بزرگ‌داشت روز ادبیات کودک در مراکز کانون سمنان

مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در روز ادبیات کودک و نوجوان با اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری، یاد و نام شاعران و نویسندگان برجسته‌ی حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان را گرامی داشتند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایوان‌کی، گرمسار، یک سمنان، مهدی‌شهر، دو دامغان، یک شاهرود و میامی به مناسبت فرارسیدن روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با یاد و خاطره‌ی مهدی آذر یزدی به اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور پرداختند.

بر اساس این گزارش، الهه حسنی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون ایوان‌کی از اجرای فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌محور در قالب روخوانی و معرفی کتاب، معرفی شخصیت و شعرخوانی برای ۴۰ عضو دختر و پسر کودک و نوجوان به تفکیک جنسیت طی دو روز، خبر داد و گفت: هدف از اجرای این فعالیت، تشویق اعضا به مطالعه و نکوداشت بزرگان ادب پارسی در حوزه‌ی کودک و نوجوان بود.

مهدی هدایت‌فر مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون گرمسار اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌ی «به یاد پدر» به‌منظور بزرگ‌داشت نام و خاطره‌ی زنده‌یاد مهدی آذریزدی، هم‌زمان با ۱۸ تیر ۱۴۰۱ در روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

هدایت‌فر در ادامه با بیان این‌که ادبیات کودک و نوجوان به معنی واقعی آن؛ یعنی نوشته‌هایی که در آن حس و حال کودکانه، حاکم بوده و به نثری ساده متناسب با سواد کودکان نوشته شده باشد، افزود: مربیان مرکز در این برنامه با هدف افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی به مخاطبان کودک و نوجوان و ترغیب اعضا به کتاب و کتاب‌خوانی به معرفی شخصیت و آثار آذریزدی ازجمله کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» پرداختند.

راحله رجبی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان گفت: معرفی روز ادبیات کودک و نوجوان و معرفی شخصیت و آثار مهدی آذریزدی ازجمله کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از برنامه‌های مربیان در این‌روز بود.

گلنساء شاهی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان از برگزاری کارگاه قصه‌گویی ویژه اعضای نوباوه در روز ادبیات کودک، خبر داد و گفت: عسل نیکو و محترم ترحمی مربیان کارگاه قصه‌گویی ضمن معرفی این روز به بیان قصه‌هایی از ادبیات کودک با موضوع لباس و روایت یک قصه به زبان سمنانی پرداختند.

شاهی با بیان این‌که بخش مهمی از ادبیات کودک هر منطقه جغرافیایی در دل قصه‌های فولکلوریک زبان محلی آن منطقه نهفته است، اظهار داشت: می‌توان با برگزاری کارگاه قصه‌گویی به زبان محلی، این بخش از ادبیات کودک را رونق بخشید.

محبوبه حیدریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون مهدی‌شهر اظهار داشت: اعضای کودک و نوجوان پس از شرکت در فعالیت‌های فرهنگی در قالب معرفی کتاب، قصه‌گویی، معرفی شخصیت‌، مسابقه، کاردستی و... با هدف پاس‌داشت روز ادبیات کودک و نوجوان و شناخت چهره‌های برجسته‌ی شاعر و نویسنده در این حوزه در کارگاه سفال به خلق اثر پرداختند.

فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان اظهار داشت: در روز ادبیات کودک هم‌زمان با عروج ناگهانی حسن ذوالفقاری نویسنده کتاب هشت‌بهشت، فعالیت‌های فرهنگی در قالب معرفی کتاب و شخصیت، نمایش خلاق «موش و گربه» برگرفته از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته‌ی زنده‌یاد مهدی آذریزدی و... اجرا شد.

ملیحه آقاحسینی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود اظهار داشت: در روز ادبیات کودک فعالیت «بازی با کلمات مجهول»، برگزاری کارگاه کاردستی با عنوان «دنیای شیرین کتاب» و آموزش دست‌سازه‌های خلاق با استفاده از شانه تخم‌مرغ برای اعضا اجرا شد.

وی یادآور شد: به‌منظور علاقه‌مندسازی اعضا با فعالیت پژوهشی، کتاب «چگونه جشنواره علمی برگزار کنیم؟»، به اعضا معرفی شد و در ادامه، شرکت‌کنندگان برای پرسش‌هایی که در ذهن‌شان ایجاد شده بود به ارائه‌ی راه حل پرداختند و در قالب بازی با کلمات مجهول با اقدامات اولیه پژوهش آشنا شدند.

ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی نیز از اجرای فعالیت‌های فرهنگی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در قالب قصه‌گویی، معرفی کتاب، شعرخوانی، معرفی وقایع و ایام و معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی ویژه ۲۵ عضو پسر کودک، خبر داد.

وی هدف از معرفی این شخصیت ادبی را افزایش سطح آگاهی اعضا، آشنایی با کتاب‌های کهن فارسی چون کلیله و دمنه، بوستان، مرزبان‌نامه و...، عنوان و اظهار کرد: شخصیت و زندگی پر از رنج و تنهایی آذریزدی خود می‌تواند درس بزرگی برای اعضا باشد تا با الگو قراردادن آن با سختی‌ها و مشکلات زندگی کنار بیایند و قناعت را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار دهند.

گفتنی است؛ معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی، معرفی کتاب، بحث کتاب، معرفی وقایع، قصه‌گویی، نمایش خلاق و...، از فعالیت‌های مربیان در دیگر مراکز فرهنگی‌هنری کانون بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =