دیدار مسئولان مراکز کانون سمنان با نماینده ولی فقیه استان

مدیرکل، جمعی از کارکنان و مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به مناسبت آغاز فعالیت‌های تابستان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌همراه جمعی از کارکنان و مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری ثابت، پستی، سیار شهری و روستایی استان، پیش از ظهر یک‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان، دیدار و درخصوص انتقال مفاهیم آموزشی و دینی به زبان هنر و ادبیات.به مخاطبان کودک و نوجوان و نقش مربیان در این مسیر تربیتی، گفت‌وگو کرد.

امام جمعه سمنان در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و قدردانی از مدیرکل و مربیان این مجموعه‌ی فرهنگی و تربیتی به آن‌ها برای کار با کودکان و نوجوانان و پرورش نسل آینده‌ساز جامعه تبریک گفت.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به حضورش در کانون پرورش فکری در زمان کودکی و بهره‌گیری از بخش‌های کتابخانه‌ی تخصصی کودک به بیان خاطرات خوبی از آن دوران و نقش مطالعه و خواندن کتاب در رفتار و زندگی کودکان و نونهالان پرداخت.

امام‌جمعه سمنان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که زیربنای تمامی مفاهیم تربیتی و فرهنگی، دوره‌ی کودکی است، از مربیان خواست تا به مأموریت و رسالت خطیری که بر دوش گرفته‌اند توجه داشته باشند و سیر مطالعاتی مشخصی را در قالب داستان، رمان، شعر و... برای مخاطبان کودک خود در نظر بگیرند و با اجرای فعالیت‌های اسلامی قابل درک و فهم مخاطبان کودک، دیدگاه مذهبی و اعتقادی آن‌ها را تقویت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با تأکید بر توجه مربیان به بیانیه گام دوم انقلاب و دوری از افراط و تفریط در فعالیت‌های خود به‌ویژه اخلاق و معنویت، یادآور شد: کودکان ما با اعمال، رفتار و خصوصیات اخلاقی بیش‌تر تربیت می‌شوند به‌ویژه گفتار مربی که اگر با رفتار و عمل او هماهنگ نباشد آسیب بزرگی است؛ چون در سنین نونهالی داده‌های آموزشی در ذهن آن‌ها تثبیت می‌شود.

امام جمعه سمنان در بخش دیگری از سخنانش از مسئولان و مربیان کانون پرورش فکری خواست تا در راستای اهداف و رسالت سازمانی خود از فرهنگ جهاد و شهادت برای انتقال مفاهیم ارزشمند تربیتی و دینی، بهره گرفته و با الهام از زندگی شهیدان به‌عنوان بهترین منبع مطالعاتی، مخاطبان خود را با فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی آشنا کنند.

نماینده ولی فقیه در ادامه‌ی سخنانش، دوران کودکی را به زمین آماده‌ای برای کاشتن بذر، تشبیه و خاطرنشان کرد: اگر اتصال کودک به خدا قطع نشود او در دوران نوجوانی و جوانی، انسان سالم و شایسته‌ای برای جامعه خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی تأکید کرد: مربیان حوزه‌ی اوقات فراغت بایست توجه داشته باشند که با چه رویکردی می‌خواهند آموزه‌های خود را به مخاطبان کودک انتقال دهند؟ با رویکرد سکولاری که با تاریخ اسلام و عقاید دینی کاری ندارد و معتقد است که کودک در این دوران فقط باید کودکی کند و کودک را به حال خود رها می‌سازند تا از آن لذت ببرد یا رویکرد مذهبی و اعتقادی که در پی تربیت کودک دینی است و راه‌های برقراری ارتباط و اتصال کودک با خدا را به‌صورت غیر مستقیم در قالب بازی، شعر و قصه و... آموزش می‌دهد و بی‌شک این کودک در آینده، جوان سالم، با ادب، درست‌کردار، دارای اندیشه و فکر درست است.

امام جمعه سمنان در پایان افزود: انتظار می‌رود تا مربیان کانون پرورش فکری که به‌طور مستقیم با این قشر پاک و معصوم جامعه سروکار دارند، آن‌ها را با کلمه و کلام خدا، با احادیث و آیات کوتاه قرآن آشنا سازند و حتی اگر در این مسیر، یک کودک را پرورش دهند یقین بدانند که ثمرات آن را در آینده شاهد خواهند بود.

تأثیر رفتارمند بودن مربیان در جذب عضو و اعتماد والدین

مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای این دیدار، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی امام راحل(ره) و شهدای گرانقدر و عرض تسلیت فرارسیدن سال‌روز شهادت شهید آیت‌اله محمد صدوقی چهارمین شهید محراب و تبریک پیشاپیش عید قربان و غدیر، اظهار داشت: یادآوری نگاهی که بزرگان دین و مقام معظم رهبری به حوزه‌ی فرهنگی دارند و هم‌چنین زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا مانند نمازهای یومیه، لازم و اثرگذار است.

وی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به برگزاری بیش از ۳۵۰ کارگاه حضوری و مجازی فصل تابستان درخصوص فعالیت‌های ۶۲ گانه‌ی کانون و استقبال چشمگیر والدین و اعضای کودک و نوجوان از کارگاه‌های تخصصی و عمومی مربیان، مطالبی بیان و خاطرنشان کرد: مربیان کانون پرورش فکری با علاقه و نجیبانه در عرصه‌ی تربیت کودکان و نوجوانان مشغول فعالیت هستند و این موضوع با تمام وجود در مراکز استان حس می‌شود و اگر با وضعیت مکانی مطلوب‌تر و امکانات نیروی انسانی گسترده‌تری مواجه بودیم قطعاً ظرفیت پذیرش کودکان و نوجوانان، افزایش پیدا می‌کرد.

خدابخشی در بخش دیگری از سخنانش، هدف از فعالیت‌های کانون پرورش فکری را ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای ‌ایشان بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی، عنوان و اظهار کرد: ازجمله مهم‌ترین ‌فعالیت‌های کانون در حوزه‌ی کودک و نوجوان، آموزش‌های غیر مستقیم و تخصصی در جهت معرفت دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی در راستای هدایت استعدادها است.

مدیرکل کانون استان سمنان تصریح کرد: آمار و ارقام در سطوح مختلف بیانگر این است که والدین، اعتماد خاصی به کانون پرورش فکری دارند که این وظیفه‌ی ما را سنگین‌تر می کند و رفتارمندبودن مربیان در این زمینه، بی‌تأثیر نبوده و امیدواریم که مربیان با بهره‌گیری از رهنمودها و نگاه فرهنگی و معنوی شما با قدرت آن را ره‌توشه‌ی خود قرار دهند.

خدابخشی در پاپان سخنانش ضمن قدردانی از نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان گفت: امروز با سخنان حضرت‌عالی، مربیان عزیز کانون پرورش فکری استان کارگاه‌های تابستانی پساکرونایی را که با استقبال کم‌نظیر خانواده‌ها روبه‌رو شد، آغاز می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =