گشایش نمایشگاه مشاغل فراموش‌شده در کانون سمنان

نمایشگاه «مشاغل فراموش‌شده» هم‌زمان با ۱۲ تیر روز مبارزه با قاجاق کالا با هدف حمایت از تولید ملی در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان گشایش یافت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فروهر معدنی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از گشایش نمایشگاه «مشاغل فراموش‌شده» در راستای شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، خبر داد و گفت: این نمایشگاه به‌مناسبت سال‌روز صدور فرمان تاریخی مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» با هدف مقابله با قاچاق کالا و ارز، پیش‌بینی و به همت و کوشش مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی در قالب ماکت‌های برجسته و حجمی، اجرا و تلاش شده تا کودکان و نوجوانان در قالب فعالیت معرفی مشاغل با ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی در گذشته آشنا شوند.

معدنی افزود: بسیاری از آیین‌ها و سنت‌های قدیمی به‌خاطر عوض شدن سبک زندگی، کم‌رنگ و یا فراموش شده‌اند و یکی از این موارد، مشاغل قدیمی است که امروزه به علت تغییر زندگی و پیشرفت تکنولوژی دیگر کسی به آن توجهی نمی‌کند.

وی یادآور شد: مشاغلی در گذشته‌ای نه‌چندان دور وجود داشت که دیگر در جامعه‌ی کنونی، اثری از آن‌ها وجود ندارد و این مشاغل قدیمی، چندین‌سال است که از چرخه‌ی کار و فعالیت خارج شده ‎و شغل‌های جدیدی به‌جای آن‌ها رواج پیدا کرده است.

معاون فرهنگی کانون سمنان اظهار داشت: شغل افراد اثر مستقیم روی رفتار و فرهنگ‌شان دارد و راهی که هر آدمی برای گذران زندگی‌اش برمی‌گزیند، نگاه او را به زندگی از دیگران متمایز می‌کند و به او زبان و نگاه ویژه‌ای می‌بخشد و سهم زیادی از عمر هر آدمی در کار می‌گذرد و از وقتی شهرها به‌وجود آمدند، کاسبی مهم‌ترین شکل کسب درآمد مردم شهر بوده است و مردم خیلی‌زود یاد گرفتند که غیر دامداری و کشاورزی، با ارائه‌ی خدمات و فروش کالا هم می‌توان درآمد داشت و از همان روزگار، مردمانِ تلاشگری بودند که در کارگاه‌های ابتدایی و ساده و پشت دخل مغازه‌هایشان، بخشی از نیاز هم‌نوعان‌ خود را تأمین می‌کردند و شغل‌شان گاهی به چند هنر نیز آراسته بود.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین نکته در مورد شغل‌های قدیمی این است که آن‌ها بر اساس نیاز مردم همان زمان به‌وجود آمده‌اند و حالا چون دیگر شکل زندگی عوض شده کارکردی ندارند.

معدنی در پایان تصریح کرد: گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال،‌ خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه‌ی دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند.

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۲ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۱ از این نمایشگاه در محل مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان واقع در شهرک مدیران، میدان پدران آسمانی، بازدید کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =