قطار «مشق زندگی» در ادامه‌ی مسیر خود به روستای حسن‌آباد دامغان رسید

کارگاه مهارت‌آموزی «ارتباط مثبت و چگونگی برقراری ارتباط والدین با فرزندان» از سلسله‌نشست‌های آموزشی و تخصصی «مشق زندگی» کانون پرورش فکری دامغان، با شروع فصل تابستان در روستاها برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان و مجری کارگاه مهارت‌آموزی «مشق زندگی» از برگزاری چهار نشست دیگر ویژه والدین و نوجوانان با دعوت از رضا هوشمند نویسنده، ناشر، پژوهشگر حوزه‌ی فرهنگ، دبیر انجمن روابط‌عمومی و رئیس کانون خرد و توسعه ایران، در نیمه‌ی اول تیر ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: قطار «مشق زندگی» در ادامه‌ی مسیر خود با شعار «ما وطن را مشق می‌کنیم» در قالب چهار کارگاه آموزشی ویژه نوجوانان و والدین با موضوع «چگونگی برقراری ارتباط مثبت والدین با فرزندان» و «آداب گفت‌وگو و خودآگاهی» در کانون دامغان و روستای حسن‌آباد، برگزار و با استقبال والدین روبه‌رو شد.

وی افزود: هوشمند با بیان این‌که در بسیاری مواقع، فرزندان ما حاصل آرزوهای ما هستند، گفت: بگذاریم فرزندان‌مان زندگی کنند و به‌خاطر حرف دیگران به آن‌ها سخت‌ نگیریم و مسیر علاقه‌های‌شان را با توجه به سلیقه‌های شخصی و روابط خانوادگی تغییر ندهیم.

رئیس کانون خرد و توسعه ایران در ادامه‌ی سخنانش با تأکید بر این‌که فرزندان‌مان را با یک‌دیگر مقایسه نکنیم، اظهار داشت: تغییر را از خودمان شروع کنیم و برای تصحیح و تغییر رفتار بایست بدانیم که همه نیازمند گذر زمان هستیم، هم‌دیگر را ببخشیم، به خود و دیگران احترام بگذاریم تا فرزندان ما هم بیاموزند که به خود و دیگران احترام بگذارند و خودمان را دوست بداریم و برای خودمان اهمیت قائل شویم و در ارتباط با فرزندان سعی کنیم همراه و دوست خوبی برای‌شان باشیم تا آن‌ها به کردار درست عادت کنند و از دروغ بپرهیزند.

وی در جمع نوجوانان به چرایی و چگونگی برقراری ارتباط مثبت پرداخت و با اشاره به انواع ارتباط، یادآور شد: نخستین ارتباط، ارتباط خنثی است نظیر ارتباطی که با یک فروشنده داریم و بر فرض، کالایی، خرید و مبلغی را در ازای آن پرداخت می‌کنیم.

هوشمند تصریح کرد: ارتباط بعدی، ارتباط مثبت و در واقع ارتباطی است که به آینده‌ی ما کمک می‌کند تا انسان مؤثری باشیم.

دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران با تأکید بر این‌که ارتباط بایست مبتنی بر شناخت باشد و نبایست عجولانه ارتباط بگیریم و اعتماد کنیم، افزود: تابستان فرصت مناسبی برای تمرین خوبی‌هاست تا دستاورد داشته باشیم پس بیاییم خوبی‌ها را ترویج دهیم و از خوبی‌های طرف مقابل خود حرف بزنیم، ذهن‌مان را به گفتار نیک عادت دهیم و تنها خوبی‌ها را ببینیم.

هوشمند یادآور شد: برای رسیدن به خواسته‌های معقول بایست عاقلانه فکر کنیم و برای انسان‌های ارزشمند زندگی، بیش‌تر وقت بگذاریم، خیانت نکنیم، صادق باشیم و در نهایت در رویا دنبال خوشبختی نگردیم؛ چراکه خوشبختی در وجود خود ماست، پس آن را پیدا کنیم و با خوشبختی‌های در دسترس زندگی ازجمله دیدار خانواده، هوای خوب، حس خوب، یک میهمانی، سلامتی و حتی خوردن یک فنجان چای، یک شربت گوارا و...، حال‌مان را خوب کنیم و شکرگزار باشیم، پس خوشبختی؛ یعنی همین لحظه‌هایی که در آن هستیم و زندگی می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: برای رسیدن به مؤفقیت بایست هدف داشت و یکی از راه‌های رسیدن به هدف این است که روح‌مان را با فکرهای منفی و نادرست، آلوده نکنیم. زندگی کنیم، فرصت‌ها خلق کنیم و درلحظه شاد باشیم، لبخند بزنیم، با خودمان مهربان باشیم، به خودمان عشق بورزیم و مهربانی را در رفتار، نگاه و کلام خود نشان دهیم و فراموش نکنیم که ما همه، انسانیم و برتری هرکدام از ما با مقیاس انسانیت سنجیده می‌شود.

هوشمند اظهار داشت: انسانیت در فرهنگ دینی ما مصداق‌های فراوان دارد یکی آن‌که به زندگی دیگران سرک نکشیم، دیگران را به رفتار یا کردار زشت متهم نکنیم، قضاوت نادرست نداشته باشیم، بدگویی و غیبت نکنیم، با کلام و رفتار نسنجیده و کلمات زشت، هم‌دیگر را صدا نزنیم و در اموری که به ما ارتباطی ندارد تجسس نکنیم و برای آینده، آرزوهای بزرگ داشته باشیم و راهِ رسیدن به آرزوها و هدف‌های‌مان نیز این است که مسیر را بشناسیم، مطالعه کنیم و راه ارتباط با خدا را بلد باشیم.

رئیس کانون خرد و توسعه ایران در پایان سخنانش تصریح  کرد: ناتوانی‌های ما در بسیاری مواقع به این دلیل است که خوبی‌ها را برای دیگران نخواسته‌ایم، در حالی‌که هرچه‌ برای دیگران خیر بخواهیم به همان میزان، خیر و برکت به زندگی ما جاری می‌شود، پس تمرین کنیم که برای دیگران طلبِ خیر کرده و حسادت را از ضمیر ذهن‌ خود پاک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =