کد خبر: 316029
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
بازدید 327
نویسنده باید کنجکاو و فضول دوست‌داشتنی باشد

کتاب گردان قاطرچی‌ها با حضور داوود امیریان نویسنده کتاب از سوی اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، همایش انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در آستانه «روز ادبیات کودک» با مشارکت مجتمع مس سرچشمه ۱۲ تیر ۱۴۰۱، در سالن فرهنگسرای مجتمع مس و با نقد و بررسی کتاب «گردان قاطرچی‌ها» با حضور داوود امیریان نویسنده کتاب برگزار شد.

 بنابر این خبر، داوود امیریان خود را از هفت سالگی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و از فضای آن روزها و اردوها، امکانات و فعالیت‌های آن صحبت کرد و گفت: کانون برای ما بهشت بود و من همچنان نامه‌ها و کارت عضویت کتاب‌خانه‌ام را از دوران کودکی حفظ کرده‌ام.

 امیریان در ابتدای این نشست درباره سوژه کتاب گردان قاطرچی‌ها و موضوع دفاع مقدسی آن بیان کرد: جنگ با تمام خشونت و سختی‌هایش اتفاقات بامزه و خنده‌داری هم داشته است و گردان ذوالجناح و قاطرهای این گردان از جمله خاطرات بامزه من بود که در ذهنم ته‌نشین شده بود و بلاخره به ثمر رسید. البته ابتدا طرح این کتاب تلخ بود و همه افراد گردان شهید می‌شدند اما بنا به دلایلی ژانر طنز و پایان کمتر تلخی را انتخاب کردم و با استقبال زیادی مواجه شد و جوایز زیادی گرفت.

وی افزود: «کودکستان آقا مرسل» جلد دوم کتاب گردان قاطرچی‌های من است که از سوی انتشارات «کتابستان معرفت» با استفاده از همین شخصیت‌ها نوشته و چاپ شده است.

در ادامه این نشست تخصصی، امیریان طنز را سنت‌شکنی و شکستن قالب‌ها دانست و اضافه کرد: در طنزنویسی موقعیت و گسترش آن خیلی مهم است. موقعیت‌های طنز مثل پرتاب سنگ در آب و ایجاد موج‌های متوالی باید به صورت دنباله‌دار ادامه پیدا کنند و یکی بعد از دیگری ایجاد شوند.

نقد کتاب گردان قاطرچی‌ها با صحبت‌های شایان غلامعلی‌زاده عضو انجمن ادبی زراوند این‌طور ادامه یافت: کتاب ماجرای آدم‌ها را بیان می‌کند اما اولین ماجرای داستان خیلی دارای کشش و باورپذیر نبود و در دومین ماجرا انگیزه و دلیل کارهای سیاوش بیان می‌شود که شاید بهتر بود اولین گره آن باشد. جاهایی هم در ترس مبالغه شده بود.

نویسنده کتاب گردان قاطرچی‌ها در ارتباط با شخصیت‌پردازی‌های داستان و این‌که به سن آن‌ها اشاره مستقیم نشده بود یا عدم اشاره به جزییات خصوصیات ظاهری آن‌ها که بچه‌ها به آن اشاره داشتند ذکر کرد: من چهره دقیق شخصیت‌ها را به عمد تشریح نمی‌کنم تا برای خیال‌پردازی مخاطب جایی بگذارم. نویسنده نباید از همان ابتدا دست خودش را رو کند و اطلاعات قطره‌ای داده می‌شود تا درجاهای دیگر داستان از آن استفاده شود.

مجتبی اعتصامی عضو انجمن ادبی آوای قلم شهربابک، درباره نبود تعلیق و بازگشایی سریع گره‌ها سوال پرسید و امیریان این‌طور بیان کرد: نمی‌خواستم مخاطب را تشنه نگه دارم و چند فصل برای بازگشایی یک گره دنبال خودم بکشانم و معمولا این سلیقه‌ای است.

وی درباره این‌که چقدر از داستان واقعی و چقدرش تخیلی است گفت: نمی‌توان گفت چند درصد این داستان واقعی است اما نشات گرفته از واقعیات است و شخصیت‌های کتاب را از یک یا چند آدم‌ واقعی گرفته‌ام.

این در حالی است که، نویسنده مهمان این نشست تخصصی برای نوشتن توصیه کرد: نویسنده باید کنجکاو و فضول دوست‌داشتنی باشد و به اطراف خود خوب نگاه کند و طرح و موضوع را با استفاده از تخیلش مثل یک بذر خوب پرورش دهد تا به ثمر برسد.

وی داشتن یادداشت روزانه را از ضروریات نویسندگی دانست و تمرین و ممارست در هر کاری را لازمه رسیدن به هدف نامید و گفت: بعد از مدتی با داشتن کنجکاوی، سوژه به سراغ نویسنده می‌آید و موضوع داستان پیدا می‌شود.

امیریان درباره سبک‌های نویسندگی تشریح کرد: هر کار هنری ابتدا با تقلید از آثار دیگران شروع می‌شود و با تمرین و امتحان همه ژانرها، سبک شخصی هر کسی مشخص می‌شود.

در ادامه، فائزه ملکی عضو انجمن ادبی زرند داستان کتاب را حادثه‌محور دانست و چندبعدی بودن شخصیت‌ها را هم پسندید و گفت: شاید برای بعضی از اصطلاحات پاورقی و معنی کلمات لازم باشد. امیریان در این‌باره توضیح داد: من معمولا سعی دارم با خست کلمات ثقیل را در داستان استفاده کنم اما گاهی استفاده از آن‌ها برای روند داستان لازم است و پاورقی نوشتن را دوست ندارم و گاهی بد نیست مخاطب خودش جستجوگر باشد و به دنبال ندانسته‌ها برود.

داوود امیریان در مورد توانایی‌های نهفته کودکان و نوجوانان به این موضوع اشاره کرد که: انسان‌ها در کودکی چکیده بزرگسالی‌شان هستند تنها با احساسات رقیق‌تر و تجربیات کمتر، اما توانایی‌ها همان است که همیشه بوده است و بچه‌ها هم از ابتدا قدرت و اندیشه قوی و کارآمدی دارند و در تاریخ هم نمونه‌های کم‌سن و سال که کارهای بزرگ و تاریخ‌ساز انجام داده‌اند دیده می‌شود.

در نشست نقد و بررسی کتاب گردان قاطرچی‌ها، نجمه‌خاتون خداترس سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجتبی احمدی رئیس روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه، طیبه شجاعی کارشناس و زهرا قدیری، زهره علیایی، زهرا نظری، سمیه غلامرضاپور، زهرا میریان و ریحانه یزدانی مربی‌های آفرینش‌های ادبی استان، اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفسنجان، سرچشمه، شهربابک، کرمان و زرند را همراهی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =