کد خبر: 316185
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
بازدید 277
افشین علا میهمان انجمن شعر کانون استان همدان

همزمان با سالروز درگذشت مهدی آذر یزدی و بزرگداشت روز ادبیات کودک و نوجوان نشست تخصصی با موضوع " بررسی دایره واژگانی در شعر کودک" در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان صبح شنبه ۱۸ تیرماه به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، نشست تخصصی با موضوع" بررسی دایره واژگانی در شعر کودک"  با هدف آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان، شناخت تنگناها و موانع شعر کودک با حضور افشین علا، شاعر و منتقد نام آشنای حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست افشین علا توجه به مقتضیات زبانی مخاطب را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: شاعر  با آزادی کامل، دایره‌ای از مفاهیم و مضامین را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و مخاطب با هر سطحی از دانش و آگاهی با شعر ارتباط برقرار می‌کند.
 این شاعر کودک و نوجوان دایره واژگانی در شعر کودک را محدود دانست و گفت: با وجود این محدویت، نباید با مخاطب کودک پاک اندیش تصنعی حرف زد بلکه باید با آن‌ها به صورت طبیعی و روان سخن گفت.
در ادامه‌ی این نشست، علا ضمن مهم برشمردن سلامت زبانی افزود؛ برای جذابیت زبان شعر می‌توان نگاه فانتزی به شعر داشت، اما نباید این نگاه بر فضای شعر غلبه پیدا کند به‌گونه‌ای که مخاطب از ظرفیت‌های کودکانه ادبیات فارسی که دارای ریشه بیش از هزار ساله است دور شود.
 بلکه باید مخاطب را ضمن دارا بودن از گنجینه اصالت با دنیای فانتزی آشنا کرد.
در ادامه‌ی این نشست، شاعران و مربیان کارگاه ادبی کانون استان به شعرخوانی پرداختند و در خلال آن در مورد محتوا و فضای تصاویر و زبان شعر بحث و گفتگو کردند.
شایان ذکر ‌است، این نشست با حضور معاون فرهنگی و کارشناسان و مربیان ادبی و فرهنگی کانون  به مدت ۹۰ دقیقه در فضای مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =