داستان یعنی بر هم زدن نظم عادی زندگی برای رسیدن به یک هدف

حسین قربان‌زاده میهمان بیست و نهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش معتقد است، در تمام داستان‌ها نظم عادی زندگی شخصیت به هم می‌خورد و ما منتظر مواجهه شخصیت با وضعیت پیش‌آمده هستیم.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، این نویسنده کودک و نوجوان افزود: باید به روابط علت و معلولی در دنیای داستان توجه کنیم و در هر صورت آن را مد نظر قرار دهیم.
نویسنده رمان «آب و زنجیر» در ادامه به لزوم داشتن طرح منسجم داستانی اشاره کرد و گفت: طرح در داستان ضروری است. طرح منسجمی باید روی کاغذ یا در ذهن نویسنده باشد و نویسنده هنگام پی‌ریزی طرح باید «چرا»، «چگونه» و «اگر» را مد نظر قرار دهد و به تمام پرسش‌های مفروض در ذهن پاسخ بدهد.
وی در پایان درباره فرآیند تبدیل خاطره به داستان صحبت نمود و تصریح کرد: خاطره ما در داستان است. همیشه در تمام داستان‌ها پای خاطره در میان است؛ یا خاطره برخاسته از تجربه زیستی نویسنده است و یا از خاطراتی الهام گرفته شده است که دیگران برای او نقل کرده‌اند.
نویسنده رمان «روی سیم تار»  به صورت مجزا سه داستان «خنده نارنج طعم» از ریحانه طحانی، «کتاب نخوان!» از زهرا امجد و «من با پارک قهرم» از حدیث زحمتکش را مورد نقد و بررسی قرار داد و نکاتی را که باعث ارتقای سطح کیفی اثر می‌شد، بیان کرد.
گفتنی است بیست و نهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش استان یزد عصر چهارشنبه 29 تیرماه 1401در نرم افزار واتساپ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =