نشست تخصصی «عفاف و حجاب و خانواده» در کانون سمنان

نشست تخصصی «عفاف و حجاب و خانواده» هم‌زمان با روز عفاف و حجاب با دعوت از امام‌جمعه شهمیرزاد در سالن کوثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست تخصصی «عفاف و حجاب و خانواده» هم‌زمان با روز ملی عفاف و حجاب با دعوت از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد روشن‌بین کارشناس‌ارشد روان‌شناسی و مشاوره اسلامی و امام‌جمعه موقت شهمیرزاد، پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در دو قالب حضوری و ویدئوکنفرانس ویژه تمامی کارکنان، کارشناسان، مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن کوثر سمنان برگزار شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرارسیدن دهه‌ی امامت و ولایت و تأکید بر بزرگ‌داشت هفته‌ی عفاف و حجاب در مراکز فرهنگی‌هنری، به تشکیل کمیته عفاف و حجاب در استان و تعیین اعضای کارگروه آن، اشاره و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تربیت دینی و اعتقادی کودکان و نوجوانان از اساسی‌ترین اقدامات در عرصه‌ی تعلیم و تربیت در یک جامعه اسلامی قلمداد می‌شود.

وی در ادامه‌ی سخنانش با بیان این‌که حجاب در واقع رسیدن انسان به کمال مطلوب است، از کارشناسان و مسئولان خواست تا برای ایجاد زمینه‌های مناسب و اقدامات شایسته در راستای موضوع عفاف و حجاب با استفاده از امکانات موجود به فضاسازی در مراکز و توجه به آگاهی‌دهی و ترغیب کودکان و نوجوانان به مقوله‌ی عفاف و حجاب بپردازند.

خدابخشی هدف از اجرای تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تربیت انسان‌هایی با ایمان و اخلاق حسنه، مطابق معیارهای جامعه اسلامی، برشمرد و گفت: آشنا کردن کودکان و نوجوانان با وظایف دینی و اعتقادی و شناخت قابلیت‌های فردی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و آن‌ها حق دارند بدانند که برای حفظ شخصیت انسانی و اخلاقی و دینی خود به چه ابزارهایی نیاز دارند.

مدیرکل کانون استان سمنان در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: امیدواریم مربیان مراکز فرهنگی‌هنری با بیان توانمند و کارآزموده به‌طور پیوسته به این مهم پرداخته و در قالب قصه‌گویی و روایت داستان، برگزاری جلسات نقد و تحلیل، نمایش فیلم و انیمیشن، ارائه‌ی الگوها و نمونه‌ها، لباس‌ها و پوشش‌های عروسک‌ها و در نهایت خودشان به‌عنوان یک الگوی کامل، مسائل مربوط به حجاب و عفاف را با زبان هنر و ادبیات به اعضای کودک و نوجوان، انتقال داده و با تلاشی مضاعف و هدفمند و با بهره‌گیری از تمام دانش و آگاهی به این موضوع، بیش از پیش توجه داشته باشند.

مربیان کانون، مهارت خودآگاهی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنند

امام‌جمعه موقت شهمیرزاد با اشاره به سه شکل حجاب مبنی بر پوششی(ظاهری)، گفتاری و رفتاری بر جنبه‌ی انسان‌بودن، تأکید و اظهار کرد: لازم است علاوه بر ظاهر و گفتار، در رفتار انسان نیز یک حجابی باشد.

وی درخصوص آثار بدحجابی از نظر روان‌شناختی به مواردی مانند هجوم چشم‌ها، زمینه‌ی اذیت‌های اجتماعی، کاهش شوق برای تشکیل خانواده و آرایش به‌جای افزایش علم، اشاره و خاطرنشان کرد: سستی و تزلزل ایمان، الگوهای غلط، تظاهر به زیست مترقی، انحراف اخلاقی و اعتقادی، محیط ناسالم(خانواده ودوستان)، رسانه‌ها، احساس محدودیت در فعالیت‌ها، جهل، آموزه‌های اشتباه، نداشتن استدلال برای حجاب، تمام‌شدن تاریخ مصرف حجاب، فقر و عوامل تبلیغی و فرهنگی از عوامل بی‌توجهی به حجاب به‌شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روشن‌بین در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: خودآگاهی؛ یعنی خودشناسی و در واقع به شناخت مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و نقاط مثبت گفته می‌شود و انسان موفق کسی است که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف خود را به درستی شناخته باشد.

وی در ادامه افزود: خانواده در این زمینه نقش بسزایی دارد و تکریم فرزند به این است که توانایی‌هایش به‌خوبی دیده شود، امر و نهی نشنود و توجه به مؤفقیت‌های فرزندان و ایجاد آرامش روانی کمک می‌کند که بعدها این آرامش روانی در حجاب بیش‌تر شود و اگر موضوع حجاب و عفاف در خانواده رعایت شود بی‌شک پایداری خانواده و وفاداری زن و شوهر، بیش‌تر خواهد شد و رعایت این موضوع، استحکام خانواده و استواری جامعه را به دنبال دارد و فرزندی که در این خانواده رشد کند مهارت خودآگاهی‌اش زیاد خواهد شد.

امام‌جمعه موقت شهمیرزاد در بخش پایانی نشست، ضمن پاسخ به پرسش‌های مربیان در زمینه‌ی عفاف حجاب و نوع پوشش بانوان در جامعه به‌ویژه در محیط‌های اداری و فرهنگی از آن‌ها خواست تا مهارت خودآگاهی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنند و برای رسیدن به نتایج مطلوب در این زمینه به معرفی کتاب‌هایی ازجمله «مسئله حجاب»، «نظام حقوق زن در اسلام»، «زن در آیینه جمال و جلال»، «بهشت خانواده»، «نظام خانواده در اسلام» و «زن در قرآن» پرداخت.

گفتنی است، بررسی تاریخچه‌ی حجاب و جایگاه فرهنگی پوشش، حجاب در یهود و مسیحیت، حریم حجاب، نهایی‌شدن حجاب، جهانی‌شدن حجاب از جمله در آلمان، ترکیه(به‌ویژه در جمع قشر تحصیل‌کرده بیش‌تر مشاهده شده)، نیویورک، سوئد و ایتالیا، شبهات حجاب و تقویت مهارت خودآگاهی، حجاب در نگاه اندیشمندان و... از دیگر مطالب بیان‌شده در این نشست بود و در ادامه، نماز ظهر و عصر به جماعت، برگزار و از امام‌جمعه موقت شهمیرزاد با تقدیم هدیه‌ای، تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =