رسالت شعر ایجاد تلنگر و تصویری تازه در ذهن مخاطب است

کتاب «پاهای تو منهای یک» سروده مجتبی احمدی از سوی اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، در نشستی تخصصی که ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در فرهنگسرای مجتمع مس سرچشمه برگزار شد، مجتبی احمدی رئیس روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه و شاعر کتاب «پاهای تو منهای یک» پیرامون کتاب با اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان، رفسنجان، سرچشمه، زرند و شهربابک گفتگو کرد.

همایش انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با مشارکت و همراهی مجتمع مس سرچشمه و با نقد و بررسی دو کتاب «گردان قاطرچی‌ها» و «پاهای تو منهای یک» با حضور نویسنده و شاعر این کتاب‌ها برگزار شد.

بنابر این خبر، مجتبی احمدی در پاسخ به سوال مخاطبان کتابش درباره کمتنوع بودن فضای شعرها بیان کرد: تک ‌راوی بودن کتاب، زاویه دید فرزند جانباز و اصولا پرداختن به شخصیتی مثل جانباز ناخودآگاه تنوع‌طلبی را محدود می‌سازد.

احمدی درباره تلفیق موضوع جبهه و زنگ‌های مدرسه به طور کلی بیان کرد: تولید اثر هنری در فضاهای تکرار شده معمولا هنرمند را دچار کلیشه می‌کند. در موضوع دفاع مقدس هم مفاهیم، مضامین  و نمادها به کلیشه تبدیل شده است و معمولا آسیب‌زننده است. شاعر و نویسنده اگر به سراغ موضوع تکراری می‌رود باید فرم و زبان متفاوتی را انتخاب کند.

وی افزود: انتخاب قالب سپید برای اشعار این کتاب و فضای مدرسه و زنگ‌های مختلف به این دلیل بود که برای گفتن از موضوع تکرار شده‌ای چون دفاع مقدس به دنبال روایت تازه‌ای بودم و از چهارچوب آشنای مدرسه به عنوان ظرفی تازه برای پرداختن به موضوعی تکراری استفاده کردم.

شاعر کتاب «پاهای تو منهای یک» در پاسخ به سوال دیگری از اعضای انجمن‌های ادبی کانون درباره علت پرداختن به موضوع دفاع مقدس تشریح کرد: اساسا جنگ موضوع خیلی مهمی است و در کشور ما به صورت مستقیم هشت سال همه را درگیر کرده و تاثیرگذار بوده است و هنوز هم خیلی از ایرانیان درگیر تبعات آن هستند. در کل دنیا هم همچنان از جنگ‌های جهانی اول و دوم صحبت می‌شود و به صورت گسترده درباره آن تولید اثر می‌شود و ذاتا جنگ موضوع مهمی است و نمی‌توان از آن گذر کرد.

مجتبی احمدی درباره پایان باز بعضی از شعرهای کتاب گفت: کار شاعر و نویسنده این نیست که همه مفهوم و موضوع را توضیح دهد بلکه باید چالش برانگیزد، ابهام ایجاد کند و تفکری را بیافریند. رسالت شعر ایجاد تلنگر و ساختن یک تصویر در ذهن خواننده است و باید در ذهن، اندیشه و خیال مخاطب ادامه یابد.

احمدی زنگ جغرافی و زنگ تفریح را از مورد علاقه‌های خود عنوان کرد و درباره روند انتخاب چیدمان اشعار در کتاب گفت: کتاب با زنگ انشاء و موضوع تابستان خود را چگونه آغاز کرده‌اید و تداعی اول مهر آغاز می‌شود و با زنگ خانه و تداعی آخر سال تحصیلی و تعطیلی پایان می‌یابد.

در پایان این نشست روح‌الله ابوالهادی مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه، نجمه‌خاتون خداترس سرپرست و طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان از مربیان و مسئولان انجمن‌های ادبی استان تقدیر و تجلیل کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =