.

بهره‌مندسازی مخاطبان از لذت‌ نوشتن، رسالت آغازین مربیان ادبی

کارشناس‌مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان نیز ضمن قدردانی از حضور سرپرست، معاون فرهنگی و همکاران ادبی کانون در این نشست، به ارایه گزارشی از عملکرد سال ۱۴۰۰ پرداخت و نیل به اهداف و برنامه‌های تعیین‌شده را رضایت‌بخش و امیدوارکننده توصیف‌کرد.

حمیراخدابنده در ادامه، اهمیت بهره‌مندسازی کودکان و نوجوان از «لذت‌نوشتن» را یادآورشد و با  رسالت ‌آغازین  خواندن این مهم تصریح‌کرد: معرفی شاعران و نویسندگان برجسته نیز دست‌آوردی است که در گذر از این مسیر حاصل‌می‌شود.

فرصت‌سازی از تهدیدهای روزهای کرونایی و لزوم پایدارسازی حضور اعضا در کارگاه‌های ادبی نیز مورد توجه خدابنده قرارداشت و او با ضروری‌ برشمردن تعامل، هم‌گرایی و تجربه‌اندوزی گفت: این ویژگی برجسته همکارانی است که در حوزه آفرینش‌های ادبی کانون فعالیت‌دارند.

پایان‌بخش صحبت‌های کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی کانون اشاره به روند برگزاری همایش‌های ادبی‌-‌آیینی «سوگواره‌های عاشورایی» و «یک آسمان‌ستاره» از سوی این مجموعه و تاکید بر ضرورت پیگیری روند اجرای این فعالیت‌ها از سوی همکاران بود.

بحث و تبادل‌نظر پیرامون برنامه‌های سال جاری واحد آفرینش‌های ادبی، ارایه‌طرح‌ها و تجربه‌های خلاقانه ادبی و تبیین مباحث سیر مطالعاتی از کتاب«رستاخیز کلمات» و هم‌چنین، هم‌اندیشی در ارتباط با چگونگی پیش‌برد فعالیت‌های تابستانی و برگزاری آیین‌های «دوپنجره»، از دیگر موضوع‌های مورد توجه حاضران در این نشست‌بود که صبح روز چهارشنبه، ۸ تیر ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان در رشت برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =